БІОХІМІЧНІ АСПЕКТИ РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЯК ВАЖЛИВОГО СКЛАДНИКА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Ключові слова: здоровий спосіб життя, нутрієнти, старшокласники, раціональне харчування, білки, жири, вуглеводи, фізіологічно активні речовини, продукти

Анотація

Мета статті – проаналізувати необхідність надходження до дитячого організму незамінних амінокислот (валін, лейцин, ізолейцин, треонін, метіонін, фенілаланін, триптофан, лізин, аргінін, гістидин) – структурних елементів білків, ненасичених жирних кислот (лінолевої, α-ліноленової, арахідонової, докозагексаєнової), асортименту вуглеводів, які дають змогу забезпечити організм школярів енергією та будівельними матеріалами для ростових процесів, підтримують високий рівень фізіологічної активності. Харчування – це природна потреба людини, що забезпечує в шкільному віці молодий організм, що росте, енергетичними ресурсами, необхідними біонічними речовинами, водою та мінералами, які не синтезуються в тілі людини, а використовуються для активізації ростових процесів, належного рівня фізичного й розумового розвитку та перетворення його в організм дорослого чоловіка або жінки, для яких обов’язковою умовою є здоровий спосіб життя. Раціональне харчування – це один із важливих складників здорового способу життя. Особливо це стосується учнів старших класів, організм яких у цей період активно росте й розвивається. Розкрито важливість уживання продуктів різного призначення, які виконують в організмі людини відповідні функції: енергетичну, пластичну (структурну), сигнально-мотиваційну біорегуляторну, імуностимулювальну, адаптаційно-регуляторну та реабілітаційну Підтверджено той факт, що раціональне харчування – це фізіологічно багатокомпонентне, структуроване, повноцінне харчування здорових людей, що базується на фізіологічних потребах організму в харчових продуктах та енергії відповідно до віку, статі та режиму рухової активності, підпорядковується певному режиму, підтримує роботу та життєдіяльність усіх органів і функціональних систем у різних умовах праці та побуту, забезпечує гомеостаз і нормальний розвиток організму загалом.

Посилання

1. Губський Ю. І. Біологічна Хімія : підручник. Київ – Вінниця : Нова книга, 2009. 664 с.
2. Дуденко Н. В. Основи фізіології харчування : навч. посіб. / Н. В. Дуденко, Л. Ф. Павлоцька, В. С. Артеменко, М. В. Кривоносов, І. С. Кротенко. Харків : Торнадо, 2003. 407 с.
3. Єжова О. О. Здоровий спосіб життя : навч. посіб. Суми : Університетська книга, 2010. 127 с.
4. Закопайло С. А. Формування здорового способу життя і його цінностей у старшокласників: методичні рекомендації. Переяслав-Хмельницький : Буклет, 2001. 58 с.
5. Зубар Н. М. Основи фізіології та гігієни харчування: підручник. Київ : Видавничий дім «Кондор», 2018. 444 с.
6. Норми харчування для дітей різного шкільного віку URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/shkilne-harchuvannya/normi-harchuvannya-dlya-ditej-riznogo-shkilnogo-viku
7. Сабадишин Р. О., Бухальська С. Є. Медична біологія : підручн. Вінниця : Нова книга, 2008. 368 с.
8. Смоляр В. І. Фізіологія та гігієна харчування : підруч. Київ : Здоров’я, 2000. 335 с.
9. Смоляр В. І. Закони раціонального харчування в сучасній нутриціології. Проблеми харчування, Інститут екогігієни і токсикології ім. Медведя. Київ, 2011. № 1–2. С. 5–13.
10. Смоляр В. І. Формула раціонального харчування. Проблеми харчування. ДП «Науковий центр превентивної токсикології, харчової та хімічої безпеки імені академіка Л.І Медведя МОЗ України. Київ, 2013. № 1. С. 5–9.
Переглядів статті: 35
Завантажень PDF: 38
Опубліковано
2024-10-18
Як цитувати
Демчук, В. В. (2024). БІОХІМІЧНІ АСПЕКТИ РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЯК ВАЖЛИВОГО СКЛАДНИКА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ. Природнича освіта та наука, (3), 67-73. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-3.10
Розділ
Біологія і біохімія