EXCURSIONS IN THE CURRICULUM OF SECONDARY SCHOOL NATURAL SCIENCES IN UKRAINE

Keywords: secondary school, educational excursions, curricula, natural sciences, teaching methods

Abstract

The article is devoted to educational excursions in the natural sciences in secondary schools from the beginning of the twentieth century to the present. The author analyzes the place given to excursions in the curricula of natural history, geography, biology, chemistry, and physics. The attempts to introduce excursions into the natural history and geography curricula of the pre-revolutionary school are highlighted. Based on archival materials, it is proved that in 1918–1919 excursions were included in the geography programs developed in the Ukrainian state. The role played by S. Rusova in the development of these programs is shown. It is noted that the plans for the introduction of excursions provided for in the developed programs were not implemented. The author analyzes the evolution of curricula in physics, chemistry, biology, geography, and natural history in the period from the late 20s to the 50s. Different approaches to the inclusion of excursions in the curriculum are identified (determining the topics of excursions in certain sections of the program, presenting a general list of recommended objects of excursions, determining the minimum number of excursions and the class time allocated for them, recommendations for conducting excursions without determining the time for their conduct and topics of excursions, determining the mandatory minimum of excursions with a certain time assigned to them). The role assigned to educational excursions in the explanatory notes of the programs is indicated, in particular their role in providing polytechnic education, connecting learning with life, increasing the level of visibility and interest of children. It is noted that most programs provided for the possibility for the teacher to choose the direct objects of excursions and the time of their conduct, taking into account local opportunities and features. Modern science programs are analyzed. It is determined that at the present stage in many programs the role of excursions is completely ignored (10–11 grades in physics, geography), in others their number is extremely small (geography, 6–9 grades, biology, 6–9 and 10–11 grades, physics, 7–9 grades. It is noted that excursions are currently most fully represented in the chemistry curriculum for grades 6–9.

References

1. Біологія і екологія. 10–11 класи. Профільний рівень. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/biologiya-i-ekologiya-10-11-profilnij-riven.docx.
2. Географія. 6–9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. 2022. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.geography-6-9.pdf.
3. Програма з біології для старшого концентру (V–VIII гр.) семирічної політехнічної школи. Харків : Радянська школа, 1932. С. 6.
4. Програма з фізики для трудової політехнічної школи (5–8 рік) Харків : Радянська школа, 1932.
5. Програма з хемії для старшого концентру семирічної політехнічної школи (ФЗС та ШКМ). Харків : Радянська школа, 1932. С. 5.
6. Програми восьмирічної трудової політехнічної школи і середньої школи з виробничим навчанням. Географія. Київ : Радянська школа, 1959. 82 с.
7. Програми восьмирічної школи. I–IV класи. Київ : Радянська школа, 1958.
8. Програми молодшого концентру семирічної політехнічної школи (ФЗС та ШКМ), Харків : Радянська школа 1932. 94 с. С. 79.
9. Програми початкової школи. Київ : Радянська школа. 1938. С. 49.
10. Програми середньої школи. Природознавство (V–IX класи). Київ : Радянська школа, 1938. С. 7–9.
11. Програми середньої школи. Хемія (VII–X класи). Київ-Харків : Радянська школа, 1938. С. 10–11.
12. Програми для реальних училищ. Циркуляр Міністерства народної освіти від 30.06.1906. № 12414. Журнал Міністерства народної освіти. 1906. Нова серія. Частина V. с. 83.
13. Фiзика. 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/7-fizika.doc.
14. Хімія. 10–11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/ximiya-10-11-rivenstandartu.docx.
15. Хімія. 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/10-ximiya-7-9.doc.
16. Центральний державний архів вищих органів влади та управління (далі – ЦДАВОВУ). Ф. 2201. Оп. 1. Спр. 12. 17. ЦДАВОВУ. Ф. 2201. Оп. 1. Спр. 687.
Article views: 42
PDF Downloads: 58
Published
2024-07-11
How to Cite
Narovlianskyi, O. D. (2024). EXCURSIONS IN THE CURRICULUM OF SECONDARY SCHOOL NATURAL SCIENCES IN UKRAINE. Natural Sciences Education and Research, (2), 14-18. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-2.02