ОСОБЛИВОСТІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: фахова підготовка, освітні компоненти, майбутній учитель географії, освітні програми, сучасні технології та методики навчання географії, рівень методичної готовності, краєзнавча складова, музейна педагогіка

Анотація

У статті розкривається проблема фахової підготовки майбутніх учителів географії закладу вищої освіти в Житомирському державному університеті імені Івана Франка. Зазначено, що в системі загальної середньої освіти нині необхідні кваліфіковані та компетентні вчителі з високим рівнем знань, цілісно й усебічно розвинуті, здатні до критичного мислення особистості. Досліджено, що освітні компоненти фахової підготовки майбутніх учителів географії спрямовані на вдосконалення загальних і професійних знань, на розвиток умінь, що дозволяє використовувати сучасні педагогічні технології, для становлення фахово значущих особистісних якостей як складової частини педагогічної культури, що спонукає до вироблення вмінь у майбутнього фахівця користуватися методичним апаратом навчання географії; здійснювати навчально-виховний процес у всій його різноманітності; опановувати алгоритмізовані елементи фахових технологій і формувати творче ставлення до їх упровадження. Виокремлено, що у процесі практичної підготовки майбутні фахівці систематизують і вдосконалюють набуті знання, уміння й навички щодо краєзнавчої діяльності, що дає змогу досягти низки педагогічних цілей, також це є передумовою навчально-виховного впливу на особистість і стає основою духовних цінностей, дозволяє вивчати найкращі надбання культури народу, забезпечувати неперервність життєдіяльності поколінь. Усвідомлено, що фахове становлення майбутнього вчителя географії є тривалим процесом розвитку методичних компетентностей, методичних дій, самопроєктування окремих видів діяльності, формування індивідуального методичного стилю. Проаналізовано рівень підготовки та готовності майбутніх учителів географії до фахової діяльності в закладах загальної середньої освіти. З’ясовано рівень методичної готовності майбутніх учителів географії та визначено найбільш легкодоступні методи та технології викладання географії в Житомирському державному університеті імені Івана Франка.

Посилання

1. Особливості застосування краєзнавчого підходу у підготовці майбутнього вчителя географії: досвід роботи Житомирського державного університету імені Івана Франка / Р. Власенко та ін. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 57 (1). С. 156–161.
2. Грицай Н. Реалізація діяльнісного підходу в методичній підготовці майбутніх учителів природничих наук. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог нової української школи : матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції. 2024. С. 24–26.
3. Компетентнісне навчання та викладання географії в системі неперервної педагогічної освіти : колективна монографія / за наук. ред. Л. Вишнікіної. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2022. 265 с.
4. Особливості формування структурно-функціональних компонентів освітнього середовища у процесі викладання географічних дисциплін / В. Костюк та ін. Інноваційна педагогіка. 2022. № 1 (53). С. 61–65.
5. Непша О. Підготовка майбутніх учителів географії до організації дослідницької діяльності учнів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 83. С. 193–197.
6. Покась Л., Браславська О. Інноваційна педагогічна технологія як засіб формування методичної компетентності для роботи майбутнього вчителя географії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. Вип. 11. С. 66–73.
7. Романькова К. Професійні компетенції майбутніх вчителів у сфері географічної освіти: сутність, специфіка, технологія формування. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2021. Вип. 80. Т. 2. С. 106–110.
8. Формування готовності майбутніх учителів біології і географії до впровадження дистанційного та змішаного навчання / Р. Романюк та ін. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 30 (1). С. 129–137.
9. Чубрей О. Система підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу : монографія. Чернівці : Технодрук, 2020. 376 с.
10. Шумілова І. Формування загальнокультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей: теорія і практика : монографія. Бердянськ : видавець О.В. Ткачук, 2016. 544 с.
11. Методика навчання географії: інноваційні технології у процесі викладання географії в базовій та профільній школі / В. Яковлева та ін. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2023. № 3. С. 111–117.
12. The exploration of pedagogical approaches and methods that are designed to stimulate the creative thinking of students / I. Revenko et al. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS). 2024. Vol. 17. P. 137–146.
Переглядів статті: 20
Завантажень PDF: 20
Опубліковано
2024-11-20
Як цитувати
Власенко, Р. П., & Яковлева, В. А. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Природнича освіта та наука, (4), 15-22. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-4.02
Розділ
Освітні науки