ДИДАКТИЧНО-ПРИКЛАДНЕ СПРЯМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖКИ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІЙ РОБОТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Ключові слова: екологічна стежка, екологічне виховання, практична діяльність, інтеграція знань, освітній процес, краєзнавство

Анотація

У статті обґрунтовано дидактично-прикладне спрямування екологічної стежки як засобу навчально-виховної роботи в закладах загальної середньої освіти. Визначено дидактичні основи екологічного виховання учнів та напрями використання екологічної стежки в освітньому процесі, зокрема для інтеграції теоретичних знань із практичними навичками. Доведено ефективність застосування краєзнавчих матеріалів у формуванні патріотичних і природоохоронних знань, навичок і цінностей у школярів. Проведено аналіз передового педагогічного досвіду та нормативної документації, які регулюють організацію екологічного виховання, визначено проблеми та перспективи їх практичного впровадження. Запропоновано методику планування, створення, організації та функціонування екологічної стежки як дидактичного інструменту. Описано п’ять ключових етапів створення та функціонування екостежок, детально розглянуто процес організації та функціонування маршрутів. З’ясовано, що співдія учнів під час організації, експлуатації та реабілітації навчальних маршрутів сприяє підвищенню педагогічного ефекту від таких заходів та глибшому засвоєнню навчального матеріалу. Обґрунтовано методичні підходи та стратегії проведення екскурсій залежно від віку та психолого-фізіологічного розвитку учнів, запропоновано адаптувати завдання на маршруті за складністю – від простих спостережень до глибоких дослідницьких проєктів, формуючи поступовий розвиток аналітичного мислення та практичних навичок. Встановлено, що систематичне залучення школярів до практичної діяльності на екостежці, зокрема до польових досліджень, позитивно впливає на формування їхньої мотивації до вивчення природничих дисциплін. Матеріали дослідження можуть бути використані вчителями для проведення класної, позакласної, гурткової та дослідницької роботи, а також у процесі пізнавальної краєзнавчої діяльності учнів і студентів під час педагогічної практики у школі.

Посилання

1. Екологічна стежка (методика, організація, характеристика модельної стежки «Лісники») / Я.П. Дідух та ін. Київ : Фітосоціоцентр, 2000. 88 с.
2. Книщук В.Я. Спостереження за навколишньою природою та їх узагальнення (в початкових класах). Початкова школа. 1982. № 1. С. 26–29.
3. Макаренко А.С. Твори. Київ : Знання, 1991. 395 с.
4. Павленко Л.С. Сталий розвиток у шкільній екологічній освіті: проблеми та перспективи. Освіта України. 2020. № 5 (3). С. 12–18.
5. Пустовіт Г.П. Екологічне виховання учнів у процесі дослідницької роботи. Хмельницький, 1994. 124 с.
6. Решетюк О.В. Формування екологічних уявлень на екологічній стежці. Проблеми екології людини : матеріали наук.-практ. конф. Луцьк, «Надстир’я», 2004. С. 105–107.
7. Решетюк О.В., Терлецький В.К. Екологічна освіта у збалансованому розвитку суспільства. Стратегія сталого розвитку України: завдання освіти щодо її реалізації. Освіта для збалансованого розвитку : ІІІ Всеукраїнський форум. Київ : Центр екологічної освіти та інформації, 2017. С. 30–33.
8. Трофименко Г.Г. Інтерактивні методи у викладанні екології. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія «Педагогічні науки». 2018. № 123 (4). С. 67–74.
9. Бабюк Л.М. Теоретико-методологічні засади наукового обґрунтування створення екологічних стежок. Природа Західного Полісся та прилеглих територій. 2010. № 7. С. 71–76. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/1416.
10. Вернадський В.І. Біосфера і ноосфера. 1991. 287 с. URL: http://gromada-i-misto.org/wp-content/uploads/2017/11/Vernadskiy-Biosfera_Noosfera.pdf.
11. Державний стандарт базової середньої освіти. 2020. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/...derzhavniy-standartbazovoi-serednoi-osviti.
12. Дзекунов А.М. Навчальна екскурсія в системі шкільної та позашкільної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 8 (42). С. 114–125. URL: https://repository.sspu.edu.ua/server/.../content.
13. Краснянська Н.Д., Слободянюк О.Р. Сталий розвиток та екологічна освіта. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74. Т. 3. С. 31–34. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/74/part_3/7.pdf.
14. Мосьпан Л.В. Методика проведення екскурсій з біології. 2014. URL: https://mospanludmila.
15. Організаційні механізми створення та функціонування екологічних стежок : монографія / за заг. ред. Т.М. Микитина. Рівне : Волин. обереги, 2018. 182 с. URL: https://ep3.nuwm.edu.ua/13254/1/...BA.pdf.
16. Підручники. Міністерство освіти і науки України. Загальна середня освіта. URL: https://mon.gov.ua/tag/...serednya-osvita.
17. Практика реалізації педагогічних проєктів : навчально-методичний посібник до курсу / авт.-упоряд. І.В. Єгорова. Івано-Франківськ, 2021. 112 с. URL: https://kpibs.pnu.edu.ua/wp-content/...92.pdf.
18. Про концепцію екологічної освіти в Україні. Рішення колегії Міністерства освіти і науки України № 13/6-19 від 20.12.2001). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text.
19. Розпутна М.В. Філософські погляди Джона Дьюї у контексті діяльності метафізичного клубу : дис. … к.ф.н. : 09.00.05. Київ. 2023. С. 177. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/...02laep0g2p812egim4tjme6.
20. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві. Вибрані твори в 5 т. 658 с. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/departments /.._100porad.pdf.
21. Терлецький В.К., Ольхова-Марчук Н.В., Кушнір В.В. Екологічна освіта для сталого розвитку суспільства. Екологічна освіта. 2021. С. 24–28. URL: http://ecoj.dea.kiev.ua/archives/2021/5/7.pdf.
22. Montessori M. The Discovery of the Child. New York: Ballantine Books, 1967. 588 p. URL: https://ia601505.us.archive.org/32....text.pdf.
23. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. UNESCO. Digital Library. 2017. 66 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444.
Переглядів статті: 20
Завантажень PDF: 15
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Решетюк, О. (2024). ДИДАКТИЧНО-ПРИКЛАДНЕ СПРЯМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖКИ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІЙ РОБОТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Природнича освіта та наука, (6), 31-45. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-6.05
Розділ
Освітні науки