ФОРМУВАННЯ КАРТОГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗАСОБАМИ НУМІЗМАТИЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ «УКРАЇНА У СВІТІ: ПРИРОДА, НАСЕЛЕННЯ»

  • Олег Зуфарович Байтеряков Мелітопольський державний педагогічний університету імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-7449-693X
Ключові слова: нумізматична географія, монети, шкільна географія, картографічна проєкція, географічні координати

Анотація

Статтю присвячено виявленню методичних підходів до застосування пам’ятних і ювілейних монет України у шкільному курсі «Україна у світі: природа, населення» для формування у здобувачів загальної середньої освіти картографічних знань і вмінь. Висвітлено значення монет як засобів нумізматичної географії і як засобів навчання географії. Наведено детальні методичні рекомендації з використання монет України під час вивчення таких картографічних проєкцій, як азимутальна нормальна, азимутальна поперечна й азимутальна коса, додатково проєкції Ван дер Ґрінтена. Проаналізовано географічний зміст таких монет України, що містять картографічні зображення: «10 років антарктичній станції «Академік Вернадський»», «50 років Організації Об’єднаних Націй», «165 років Астрономічній обсерваторії Київського національного університету», «Володимир Корецький», «Учасникам бойових дій на території інших держав», «100 років світової авіації та 70-річчя Національного авіаційного університету», «Перший пуск ракети-носія «Зеніт-3SL”». Під час опрацювання зазначених монет здобувачам пропонується визначити проєкцію зображеної карти, охарактеризувати її властивості, пояснити вибір проєкції саме для цього дизайну, а також додатково стисло зупинитись на тематиці монети та наявних зображеннях географічних об’єктів або явищ. Запропоновані завдання на підставі цих монет призначені для закріплення навичок роботи з географічними координатами. Наведено приклади встановлення внутрішньопредметних і міжпредметних зав’язків. Приділено увагу виявленню на окремих монетах картографічних помилок, зокрема розташуванню материків і окремих об’єктів щодо географічної сітки на карті. Виявлено монети, що містять цікаві варіанти карти Європи й України, які можна застосовувати для вивчення відповідних тем, а також монети, що мають зображення засобів орієнтування, геодезичних і астрономічних приладів і особливостей картографічних і геодезичних вимірювань. Продемонстровано практичне значення застосування засобів нумізматичної географії у шкільному курсі географії.

Посилання

1. Байтеряков О.З., Деребас А.В. Грошові знаки як засоби навчання географії. Сучасний рух науки : тези доповідей III Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Дніпро, 2018. С. 22–24.
2. Байтеряков О.З., Донченко Л.М. Методика застосування грошових знаків у шкільному курсі «Географія. Материки і океани». Педагогічна інноватика: досвід та перспективи Нової української школи : колективна монографія. Мелітополь : ТОВ «Колор Принт», 2019. С. 178–184.
3. Булава Л.М. Колекції монет на уроках географії. Географія та основи економіки в школі. 2005. № 6. С. 49–51.
4. Мисько В.З. Обігові монети країн Європи: історія, опис, систематизація, методика застосування на уроках географії. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2021. № 33. С. 30–40. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2021-33-04.
5. Щодо питання про нумізматичну географію (на прикладі сучасних монет країн Полінезії) / В.З. Мисько та ін. Ways of Science Development in Modern Crisis Conditions : Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Internet Conference, 2024. Dnipro, С. 131–134.
6. Тимінська І.М. Легенди на монетах Великої Британії XVII–XX ст.: переклад, семантика, класифікація. Science and Education a New Dimension. Philology. 2015. III (10). Issue 47. С. 111–114.
7. Cohen B.J. The Geography of Money. Cornell University Press, 2000. 248 p. URL: http://surl.li/hxtmwo (дата звернення: 10.08.2024).
8. Learning German through German Money Presses Traditions. URL: http://surl.li/omiqaz (дата звернення: 10.08.2024).
9. Markoski B. The geography of money regional – geographic concentration and functionality of the money in the world. International Scientific Conference Geobalcanica. 2015. Skopje. http://dx.doi.org/10.18509/GBP.2015.65.
10. Martin R. Handbook on the Geographies of Money and Finance. 2018. 672 p. URL: http://surl.li/uelgrg (дата звернення: 10.08.2024).
11. Young А. Teaching art with currency. 2023. URL: https://www.bankofcanadamuseum.ca/2023/02/teaching-art-withcurrency/(дата звернення: 10.08.2024).
Переглядів статті: 16
Завантажень PDF: 18
Опубліковано
2024-11-20
Як цитувати
Байтеряков, О. З. (2024). ФОРМУВАННЯ КАРТОГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗАСОБАМИ НУМІЗМАТИЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ «УКРАЇНА У СВІТІ: ПРИРОДА, НАСЕЛЕННЯ». Природнича освіта та наука, (4), 7-14. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-4.01
Розділ
Освітні науки