FORMATION OF HEALTH-SAVING COMPETENCE IN A GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTION

  • Serhii Hryhorovych Dudko Poltava academy of continuing education M.V. Ostrogradsky
Keywords: health-saving competence, health-developing competence, students’ health, health-saving educational environment, health-saving technologies

Abstract

The paper reveals the problem of forming health-saving and health-developing competencies in the process of implementing a health-saving educational environment through the use of advanced health-saving technologies in a modern general secondary education institution. The methodology of the study was based on the works of I. Anokhin, K. Huz, O. Vashchenko, V. Ilchenko, V. Maslov, I. Pidlasyi, L. Rybalko, N. Tamarska, A. Khutorsky, A. Cymbalaru. Scientists and educators have focused their studies on the formation of students’ health-saving competence and the directions of health-saving activities proposed by teachers in educational institutions and the construction of a health-saving environment. The primary sources of the definition of health-developing competence are analysed, and our interpretation of the concept of “health-saving competence” is formed. In our study, we define health-saving competence as a dynamic combined ability of a student to apply health-saving knowledge, skills, attitudes, values, ways of thinking, views, and personal health-saving life experience acquired during the educational process; the ability to implement their own health-saving behaviour to their own health-saving lifestyle, which in turn preserves and develops their own health and the health of others, thus enhancing the quality of one’s own life and the life of society as a whole. The practical experience of applying health-saving technologies that directly ensure the formation of health-saving and health-developing competencies is revealed. It is clear that the formation of health-saving and health-developing competencies largely depends on the organisation of physical education and healthsaving activities in the educational institution. It is emphasized that the formation of health-preserving and health-developing competences provides a physical, mental, social and spiritual-moral component, the integrity of the approach in the work system for acquiring competences for leading a healthy lifestyle, preserving and strengthening the state of health and environmental education of students, compliance with the principle of continuity, systematicity, consistency in the approach to the formation of relevant competencies and is not an alternative for other pedagogical systems, technologies, methodological approaches. It is therefore essential that in the educational process of a general education institution, the formation of health-saving and health-developing competencies should become a priority.

References

1. Андрющенко Т. Формування здоров’язбережувальної компетентності як соціально-педагогічна проблема. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2012. № 7. С. 123–127.
2. Башавець Н. Теоретико-методичні засади формування культури здоров’язбереження як світоглядної орієнтації студентів вищих економічних навчальних закладів : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2012. 554 с.
3. Гуз К. Про засоби формування наукової картини світу та образу світу учнів загальноосвітньої школи. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / за заг. ред. М. Гриньової. Полтава : Астрая, 2019. С. 117–118.
4. Дудко С. Актуальність формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвиваючої компетентностей учнів 5–6 класів. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2021. № 41. С. 229–242.
5. Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. Ю. Бойчука. Харків : С.Г. Рожко, 2017. 488 с.
6. Рибалко Л. Здоров’язбережувальні технології як педагогічна і соціальна проблема. Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. наук. ред. Л. Рибалко. Тернопіль, 2019. С. 8–29.
7. Rybalko L. Competences and Competencies as a result of learning. International Trends in Science and Technology : International Scientific and Practical Conference. Warsaw, 2018. P. 17–22.
8. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна школа. 2005. № 1. С. 65–69.
9. Постоєнко С. Упровадження здоров’язбережувальних технологій на уроках. Основи здоров’я. 2013. № 7. С. 5–8.
Article views: 1
PDF Downloads: 1
Published
2024-11-20
How to Cite
Dudko, S. H. (2024). FORMATION OF HEALTH-SAVING COMPETENCE IN A GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTION. Natural Sciences Education and Research, (4), 34-38. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-4.05