ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розкрита проблема формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей у процесі впровадження здоров’язбережувального освітнього середовища шляхом використання передових здоров’язбережувальних технологій у сучасному закладі загальної середньої освіти. Методологію дослідження становили праці І. Анохіна, К. Гуз, О. Ващенко, В. Ільченко, В. Маслова, І. Підласого, Л. Рибалко, Н. Тамарської, А. Хуторського, А. Цимбалару. Науковці та педагоги у своїх дослідженнях неодноразово звертали увагу на формування здоров’язбережувальної компетентності в учнів і напрями здоров’язбережувальної діяльності учителів закладів освіти та побудови здоров’язбережувального середовища. Проаналізовано першоджерела визначення здоров’ярозвивальної компетентності, сформовано наше уточнення поняття «здоров’язбережувальна компетентність». Розкрито практичний досвід застосування здоров’язбережувальних технологій, які безпосередньо забезпечують формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей. Відзначено, що формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей значною мірою залежить від організації фізкультурно-оздоровчої роботи освітнього закладу. Акцентовано, що формування здоров’язбережувальних і здоров’ярозвивальних компетентностей забезпечує фізичну, психічну, соціальну та духовно-моральну складові частини, цілісність підходу в системі роботи з набуття компетентностей щодо ведення здорового способу життя, збереження, зміцнення стану здоров’я й екологічної освіти учнів, дотримання принципу наступності, системності, послідовності в підході до формування відповідних компетентностей і не є альтернативою для інших педагогічних систем, технологій, методичних підходів. Наголошується на тому, що формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей має стати пріоритетним напрямом в освітньому процесі загальноосвітнього закладу.
Посилання
2. Башавець Н. Теоретико-методичні засади формування культури здоров’язбереження як світоглядної орієнтації студентів вищих економічних навчальних закладів : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2012. 554 с.
3. Гуз К. Про засоби формування наукової картини світу та образу світу учнів загальноосвітньої школи. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / за заг. ред. М. Гриньової. Полтава : Астрая, 2019. С. 117–118.
4. Дудко С. Актуальність формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвиваючої компетентностей учнів 5–6 класів. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2021. № 41. С. 229–242.
5. Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. Ю. Бойчука. Харків : С.Г. Рожко, 2017. 488 с.
6. Рибалко Л. Здоров’язбережувальні технології як педагогічна і соціальна проблема. Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. наук. ред. Л. Рибалко. Тернопіль, 2019. С. 8–29.
7. Rybalko L. Competences and Competencies as a result of learning. International Trends in Science and Technology : International Scientific and Practical Conference. Warsaw, 2018. P. 17–22.
8. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна школа. 2005. № 1. С. 65–69.
9. Постоєнко С. Упровадження здоров’язбережувальних технологій на уроках. Основи здоров’я. 2013. № 7. С. 5–8.