ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКА КУЛЬТУРА МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Ключові слова: професійна освіта, магістр фармації, організаційно-управлінська культура, професійна культура, культура майбутніх магістрів фармації, професійно-управлінська компетентність фармацевтів

Анотація

У статті на підставі розгорнутого аналізу низки понять («професійна культура майбутніх магістрів фармації», «професійна компетентність фармацевта», «професійна компетентність магістра фармації», «професійна управлінська компетентність фармацевтів») організаційно-управлінську культуру майбутніх фармацевтів витлумачено як інтегративну характеристику, яка системно й компетентнісно представляє професійні та особистісні якості фахівців, включає опанування методології ефективного управління в галузі, здатність до цілеспрямованого регулювання соціальних і виробничих процесів з урахуванням їхньої специфіки та характеру розвитку, знання принципів системності, готовність до застосування інноваційних методів і новітніх технологій, спроможність до вибору та використання таких впливів на об’єкт управління, які зможуть оптимально забезпечити досягнення поставленої мети в обставинах перебігу процесів внутрішніх змін підпорядкованої структури та впливу ієрархічних рівнів індустрії фармації та конкуруючого управління. У фахівця зі сформованою організаційно-управлінською культурою існує можливість бути керівником команд підлеглих і залучених спеціалістів, він стає менеджером завдяки своїм умінням, знанням, навичкам, здатності та готовності виконувати місію соціально відповідальної професійної сфери, планувати, аналізувати, прогнозувати подальший її розвиток з метою підвищення ефективності діяльності на ринку послуг і засобів забезпечення здоров’я людей. Підготовка майбутніх фармацевтів до використання в роботі стратегічних, проєктних і методичних аспектів професійної діяльності, застосування інструментарію менеджменту й маркетингу, участь у розробленні й реалізації інноваційних соціально відповідальних рішень потребує додаткових теоретичних знань, практичної роботи, опанування індивідуальних технологій креативної самореалізації у професії.

Посилання

1. Педагогічні аспекти викладання фармакології та організації економіки фармації із залученням інтегрованого підходу / В. Бобрук та ін. Вісник Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова. 2012. Т. 16. № 2. С. 460–463.
2. Буданова Л. Особливості професійної підготовки студентів для фармацевтичної галузі в Україні. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 36. С. 110–117. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_36_19 (дата звернення: 21.11.2015).
3. Волох Д. Фармацевтична освіта в Україні: традиції, сьогодення, майбутнє. Аптека. 2003. № 397 (26). URL: http://www.apteka.ua/article/14237 (дата звернення: 05.11.2015).
4. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
5. Громовик Б., Кремінь Ю. Особливості реалізації професійних ролей фармацевтичних фахівців в українських реаліях. Управління, економіка та забезпечення якості у фармації. 2020. № 1 (61). С. 42–49.
6. Етичний кодекс фармацевтичних працівників України. 2010. URL: http://nuph.edu. ua/nash-universy-tet/etychny-j-kodeksfarmatsevty-chny-h-prats (дата звернення: 15.10.2014).
7. Єрмаков І. Компетентнісний потенціал освіти: проектні засади. Рідна школа. 2006. № 12. С. 49–51.
8. Кайдалова А., Посилкіна О. Науково-теоретичне обґрунтування методологічного концепту побудови системи якості вищої фармацевтичної освіти. Фармацевтичний часопис. 2016. № 3. С. 68–72.
9. Кайдалова Л. Професійна підготовка майбутніх фахівців фармацевтичного профілю у вищих навчальних закладах. Харків : НФаУ, 2010. 364 с.
10. Камерон К., Квінн Р. Діагностика та вимірювання організаційної культури / пер. з англ. І. Андрєєвої. 2001. 320 с.
11. Котвіцька А. Етика аптечної діяльності. Аптечний саміт України 2014. Київ, 2014. URL: http://www.apteka.ua/wp/wp-content/uploads/2014/12/kotvicka.pdf (дата звернення: 05.11.2015).
12. Кравченко Л., Оніпко В. Управлінська компетентність майбутнього менеджера сфери обслуговування: організаційний та методичний компоненти. Витоки педагогічної майстерності. 2021. Вип. 27. С. 155–161.
13. Належна аптечна практика: стандарти якості аптечних послуг (спільна настанова МФФ/ВООЗ з НАП) ВООЗ : міжнародний документ від 01.01.2011 р. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/897_009 (дата звернення: 12.11.2015).
14. Організація та економіка фармації / А. Немченко та ін. Харків, 2015. Ч. 1 : Організація фармацевтичного забезпечення населення. 360 с.
15. Морально-етичні аспекти надання аптечними працівниками фармацевтичних послуг / М. Пономаренко та ін. Фармацевтичний журнал. 2004. № 1. С. 28–32.
16. Про затвердження Концепції розвитку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я України на 2011–2020 рр. : наказ МОЗ України від 13.09.2010 р. № 769. URL: http://www.apteka.ua/ article/57908 (дата звернення: 20.11.2020).
17. Професійні стандарти FIP. Кодекси етики для фармацевтів, затверджено Радою FIP. Бангкок, Таїланд, 31 серпня 2014 р.
18. Саракун Л. Експлікація поняття «культура» у сучасному філософському дискурсі. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія «Філософія». 2011. Вип. 539–540. С. 119–123. URL: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1705/3/1explication.pdf (дата звернення: 02.02.2016).
19. Теорія систем в екології : підручник / Ю. Масікевич та ін. Суми, 2015. 330 с.
20. Толочко В. Наукове обґрунтування та розробка моделей компетенцій спеціалістів фармації. Київ, 2009. 23 с.
21. Черних В. Моніторинг якості фармацевтичної освіти в Україні. Аптека. 2009. № 696. URL: http://www.apteka.ua/article/8881 (дата звернення: 29.11.2020).
22. Черних В. Фармацевтична енциклопедія. Київ : МОРІОН, 2016. 1744 с.
23. Шапран Ю. Концептуальні підходи до створення інноваційного освітнього середовища. Вісник Інституту розвитку дитини. 2010. Вип. 11. С. 121–124.
24. Штробля А. Вивчення дисципліни «Організація та економіка фармації» студентами спеціальності «Фармація». Медична освіта. 2015. № 1. С. 144–147.
25. Яковець І. Морфологічна модель культури. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2014. № 2. С. 132–136. URL: http://www.visnik.org/pdf/v2015-02-24-yakovets.pdf (дата звернення: 11.11.2015).
Переглядів статті: 19
Завантажень PDF: 12
Опубліковано
2024-11-20
Як цитувати
Шолойко, Н. В. (2024). ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКА КУЛЬТУРА МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. Природнича освіта та наука, (4), 57-63. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-4.09
Розділ
Освітні науки