НОВІТНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ В ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Педагогіка є фундаментальною складовою процесу навчання домедичної допомоги, оскільки саме методика викладання визначає рівень засвоєння знань і практичних навичок. У статті детально розглядаються ключові педагогічні концепції, які застосовуються у навчанні першої допомоги, зокрема використання активних і інтерактивних методів. До них належать кейс-методи, симуляції, рольові ігри та тренінги, що забезпечують ефективне засвоєння матеріалу завдяки безпосередньому залученню учасників у навчальний процес.Важливим аспектом є мотиваційний компонент, який визначає ефективність засвоєння знань і навичок. Без належної мотивації навіть найкращі методики навчання можуть не дати бажаного результату.Внутрішня мотивація базується на усвідомленні важливості домедичної допомоги та особистій відповідальності, тоді як зовнішня – на заохоченнях, сертифікації та кар’єрних перспективах.Емоційна залученість сприяє кращому запам’ятовуванню та формуванню відповідальності.Інтерактивні методи, такі як симуляції та рольові ігри, допомагають не лише отримати знання, а й виробити впевненість для дій у критичних ситуаціях.Окрему увагу приділено розгляду питання тренування емоційної стійкості, що є критично важливим для здатності швидко приймати рішення у стресових ситуаціях. Для цього застосовуються методи моделювання реальних умов – навчання з використанням манекенів, симуляційних центрів, сцен із імітацією травм, що максимально наближені до справжніх екстрених ситуацій. Такий підхід дозволяє мінімізувати ризик паніки та розгубленості під час надання допомоги в реальних умовах.Додатково у статті розглянуто міждисциплінарний підхід до навчання першої допомоги, який поєднує педагогіку, медицину та психологію. Залучення медичних знань дозволяє глибше розуміти фізіологічні та анатомічні аспекти надання допомоги, тоді як психологічні методи сприяють розвитку стресостійкості, комунікативних навичок та впевненості у власних діях.
Посилання
2. Вородюхіна А. К., Животовська Л. В., Боднар Л. А. Використання інноваційних медичних технологій під час навчання на клінічних кафедрах вищих медичних закладах освіти. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи: зб. статей VIII Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 22–24 листопада 2023 р. Полтава, 2024. С. 50–54.
3. Ковальова О. В. Впровадження симуляційних технологій навчання в медичну освіту. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки. Вип. 1 (58). Харків : ХНМУ, 2019. С. 36–41.
4. Козлова О. Ф. Домедична допомога: навчально-методичний посібник для мед. ВНЗ І–ІІІ р.а. Київ, 2017. 49 с.
5. Кокун О. М. Зміст та структура психологічної готовності фахівців до екстремальних видів діяльності. Проблеми екстремальної та кризової психології: збірник наукових праць. Харків : УЦЗУ, 2010. Вип. 7. С. 182–190.
6. Литвин О. В., Ликова І. О. Використання інтерактивних вправ при формуванні у здобувачів навичок домедичної допомоги при опіках. Наука та освіта в дослідженнях молодих учених: матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. для студ., аспірантів, докторантів, молод. учених, Харків, 18 трав. 2023 р. Харків, 2023. С. 183–184.
7. Солодовник О. В., Горбаченко В. Використання тренінгової технології надання першої домедичної допомоги в закладах освіти. Сучасна освіта: стратегії та технології навчання. 2022.
8. Степанова Г. М. Застосування кейс-технологій у викладанні фундаментальних дисциплін в медичному ЗВО.
Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: "Педагогічні науки". № 2. Червень, 2020. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3830 (дата звернення: 04.01.2025).
9. Сухенко О. В., Євтушенко Н. С. Формування фахових компетентностей здобувачів вищої освіти з питань надання домедичної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій. Безпека людини у сучасних умовах: зб. доп. 13-ї Міжнар. наук.-метод. конф. та 147-ї Міжнар. наук. конф. Європ. Асоц. наук з безпеки (EAS), 2-3 грудня 2021 р. Харків, 2021. С. 82-83.
10. Чуприна О. В., Жилін Т. П. Домедична підготовка: курс лекцій. Київ: Нац. акад. внутр. справ, 2017. 120 с.