THE PROBLEM OF FUNDAMENTALIZING THE TRAINING OF NATURAL SCIENCE TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Keywords: prerequisites, training, teacher, professional, fundamentalization

Abstract

The article examines the conditions of fundamentalization of professional and pedagogical training for future teachers of natural sciences. The authors emphasize that the solution to the problem of theoretical and methodological prerequisites for the professional training of science teachers should be sought in the understanding of the categories “culture” and “methodology” and, as a result, in the awareness of the fact that science teachers aim to understand the that they are fundamental. that, probably, not every activity needs a certain culture of its organization, as well as systematic justification. The goal is to reveal the problem of fundamentalization of the training of future natural sciences teachers in higher education institutions. The Conceptual Foundations of the Development of Pedagogical Education emphasize the need to create a system of pedagogical education based on global and national heritage, and established European traditions, and ensure the training of pedagogical workers capable of carrying out professional activities in democratic conditions. Humanistic foundations are the basis of the implementation of educational policy as a priority function of the state for the development and self-realization of the individual, the satisfaction of his educational spiritual, and cultural requests, and the need to be competitive in the labor market. Changing the orientation of teaching methods – from personality formation to personality development strategies and self-development – requires differentiated, diversified, multi-level, basic, computerized, personalized, continuous, humane cultural studies and humanization. theory and practice of education and is considered an absolute priority of the 21st century. These priorities are indicated in the main document adopted as part of the Bologna process. The essence and content, the main trends and principles of the construction of the content and technologies of the professional training of the future teacher can be considered from the standpoint of various methodological guidelines, for comprehensive research and comprehensive influence on the formation of the future teacher can be combined in several directions, namely: structuralsystemic, personal oriented, professionally oriented, historical and cultural. To develop the methodical culture of the future teacher, it is necessary to find out the nature of humanistic, competent, cultural, and methodological concepts of professional training, which is discussed in the above material. The considered aspects of professional training are structured in curricula and programs in three cycles of disciplines. Various options for professional and pedagogical training are modeled based on established conceptual approaches to its structure and content based on a holistic and systematic understanding of the essence of this process.

References

1. Бак В. Ф., Степанюк А. В. Висвітлення тенденції інтеграції природничих наук та етики в змісті біологічної освіти старшокласників: монографія. Тернопіль: Вектор, 2015. 216 с.
2. Безносюк О. О., Плахотнік О. В. Природознавча освіта у світоглядних орієнтаціях сучасної людини Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 2010. № 23. С. 196–201.
3. Берека В. Є. Мaгiстepськa пiдгoтoвкa мaйбутнiх мeнeджepiв oсвiти: мoнoгpaфiя. Хмeльницький: ХГПA, 2008. 357 с.
4. Бугрій О. В. Професійна діяльність учителя географії: навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів Кривий Ріг: Видавничий дім, 2008.
5. Валько Н. Аналіз та перспективи підготовки майбутніх учителів інтегрованого курсу «Природничі науки» Серія: Педагогічні науки. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2019. С. 170–178.
6. Васильченко Л. В. Стан запровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» у профільну школу закладів освіти Запорізького регіону. Електронний збірник наукових праць ЗОІППО. 2020. № 2 (39). URL: https://drive.google.com/file/d/1FjnSDtZh9L_3jm9Z5TSY1n1bxArGK4vp/view (Дата звернення: 10.12.2023).
7. Васильченко Л. Підготовка вчителів природничих дисциплін до впровадження інтегрованих курсів в умовах НУШ. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи: збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 20 травня 2021 року. С. 153–155.
8. Гончаренко С. У. Фундаментальність чи вузький професіоналізм освіти. Дидактика професійної освіти: зб. наук. праць: Вип. 1. Хмельницький: ХНУ, 2004. 208 с.
9. Гончаренко С. У., Пастернак Н. В. Проблема підвищення теоретичного рівня освіти. Шлях освіти. 2005. № 5. С. 16–29.
