ПРОБЛЕМА ФУНДАМЕНТАЛІЗАЦІЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Олена Іванівна Луценко Глухівський національний педагогічний університет ім. О. Довженка https://orcid.org/0000-0003-3705-8743
Ключові слова: передумови, підготовка, викладач, професіонал, фундаменталізація

Анотація

У статті досліджено умови фундаменталізації професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін. Автори наголошують, що розв’язання проблеми теоретико-методологічних передумов професійної підготовки вчителя природничих дисциплін варто шукати в розумінні категорій «культура» і «методика» і, як наслідок, в усвідомленні того факту, що вчителі природничих дисциплін мають на меті розібратися в тому, що вони є основоположними, що, імовірно, не кожна діяльність потребує певної культури її організації, а також методичного обґрунтування. Мета – розкрити проблему фундаменталізації підготовки майбутніх учителів природничих наук у закладах вищої освіти. У Концептуальних засадах розвитку педагогічної освіти наголошується на необхідності створення системи педагогічної освіти, яка базується на світових і національних надбаннях, усталених європейських традиціях і забезпечує підготовку педагогічних працівників, здатних здійснювати професійну діяльність у демократичних умовах. Гуманістичні основи є основою реалізації освітньої політики як пріоритетної функції держави з метою розвитку та самореалізації особистості, задоволення її освітніх і духовно-культурних запитів, потреби бути конкурентоспроможними на ринку праці. Зміна орієнтації методики навчання – від формування особистості до стратегій розвитку особистості та її саморозвитку – потребує диференційованої, диверсифікованої, багаторівневої, базової, комп’ютеризованої, персоналізованої, безперервної, гуманної культурології та гуманізації. теорії і практики освіти та вважається абсолютним пріоритетом ХХІ ст. Ці пріоритети зазначені в основному документі, затвердженому в межах Болонського процесу. Сутність і зміст, основні тенденції та принципи побудови змісту й технологій професійної підготовки майбутнього вчителя можна розглядати з позицій різноманітних методичних указівок, які з метою всебічного дослідження та комплексного впливу на формування майбутнього вчителя можна поєднати в кількох напрямах, а саме: структурно-системному, особистісно орієнтованому, професійно орієнтованому, історико-культурологічному. Для розвитку методичної культури майбутнього вчителя необхідно з’ясувати природу гуманістичної, компетентнісної, культурологічної та методологічної концепцій професійної підготовки, про що йдеться у вищевикладеному матеріалі. Розглянуті аспекти професійної підготовки структуровано в навчальних планах і програмах у три цикли дисциплін. Різні варіанти професійно-педагогічної підготовки моделюються на основі усталених концептуальних підходів до її структури та змісту на основі цілісного й системного розуміння сутності цього процесу.

Посилання

1. Бак В. Ф., Степанюк А. В. Висвітлення тенденції інтеграції природничих наук та етики в змісті біологічної освіти старшокласників: монографія. Тернопіль: Вектор, 2015. 216 с.
2. Безносюк О. О., Плахотнік О. В. Природознавча освіта у світоглядних орієнтаціях сучасної людини Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 2010. № 23. С. 196–201.
3. Берека В. Є. Мaгiстepськa пiдгoтoвкa мaйбутнiх мeнeджepiв oсвiти: мoнoгpaфiя. Хмeльницький: ХГПA, 2008. 357 с.
4. Бугрій О. В. Професійна діяльність учителя географії: навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів Кривий Ріг: Видавничий дім, 2008.
5. Валько Н. Аналіз та перспективи підготовки майбутніх учителів інтегрованого курсу «Природничі науки» Серія: Педагогічні науки. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2019. С. 170–178.
6. Васильченко Л. В. Стан запровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» у профільну школу закладів освіти Запорізького регіону. Електронний збірник наукових праць ЗОІППО. 2020. № 2 (39). URL: https://drive.google.com/file/d/1FjnSDtZh9L_3jm9Z5TSY1n1bxArGK4vp/view (Дата звернення: 10.12.2023).
7. Васильченко Л. Підготовка вчителів природничих дисциплін до впровадження інтегрованих курсів в умовах НУШ. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи: збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 20 травня 2021 року. С. 153–155.
