ГРОМАДЯНСЬКА НАУКА У ВИЩІЙ ОСВІТІ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ДЛЯ СПРИЯННЯ СТАЛОМУ РОЗВИТКУ

Ключові слова: громадянська наука, сталий розвиток, вища освіта, якісна освіта, екологічна свідомість, партнерство науки і громадян

Анотація

Публікація присвячена аналізу ролі громадянської науки в закладах вищої освіти та її внеску в досягнення Цілей сталого розвитку ООН. Громадянська наука, що передбачає активну участь громадян у наукових дослідженнях, має значний потенціал для вирішення глобальних екологічних, соціальних та освітніх проблем. У статті наводяться приклади успішної реалізації проєктів громадянської науки в академічному середовищі, які показали її ефективність як інструменту для сприяння сталому розвитку, підвищення інклюзивності освіти та покращення екологічної свідомості населення. У процесі дослідження розглядається міжнародний досвід інтеграції громадянської науки в освітні програми університетів та її освітній потенціал. Через участь у громадянських наукових проєктах люди отримують можливість долучатися до наукових досліджень, що не лише покращує доступ до наукових даних, але й сприяє усвідомленню важливості сталого розвитку та посиленню громадянської відповідальності. Також у статті наголошується на використанні новітніх інформаційно-комунікаційних технологій для збору та аналізу даних, що допомагає підвищити ефективність громадянської науки та зробити її більш доступною для молоді. Окремо звертається увага на важливість системної комунікації між науковцями та громадянськими дослідниками для забезпечення зворотного зв’язку та підвищення якості зібраних даних. Незважаючи на численні переваги, громадянська наука стикається з певними викликами, зокрема з проблемою якості метаданих та необхідністю забезпечення належної комунікації між учасниками. Наведено рекомендації щодо програм професійного розвитку для науково-педагогічних працівників з питань громадянської науки, що дозволить підвищити обізнаність і кваліфікацію академічного персоналу у цій галузі. Таким чином, громадянська наука є однією з можливостей для досягнення цілей сталого розвитку, зокрема підвищення якості освіти, а також розвитку екологічної свідомості та формування активного суспільства. Її інтеграція в освітні програми закладів вищої освіти може значно сприяти розвитку сучасної освіти та науки.