10. Гончаренко С. У. Фундаменталізація професійної освіти як дидактичний принцип. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2008. № 2. С. 87–91.
11. Граматик Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя біології: базові теорії природничо-наукового дискурсу. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-66-2019-15.pdf (Дата звернення: 12.02.2024)
12. Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія. Рівне : О. Зень, 2016. 440 с.
13. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (Дата звернення: 28.11.2023).
14. Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12–28.
15. Закон України «Про освіту» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (Дата звернення: 11.03.2024).
16. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Тільки освічені вільні. Український педагогічний журнал. 2016. № 3. С. 31–38.
17. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Інтегрований курс як умова підвищення ефективності природничо-наукової освіти в старшій школі. Український педагогічний журнал. 2015. № 3. С. 116–125.
18. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж., Ільченко О. Г. та ін. Теоретичні та методичні засади інтеграції природничо-наукової освіти основної школи: посібник, К.: Видавничий дім «Сам», 2017. 320 с.
19. Інтегрований курс «Природничі науки». URL: https://ele.zp.ua/sites/nature/ (Дата звернення: 16.04.2024).
20. Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автореф. дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». 2004. 20 с.
21. Колесник М. О. Методологія формування універсальної природничо-наукової картини світу у студентів природничих спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: збірник наукових праць. Запоріжжя, Класичний приватний університет. 2019. № 64. С. 41–46.
22. Колесник М. О. Сучасний освітній простір: нова парадигма природничої освіти: Монографія. Чернігів: Десна-Поліграф, 2020. 270 с.
23. Колесник М. О. Теоретико-методологічні засади формування наукової картини світу в майбутніх учителів природничих спеціальностей дис. д-ра пед. наук. 13.00.04. Тернопіль, 2020. 589 с.
24. Концепція Нової української школи. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf (Дата звернення: 18.02.2024).
25. Концепція НУШ. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf (Дата звернення: 2.12.2023).
26. Концепція педагогічної освіти України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 16.02.2024).
27. Коренева І. М. Концепція підготовки майбутніх вчителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2018. Вип. 82 (2). С. 148–153.
28. Кучерявий О. Концепція підготовки педагога-дослідника в класичному університеті. Рідна школа. 2011. № 4–5, С. 19–26.
29. Липова Л. Модель фундаменталізації змісту природничої освіти в загальноосвітній школі. Довідник директора школи. 2014. № 1–2. С. 39–47.
30. Лук’янець В. Фундаментальна наука і науковий світогляд у перспективі XXI сторіччя. Філософська думка. 2006. № 3, С. 11–18.
31. Методичні рекомендації щодо викладання природничих наук у 2019/2020 навчальному році. URL: https://osvitoria.media/metodychnirekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-pryrodnychyh-nauk-u-2019-2020–navchalnomu-rotsi/ (Дата з: 16.04.2024).
32. Наказ МОН «Професійний стандарт вчителя…». URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf (Дата звернення: 15.03.2024).
33. Національна доктрина розвитку освіти України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (Дата звернення: 15.03.2024).
34. Освітньо-професійна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів, які викладають інтегрований курс «Природничі науки». 2020. URL: https://sites.google.com/view/nnczoippo/home/programs?authuser=0 (Дата звернення: 15.03.2024).
35. Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю. Бердянськ, 2018. 247 с.
36. Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіті». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (Дата звернення: 15.03.2024).
37. Про затвердження концепції педагогічної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 15.03.2024)
38. Романовський О. Г. Професійна підготовка майбутнього фахівця у контексті фундаменталізації сучасної освіти Професійна освіта і ціннісні орієнтири сучасності : зб. наук. праць. Київ, Харків : НТУ ХПГ, 2009. С. 132–138.
39. Сидорович М. Фундаменталізація змісту шкільної біологічної освіти. Біологія і хімія в рідній школі. 2016. № 6. С. 28–30.
40. Синергетика і освіта: монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
11. Граматик Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя біології: базові теорії природничо-наукового дискурсу. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-66-2019-15.pdf (Дата звернення: 12.02.2024)
12. Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія. Рівне : О. Зень, 2016. 440 с.
13. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (Дата звернення: 28.11.2023).
14. Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12–28.
15. Закон України «Про освіту» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (Дата звернення: 11.03.2024).
16. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Тільки освічені вільні. Український педагогічний журнал. 2016. № 3. С. 31–38.
17. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Інтегрований курс як умова підвищення ефективності природничо-наукової освіти в старшій школі. Український педагогічний журнал. 2015. № 3. С. 116–125.
18. Ільченко В. Р., Гуз К. Ж., Ільченко О. Г. та ін. Теоретичні та методичні засади інтеграції природничо-наукової освіти основної школи: посібник, К.: Видавничий дім «Сам», 2017. 320 с.
19. Інтегрований курс «Природничі науки». URL: https://ele.zp.ua/sites/nature/ (Дата звернення: 16.04.2024).
20. Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». 2004. 20 с.
21. Колесник М. О. Методологія формування універсальної природничо-наукової картини світу у студентів природничих спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: збірник наукових праць. Запоріжжя, Класичний приватний університет. 2019. № 64. С. 41–46.
22. Колесник М. О. Сучасний освітній простір: нова парадигма природничої освіти: Монографія. Чернігів: ДеснаПоліграф, 2020. 270 с.
23. Колесник М. О. Теоретико-методологічні засади формування наукової картини світу в майбутніх учителів природничих спеціальностей дис. д-ра пед. наук. 13.00.04. Тернопіль, 2020. 589 с.
24. Концепція Нової української школи. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf (Дата звернення: 18.02.2024).
25. Концепція НУШ. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkolacompressed.pdf (Дата звернення: 2.12.2023).
26. Концепція педагогічної освіти України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 16.02.2024).
27. Коренева І. М. Концепція підготовки майбутніх вчителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2018. Вип. 82 (2). С. 148–153.
28. Кучерявий О. Концепція підготовки педагога-дослідника в класичному університеті. Рідна школа. 2011. № 4–5, С. 19–26.
29. Липова Л. Модель фундаменталізації змісту природничої освіти в загальноосвітній школі. Довідник директора школи. 2014. № 1–2. С. 39–47.
30. Лук’янець В. Фундаментальна наука і науковий світогляд у перспективі XXI сторіччя. Філософська думка. 2006. № 3, С. 11–18.
31. Методичні рекомендації щодо викладання природничих наук у 2019/2020 навчальному році. URL: https://osvitoria.media/metodychnirekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-pryrodnychyh-nauk-u-2019-2020–navchalnomu-rotsi/ (Дата з: 16.04.2024).
32. Наказ МОН «Професійний стандарт вчителя…». URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf (Дата звернення: 15.03.2024).
33. Національна доктрина розвитку освіти України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (Дата звернення: 15.03.2024).
34. Освітньо-професійна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів, які викладають інтегрований курс «Природничі науки». 2020. URL: https://sites.google.com/view/nnczoippo/home/programs?authuser=0 (Дата звернення: 15.03.2024).
35. Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю. Бердянськ, 2018. 247 с.
36. Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіті». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (Дата звернення: 15.03.2024).
37. Про затвердження концепції педагогічної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitkupedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 15.03.2024)
38. Романовський О. Г. Професійна підготовка майбутнього фахівця у контексті фундаменталізації сучасної освіти Професійна освіта і ціннісні орієнтири сучасності : зб. наук. праць. Київ, Харків : НТУ ХПГ, 2009. С. 132–138.
39. Сидорович М. Фундаменталізація змісту шкільної біологічної освіти. Біологія і хімія в рідній школі. 2016. № 6. С. 28–30.
40. Синергетика і освіта: монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
Article views: 26
PDF Downloads: 30
Published
2024-10-18
How to Cite
Lutsenko, O. I. (2024). THE PROBLEM OF FUNDAMENTALIZING THE TRAINING OF NATURAL SCIENCE TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Natural Sciences Education and Research, (3), 32-43. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-3.05