ORGANIZATIONAL AND MANAGEMENT CULTURE OF PHARMACY MASTERS: THEORETICAL ASPECT

Keywords: professional education, master of pharmacy, organizational and managerial culture, professional culture, culture of future masters of pharmacy, professional and managerial competence of pharmacists

Abstract

In the article, based on a detailed analysis of a number of concepts (“professional culture of future masters of pharmacy”, “professional competence of a pharmacist”, “professional competence of a master of pharmacy”, “professional managerial competence of pharmacists”), the organizational and managerial culture of future pharmacists is interpreted as an integrative characteristic that systematically and competently represents the professional and personal qualities of specialists, includes mastering the methodology of effective management in the industry, the ability to purposefully regulate social and production processes taking into account their specifics and the nature of development, knowledge of the principles of systematicity, readiness to apply innovative methods and the latest technologies, the ability to choose and the use of such influences on the object of management, which will be able to optimally ensure the achievement of the set goal in the circumstances of the processes of internal changes of the subordinate structure and the influence of hierarchical levels of the pharmaceutical industry and competing management. A specialist with a formed organizational and management culture has the opportunity to be the leader of teams of subordinates and involved specialists, he becomes a manager thanks to his skills, knowledge, skills, ability and willingness to fulfill the mission of a socially responsible professional sphere, plan, analyze, forecast its further development with the aim of increasing effectiveness of activities on the market of services and means of ensuring people’s health. The preparation of future pharmacists for the use of strategic, project and methodical aspects of professional activity, the use of management and marketing tools, participation in the development and implementation of innovative socially responsible solutions requires additional theoretical knowledge, practical work, mastery of individual technologies of creative self-realization in the profession.

References

1. Педагогічні аспекти викладання фармакології та організації економіки фармації із залученням інтегрованого підходу / В. Бобрук та ін. Вісник Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова. 2012. Т. 16. № 2. С. 460–463.
2. Буданова Л. Особливості професійної підготовки студентів для фармацевтичної галузі в Україні. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 36. С. 110–117. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_36_19 (дата звернення: 21.11.2015).
3. Волох Д. Фармацевтична освіта в Україні: традиції, сьогодення, майбутнє. Аптека. 2003. № 397 (26). URL: http://www.apteka.ua/article/14237 (дата звернення: 05.11.2015).
4. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
5. Громовик Б., Кремінь Ю. Особливості реалізації професійних ролей фармацевтичних фахівців в українських реаліях. Управління, економіка та забезпечення якості у фармації. 2020. № 1 (61). С. 42–49.
6. Етичний кодекс фармацевтичних працівників України. 2010. URL: http://nuph.edu. ua/nash-universy-tet/etychny-j-kodeksfarmatsevty-chny-h-prats (дата звернення: 15.10.2014).
7. Єрмаков І. Компетентнісний потенціал освіти: проектні засади. Рідна школа. 2006. № 12. С. 49–51.
8. Кайдалова А., Посилкіна О. Науково-теоретичне обґрунтування методологічного концепту побудови системи якості вищої фармацевтичної освіти. Фармацевтичний часопис. 2016. № 3. С. 68–72.
9. Кайдалова Л. Професійна підготовка майбутніх фахівців фармацевтичного профілю у вищих навчальних закладах. Харків : НФаУ, 2010. 364 с.
10. Камерон К., Квінн Р. Діагностика та вимірювання організаційної культури / пер. з англ. І. Андрєєвої. 2001. 320 с.
11. Котвіцька А. Етика аптечної діяльності. Аптечний саміт України 2014. Київ, 2014. URL: http://www.apteka.ua/wp/wp-content/uploads/2014/12/kotvicka.pdf (дата звернення: 05.11.2015).
12. Кравченко Л., Оніпко В. Управлінська компетентність майбутнього менеджера сфери обслуговування: організаційний та методичний компоненти. Витоки педагогічної майстерності. 2021. Вип. 27. С. 155–161.
13. Належна аптечна практика: стандарти якості аптечних послуг (спільна настанова МФФ/ВООЗ з НАП) ВООЗ : міжнародний документ від 01.01.2011 р. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/897_009 (дата звернення: 12.11.2015).
14. Організація та економіка фармації / А. Немченко та ін. Харків, 2015. Ч. 1 : Організація фармацевтичного забезпечення населення. 360 с.
15. Морально-етичні аспекти надання аптечними працівниками фармацевтичних послуг / М. Пономаренко та ін. Фармацевтичний журнал. 2004. № 1. С. 28–32.
16. Про затвердження Концепції розвитку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я України на 2011–2020 рр. : наказ МОЗ України від 13.09.2010 р. № 769. URL: http://www.apteka.ua/ article/57908 (дата звернення: 20.11.2020).
17. Професійні стандарти FIP. Кодекси етики для фармацевтів, затверджено Радою FIP. Бангкок, Таїланд, 31 серпня 2014 р.
18. Саракун Л. Експлікація поняття «культура» у сучасному філософському дискурсі. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія «Філософія». 2011. Вип. 539–540. С. 119–123. URL: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1705/3/1explication.pdf (дата звернення: 02.02.2016).
19. Теорія систем в екології : підручник / Ю. Масікевич та ін. Суми, 2015. 330 с.
20. Толочко В. Наукове обґрунтування та розробка моделей компетенцій спеціалістів фармації. Київ, 2009. 23 с.
21. Черних В. Моніторинг якості фармацевтичної освіти в Україні. Аптека. 2009. № 696. URL: http://www.apteka.ua/article/8881 (дата звернення: 29.11.2020).
22. Черних В. Фармацевтична енциклопедія. Київ : МОРІОН, 2016. 1744 с.
23. Шапран Ю. Концептуальні підходи до створення інноваційного освітнього середовища. Вісник Інституту розвитку дитини. 2010. Вип. 11. С. 121–124.
24. Штробля А. Вивчення дисципліни «Організація та економіка фармації» студентами спеціальності «Фармація». Медична освіта. 2015. № 1. С. 144–147.
25. Яковець І. Морфологічна модель культури. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2014. № 2. С. 132–136. URL: http://www.visnik.org/pdf/v2015-02-24-yakovets.pdf (дата звернення: 11.11.2015).
Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2024-11-20
How to Cite
Sholoyko, N. V. (2024). ORGANIZATIONAL AND MANAGEMENT CULTURE OF PHARMACY MASTERS: THEORETICAL ASPECT. Natural Sciences Education and Research, (4), 57-63. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-4.09