Посилання

1. Використання громадянської науки в умовах війн, криз та катастроф. Біла книга / К. Козак та ін. Scienceatrisk. URL: https://scienceatrisk.org/storage/lp/111/15afeb7dab8c2cd012b269342a225d7081144f0a.pdf (дата звернення: 07.12.2024).
2. Дух О. Використання громадянської науки у формуванні екологічної компетентності студентської молоді. Бессерівські природознавчі студії : збірник матеріалів ІІ Міжнар. наук. конф., м. Кременець, 24–25 верес. 2024 р. Кременець, 2024. С. 207–208. URL: https://kogpa.edu.ua/images/main_dir/kaf_bio/nauka/bess.pdf#page=207 (дата звернення: 07.12.2024).
3. Серебряков В. В. Громадянська наука в школі: збагачення знань, розвиток спостережливості та інтересів, особистості і патріотизму. VinSmartEco : збірник матеріалів IІ Міжнар. науково-практ. конф., м. Вінниця, 20–21 трав. 2021 р. Вінниця, 2021. С. 158–160. URL: https://docs.academia.vn.ua/bitstream/handle/123456789/493/Серебряков.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 07.12.2024).
4. Савицький О. Громадянська наука і перспективи її розвитку в Україні. Експедиція ХХІ. URL: https://expedicia.org/gromadyanska-nauka-i-perspektivi-ii-r/ (дата звернення: 07.12.2024).
5. Горохова Т. Громадянська наука та її роль у сталому розвитку України. Відкрита наука та інновації в Україні 2022 : збірник матеріалів І Міжнар. конф., м. Київ, 27–28 жовт. 2022 р. Київ, 2022. С. 94–96. https://doi.org/10.35668/978-966-479-129-5.
6. Irwin A. Citizen science: a study of people, expertise, and sustainable development. New York : Routledge, 1995. 216 c. URL: https://books.google.at/books?id=MFiuIsC5hAUC&printsec=frontcover&hl=uk#v=onepage&q&f=false (дата звернення: 07.12.2024).
7. Citizen science and the United Nations Sustainable Development Goals / S. Fritz та ін. Nature Sustainability. 2019. № 2. C. 922–930. DOI: https://doi.org/10.1038/s41893-019-0390-3
8. Fraisl D., Greenwell B., See L. Revealing the power of citizen science for SDG advancement. International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA). URL: https://iiasa.ac.at/news/jun-2023/revealing-power-of-citizen-science-forsdg-advancement (дата звернення: 07.12.2024).
9. Understanding the role of cities and citizen science in advancing sustainable development goals across Europe: insights from European research framework projects / H.-Y. Liu та ін. Frontiers in Sustainable Cities. 2023. Т. 5. DOI: https://doi.org/10.3389/frsc.2023.1219768.
10. Liu H.-Y., Kobernus M. Chapter 7. Sustainable Development: Status, Trends, Issues, and Opportunities. Analyzing the Role of Citizen Science in Modern Research. 2017. C. 147–167.
11. Ballerini L., Bergh S.I. Using citizen science data to monitor the Sustainable Development Goals: a bottom-up analysis. Sustainability Science. 2021. № 16. С. 1945–1962. DOI: https://doi.org/10.1007/s11625-021-01001-1.
12. Leveraging Citizen Science in a College Classroom to Build Interest and Efficacy for Science and the Environment / H. Smith та ін. Citizen Science: Theory and Practice. 2021. Т. 6, № 1. С. 1–13. DOI: https://doi.org/10.5334/cstp.434.
13. Participating in a Citizen Science Monitoring Program: Implications for Environmental Education / S. Branchini та ін. PLoS ONE. 2015. № 10 (7). Р. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0131812.
14. Karaiskou T., Tsakonas G. Analysis of Current Practice in CeOS Uptake in Higher Education Curricula and Teaching Practice in Library Studies in SE Europe. Citizen-Enhanced Open Science in Southeastern Europe. URL: https://ceosse-project.eu/wp-content/uploads/2024/04/PR5A1_Final.pdf (дата звернення: 07.12.2024).
15. Rosenberger D.W., Aukema B.H. Stimulating Curiosity and Engagement with Insects Beyond the College Classroom Through Citizen Science. American Entomologist. 2016. С. 120–122. URL: https://www.lccmr.mn.gov/projects/2014/finals/2014_04e1_stimulating_symposium.pdf (дата звернення: 07.12.2024).
16. ACAD 499: Citizen Science (Impact Lab). University of Southern California. URL: https://web-app.usc.edu/soc/syllabus/20201/10207.pdf (дата звернення: 07.12.2024).
17. Benefits and challenges of incorporating citizen science into university education / N. Mitchell та ін. PLoS ONE. 2017. № 12 (11). С. 1–16. URL: https://doi.org/10.1371/journal. pone.0186285.
18. Balzano E., Miele C., Serpico M. Citizen Science and Environmental Education in Italy. Possible Developments and the Role of Universities. Science Education: Research and Praxis. 2016. С. 31–42. URL: http://pc204.lib.uoi.gr/serp/index.php/serp/article/view/194 (дата звернення: 07.12.2024).
19. Sagers M. How Can Citizen Science be used Effectively Within Environmental Education in order to Foster Environmental Change? Нamline University Bush Memorial Library. URL: https://digitalcommons.hamline.edu/hse_cp/496/ (дата звернення: 07.12.2024).
Переглядів статті: 20
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Скуйбіда, О. (2024). ГРОМАДЯНСЬКА НАУКА У ВИЩІЙ ОСВІТІ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ДЛЯ СПРИЯННЯ СТАЛОМУ РОЗВИТКУ. Природнича освіта та наука, (6), 46-51. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-6.06
Розділ
Освітні науки