ТОПОНІМІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ В СУЧАСНІЙ ГЕОГРАФІЧНІЙ ОСВІТІ
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність топонімічних досліджень в сучасній шкільній географічній освіті. Розкрито сутність, об’єктно-предметне поле та завдання топонімії. Акцентовано увагу на функціях географічних назв (номінативна, інформаційна, культурно-історична, естетична). Представлено основні класи топонімів за категоріями географічних об’єктів. Зазначено, що топоніми є своєрідними пам’ятками історії та культури, мають значний культурний й ідеологічний вплив на формування світогляду учнів. Вивчення топонімічних територіальних систем розкриває культурологічні, краєзнавчі аспекти суспільного життя, що значно розширює уявлення учнів про історичний, географічний, політичний простір, і є важливим чинником становлення національної ідентичності. Наголошується на проблемі відновлення історичних назв географічних об’єктів, подолання агресивного втручання у топонімію України. Залучення учнів до топонімічного пізнання шляхом топонімічних досліджень розглядається як складова освітнього процесу, що безпосередньо впливає на зміст і характер навчання географії, як ефективний засіб творчого розвитку, самореалізації учнів та підвищення їхньої географічної культури. Аналіз навчальних програм з географії (5–9 класи) засвідчує впровадження елементів топоніміки в освітній процес. Важливе значення у формуванні топонімічних знань мають курси «Україна у світі: природа, населення» (8 клас), «Україна і світове господарство» (9 клас). Змістова складова уможливлює використання топонімічної інформації та проведення різноаспектних краєзнавчих розвідок. Однак, зв'язок географії з топонімікою часто залишається поза увагою. Розкривають можливості для топонімічних досліджень робота туристсько-краєзнавчих гуртків, студій, авторських творчих лабораторій, майстерень; науково-дослідницька робота; ініціація проєктів, практична їх реалізація. У цьому зв’язку окреслено основні етапи проведення топонімічних досліджень, збору топонімічної інформації, методи дослідження. Визначено основні напрями навчально-методичного супроводу топонімічних досліджень географічного змісту: розроблення методичних рекомендацій з основ топоніміки, дидактичних матеріалів, авторських програм, створення посібників, надання інформаційної та методичної допомоги вчителям, використання групових та індивідуальних форм роботи.
Посилання
2. Афанасьєв О.Є. Географічне дослідження топонімічної системи України: автореф. дис. … канд. геогр. наук. Київ, 2006. 17 с.
3. Афанасьєв О.Є. Методологічні аспекти застосування основ топоніміки у курсі «Фізична географія України». Шкільна географічна освіта: проблеми і перспективи. Зб. наук. праць. К.: ДНВП «Картографія», 2006. Вип. 1. С. 88-94.
4. Беценко Т. П. Вступ до топоніміки: навч. посіб. Суми, 2019. 151 с.
5. Концепція навчання географії України в основній та старшій школі / за заг. ред. О.М. Топузова, О.Ф. Надтоки. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 56 с.
6. Криловець М. Г., Топузова А. В. Топоніми як соціокультурна складова сучасних підручників географії України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/716651/1/psp_2017_18_11.pdf
7. Лабінська Г. Російський проімперський слід в українській топоніміці. Вісник Львівського університету. Серія географічна. 2015. Вип. 49. С. 180-192.
8. Лучик В. В. Відновлення історичних топонімів як чинник українського державотворення. Магістеріум. Мовознавчі студії. 2011. Вип. 43. С. 49-53.
9. Лучик В.В. Топоніміка. Енциклопедія історії України: у 10 т. Київ : Наукова думка, 2013. Т. 10. С. 124
10. Лучик В.В. Етимологічний словник топонімів України / Василь Лучик. [відп. ред. В.Г. Скляренко]. Київ: ВЦ «Академія», 2014. 544 с.
11. Освітні програми. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalni-programi
12. Топоніміка : навч. посібник / уклад.: Г. Лабінська. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2016. 274 с.
13. Янко М.Т. Топонімічний словник України: словник-довідник / уклад.: М. Т. Янко. Київ: Знання, 1998. 432 с.