8. Гончаренко С. У. Фундаментальність чи вузький професіоналізм освіти. Дидактика професійної освіти: зб. наук. праць: Вип. 1. Хмельницький: ХНУ, 2004. 208 с.
9. Гончаренко С. У., Пастернак Н. В. Проблема підвищення теоретичного рівня освіти. Шлях освіти. 2005. № 5. С. 16–29.
10. Гончаренко С. У. Фундаменталізація професійної освіти як дидактичний принцип. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2008. № 2. С. 87–91.
11. Граматик Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя біології: базові теорії природничо-наукового дискурсу. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-66-2019-15.pdf (Дата звернення: 12.02.2024)
12. Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія. Рівне : О. Зень, 2016. 440 с.
13. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (Дата звернення: 28.11.2023).
14. Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12–28.
15. Закон України «Про освіту» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (Дата звернення: 11.03.2024).
16. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Тільки освічені вільні. Український педагогічний журнал. 2016. № 3. С. 31–38.
17. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Інтегрований курс як умова підвищення ефективності природничо-наукової освіти в старшій школі. Український педагогічний журнал. 2015. № 3. С. 116–125.
18. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж., Ільченко О. Г. та ін. Теоретичні та методичні засади інтеграції природничо-наукової освіти основної школи: посібник, К.: Видавничий дім «Сам», 2017. 320 с.
19. Інтегрований курс «Природничі науки». URL: https://ele.zp.ua/sites/nature/ (Дата звернення: 16.04.2024).
20. Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автореф. дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». 2004. 20 с.
21. Колесник М. О. Методологія формування універсальної природничо-наукової картини світу у студентів природничих спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: збірник наукових праць. Запоріжжя, Класичний приватний університет. 2019. № 64. С. 41–46.
22. Колесник М. О. Сучасний освітній простір: нова парадигма природничої освіти: Монографія. Чернігів: Десна-Поліграф, 2020. 270 с.
23. Колесник М. О. Теоретико-методологічні засади формування наукової картини світу в майбутніх учителів природничих спеціальностей дис. д-ра пед. наук. 13.00.04. Тернопіль, 2020. 589 с.
24. Концепція Нової української школи. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf (Дата звернення: 18.02.2024).
25. Концепція НУШ. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf (Дата звернення: 2.12.2023).
26. Концепція педагогічної освіти України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 16.02.2024).
27. Коренева І. М. Концепція підготовки майбутніх вчителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2018. Вип. 82 (2). С. 148–153.
28. Кучерявий О. Концепція підготовки педагога-дослідника в класичному університеті. Рідна школа. 2011. № 4–5, С. 19–26.
29. Липова Л. Модель фундаменталізації змісту природничої освіти в загальноосвітній школі. Довідник директора школи. 2014. № 1–2. С. 39–47.
30. Лук’янець В. Фундаментальна наука і науковий світогляд у перспективі XXI сторіччя. Філософська думка. 2006. № 3, С. 11–18.
31. Методичні рекомендації щодо викладання природничих наук у 2019/2020 навчальному році. URL: https://osvitoria.media/metodychnirekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-pryrodnychyh-nauk-u-2019-2020–navchalnomu-rotsi/ (Дата з: 16.04.2024).
32. Наказ МОН «Професійний стандарт вчителя…». URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf (Дата звернення: 15.03.2024).
33. Національна доктрина розвитку освіти України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (Дата звернення: 15.03.2024).
34. Освітньо-професійна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів, які викладають інтегрований курс «Природничі науки». 2020. URL: https://sites.google.com/view/nnczoippo/home/programs?authuser=0 (Дата звернення: 15.03.2024).
35. Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю. Бердянськ, 2018. 247 с.
36. Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіті». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (Дата звернення: 15.03.2024).
37. Про затвердження концепції педагогічної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 15.03.2024)
38. Романовський О. Г. Професійна підготовка майбутнього фахівця у контексті фундаменталізації сучасної освіти Професійна освіта і ціннісні орієнтири сучасності : зб. наук. праць. Київ, Харків : НТУ ХПГ, 2009. С. 132–138.
39. Сидорович М. Фундаменталізація змісту шкільної біологічної освіти. Біологія і хімія в рідній школі. 2016. № 6. С. 28–30.
