LATEST APPROACHES TO FORMING HOME HEALTH CARE SKILLS IN HIGHER EDUCATION STUDENTS

Keywords: first aid, teaching methods, simulations, trainings, case methods, motivation, active learning, interactive technologies, teaching approaches, stress resistance, interdisciplinary approach, practical skills

Abstract

Pedagogy is a fundamental component of the first aid training process, since it is the teaching methodology that determines the level of knowledge and practical skills acquisition. The article examines in detail the key pedagogical concepts used in first aid training, in particular the use of active and interactive methods.These include case methods, simulations, role-playing games and trainings, which ensure effective learning of the material due to the direct involvement of participants in the learning process. An important aspect is the motivational component, which determines the effectiveness of learning knowledge and skills. Without proper motivation, even the best teaching methods may not produce the desired result.Internal motivation is based on the awareness of the importance of first aid and personal responsibility, while external motivation is based on incentives, certification and career prospects.Emotional involvement contributes to better memorization and the formation of responsibility. Interac- tive methods, such as simulations and role-playing games, help not only to gain knowledge, but also to develop confidence for action in critical situations.Special attention is paid to the issue of training emotional resilience, which is critically important for the ability to make quick decisions in stressful situations. For this purpose, methods of modeling real conditions are used – training using mannequins, simulation centers, scenes with simulated injuries, which are as close as possible to real emergency situations. This approach minimizes the risk of panic and confusion when providing assistance in real conditions.Additionally, the article considers an interdisciplinary approach to first aid training, which com- bines pedagogy, medicine and psychology. The involvement of medical knowledge allows for a deeper understanding of the physiological and anatomical aspects of providing assistance, while psychological methods contribute to the development of stress resistance, communication skills and confidence in one's own actions.

References

1. Використання сучасних технологій для надання домедичної допомоги у деяких країнах світу. URL: https://ns-plus.com.ua/2021/10/21/vykorystannya-suchasnyh-tehnologij-dlya-nadannya-domedychnoyi-dopomogy- u-deyakyh-krayinah-svitu/ (дата звернення: 04.01.2025).
2. Вородюхіна А. К., Животовська Л. В., Боднар Л. А. Використання інноваційних медичних технологій під час навчання на клінічних кафедрах вищих медичних закладах освіти. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи: зб. статей VIII Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 22–24 листопада 2023 р. Полтава, 2024. С. 50–54.
3. Ковальова О. В. Впровадження симуляційних технологій навчання в медичну освіту. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки. Вип. 1 (58). Харків : ХНМУ, 2019. С. 36–41.
4. Козлова О. Ф. Домедична допомога: навчально-методичний посібник для мед. ВНЗ І–ІІІ р.а. Київ, 2017. 49 с.
5. Кокун О. М. Зміст та структура психологічної готовності фахівців до екстремальних видів діяльності. Проблеми екстремальної та кризової психології: збірник наукових праць. Харків : УЦЗУ, 2010. Вип. 7. С. 182–190.
6. Литвин О. В., Ликова І. О. Використання інтерактивних вправ при формуванні у здобувачів навичок домедичної допомоги при опіках. Наука та освіта в дослідженнях молодих учених: матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. для студ., аспірантів, докторантів, молод. учених, Харків, 18 трав. 2023 р. Харків, 2023. С. 183–184.
7. Солодовник О. В., Горбаченко В. Використання тренінгової технології надання першої домедичної допомоги в закладах освіти. Сучасна освіта: стратегії та технології навчання. 2022.
8. Степанова Г. М. Застосування кейс-технологій у викладанні фундаментальних дисциплін в медичному ЗВО.
Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: "Педагогічні науки". № 2. Червень, 2020. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3830 (дата звернення: 04.01.2025).
9. Сухенко О. В., Євтушенко Н. С. Формування фахових компетентностей здобувачів вищої освіти з питань надання домедичної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій. Безпека людини у сучасних умовах: зб. доп. 13-ї Міжнар. наук.-метод. конф. та 147-ї Міжнар. наук. конф. Європ. Асоц. наук з безпеки (EAS), 2-3 грудня 2021 р. Харків, 2021. С. 82-83.
10. Чуприна О. В., Жилін Т. П. Домедична підготовка: курс лекцій. Київ: Нац. акад. внутр. справ, 2017. 120 с.
Article views: 12
PDF Downloads: 11
Published
2025-02-20
How to Cite
Ponomarenko, V. Y. (2025). LATEST APPROACHES TO FORMING HOME HEALTH CARE SKILLS IN HIGHER EDUCATION STUDENTS. Natural Sciences Education and Research, (1), 33-38. https://doi.org/10.32782/NSER/2025-1.06