40. Синергетика і освіта: монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
11. Граматик Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя біології: базові теорії природничо-наукового дискурсу. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-66-2019-15.pdf (Дата звернення: 12.02.2024)
12. Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія. Рівне : О. Зень, 2016. 440 с.
13. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (Дата звернення: 28.11.2023).
14. Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12–28.
15. Закон України «Про освіту» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (Дата звернення: 11.03.2024).
16. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Тільки освічені вільні. Український педагогічний журнал. 2016. № 3. С. 31–38.
17. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Інтегрований курс як умова підвищення ефективності природничо-наукової освіти в старшій школі. Український педагогічний журнал. 2015. № 3. С. 116–125.
18. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж., Ільченко О. Г. та ін. Теоретичні та методичні засади інтеграції природничо-наукової освіти основної школи: посібник, К.: Видавничий дім «Сам», 2017. 320 с.
19. Інтегрований курс «Природничі науки». URL: https://ele.zp.ua/sites/nature/ (Дата звернення: 16.04.2024).
20. Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». 2004. 20 с.
21. Колесник М. О. Методологія формування універсальної природничо-наукової картини світу у студентів природничих спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: збірник наукових праць. Запоріжжя, Класичний приватний університет. 2019. № 64. С. 41–46.
22. Колесник М. О. Сучасний освітній простір: нова парадигма природничої освіти: Монографія. Чернігів: ДеснаПоліграф, 2020. 270 с.
23. Колесник М. О. Теоретико-методологічні засади формування наукової картини світу в майбутніх учителів природничих спеціальностей дис. д-ра пед. наук. 13.00.04. Тернопіль, 2020. 589 с.
24. Концепція Нової української школи. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf (Дата звернення: 18.02.2024).
25. Концепція НУШ. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf (Дата звернення: 2.12.2023).
26. Концепція педагогічної освіти України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 16.02.2024).
27. Коренева І. М. Концепція підготовки майбутніх вчителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2018. Вип. 82 (2). С. 148–153.
28. Кучерявий О. Концепція підготовки педагога-дослідника в класичному університеті. Рідна школа. 2011. № 4–5, С. 19–26.
29. Липова Л. Модель фундаменталізації змісту природничої освіти в загальноосвітній школі. Довідник директора школи. 2014. № 1–2. С. 39–47.
30. Лук’янець В. Фундаментальна наука і науковий світогляд у перспективі XXI сторіччя. Філософська думка. 2006. № 3, С. 11–18.
31. Методичні рекомендації щодо викладання природничих наук у 2019/2020 навчальному році. URL: https://osvitoria.media/metodychnirekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-pryrodnychyh-nauk-u-2019-2020–navchalnomu-rotsi/ (Дата з: 16.04.2024).
32. Наказ МОН «Професійний стандарт вчителя…». URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf (Дата звернення: 15.03.2024).
33. Національна доктрина розвитку освіти України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (Дата звернення: 15.03.2024).
34. Освітньо-професійна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів, які викладають інтегрований курс «Природничі науки». 2020. URL: https://sites.google.com/view/nnczoippo/home/programs?authuser=0 (Дата звернення: 15.03.2024).
35. Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю. Бердянськ, 2018. 247 с.
36. Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіті». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (Дата звернення: 15.03.2024).
37. Про затвердження концепції педагогічної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 15.03.2024)
38. Романовський О. Г. Професійна підготовка майбутнього фахівця у контексті фундаменталізації сучасної освіти Професійна освіта і ціннісні орієнтири сучасності : зб. наук. праць. Київ, Харків : НТУ ХПГ, 2009. С. 132–138.
39. Сидорович М. Фундаменталізація змісту шкільної біологічної освіти. Біологія і хімія в рідній школі. 2016. № 6. С. 28–30.
40. Синергетика і освіта: монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
Переглядів статті: 26
Завантажень PDF: 30
Опубліковано
2024-10-18
Як цитувати
Луценко, О. І. (2024). ПРОБЛЕМА ФУНДАМЕНТАЛІЗАЦІЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Природнича освіта та наука, (3), 32-43. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-3.05
Розділ
Освітні науки