SCIENCE EDUCATION IN UKRAINE: REALITIES AND PERSPECTIVES

Keywords: science education, science knowledge, innovations, integration, integrated courses, science teaching methodology, research approach

Abstract

The article deals with the current state of science education in Ukraine. It is emphasized that the number of applicants who choose the specialties related to natural sciences in our country is insufficient, which negatively affects the development of natural sciences. In addition, the PISA survey showed that the level of scientific literacy of Ukrainian fifteen-year-old schoolchildren is lower than the average in Europe. The foreign experience of science education, which can be useful for Ukrainian realities, is analyzed and summarized in the article. The computerization of the educational process, the formation of cellular science knowledge during integrated courses, the implementation of research-oriented education are identified as the main trends in modern world science education. The expediency of introducing integrated courses in the field of natural science education in the New Ukrainian School is depicted. The model programs of the integrated courses «Natural Sciences», «Learning about nature», «Environment» for 5-6 classes of general secondary education institutions were analyzed. Emphasis is placed on the need to train teachers in the specialty 014.15 Secondary Education (Natural Sciences). The universities of Ukraine, where such training is provided, are stated and the peculiarities of their educational programs are featured. The implementation of competence teaching of schoolchildren (formation of competences in natural sciences through groups studying, projects implementation, formation of critical thinking, etc.); implementation of the research approach in teaching natural science subjects (research-oriented teaching); computerization of the educational process (multimedia boards, electronic textbooks, virtual laboratories, virtual excursions, simulators, etc.); integration of the content of natural sciences for the formation of a holistic natural and scientific picture of the world; establishment of cooperation between general secondary and higher schools are outlined as the main areas of science education improvement in Ukraine.

References

1. Грицай Н. Дослідницько-орієнтоване навчання біології в сучасній загальноосвітній школі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. № 4(68). С. 177–189.
2. Грицай Н.Б. Стан та перспективи розвитку природничої освіти в сучасній українській школі. Стан природних ресурсів: перспективи їх збереження та відновлення у контексті сталого розвитку: збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 80-річчю Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : ДДПУ імені Івана Франка, 2020. С. 146–150.
3. Засєкіна Т.М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.
4. Наказ МОН України від 12.05.2016 р. № 506 «Про затвердження Переліку предметних спеціальностей спеціальності 014 «Середня освіта (за предметними спеціальностями)», за якими здійснюється формування і розміщення державного замовлення та поєднання спеціальностей (предметних спеціальностей) в системі підготовки педагогічних кадрів». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0798-16#Text (дата звернення: 05.01.2023).
5. Наказ МОН України від 11.11.2022 р. № 1006 «Деякі питання розміщення державного (регіонального) замовлення, поєднання спеціальностей (предметних спеціальностей), спеціалізацій та присвоєння професійних кваліфікацій педагогічних працівників закладами фахової передвищої, вищої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1669-22#Text (дата звернення: 05.01.2023).
6. Науменко С. Наступність початкової та базової природничої освіти як умова розбудови Нової української школи. Проблеми сучасного підручника. 2021. Вип. 7. С. 144–160.
7. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи (ухвалено рішенням колегії МОН 27.10.2016). URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya (дата звернення: 05.01.2023).
8. Освітні програми. Модельні навчальні програми для 5–9 класів Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyiukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku.
9. Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 151 s.
10. Enseignement des Sciences Fondé sur l'Investigation. URL: https://fondation-lamap.org/documentation-pedagogique/boite-a-outils-esfi-enseignement-des-sciences-fonde-sur-l-investigation (дата звернення: 10.01.2023).
11. Gil-Pérez D. New trends in science education. International Journal of Science Education. 1996. № 18. S. 889–901.
12. La main à la pâte. URL: https://fondation-lamap.org/ (дата звернення: 10.01.2023).
13. Maršák J., Janoušková S. Trendy v přírodovědném vzdělávání (2006). URL: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1055/trendy-v-prirodovednem-vzdelavani.html (дата звернення: 12.12.2022).
14. O‘Connell C. Inquiry Based Science Education. Primer to the international AEMASE conference report. Rome, 19-20 may 2014. P. 19–20.
15. PISA-2018. Результати. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2020/02/PISA2018_Mizhnarodnyj-zvit_ukr.pdf (дата звернення: 12.12.2022).
16. Riga F., Winterbottom M., Harris E., Newby L. Inquiry-based science education. Science education. Brill, 2017. P. 247–261.
17. Rundgren C. J. Implementation of inquiry-based science education in different countries: some reflections. Cultural Studies of Science Education. 2018. № 13. Р. 607–615.
18. Science Education for Responsible Citizenship: report to the European Commission of the expert group on science education / Chairperson Ellen Hazelkorn. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2015. 86 p.
19. Škoda J. Současné trendy v přírodovědném vzdělávání. Ústí nad Labem : UJEP, 2005. 211 s.
20. Škoda J., Doulík P. Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace. 2009. № 19(3). S. 24–44.
Article views: 92
PDF Downloads: 57
Published
2023-11-20
How to Cite
Hrytsai, N. B. (2023). SCIENCE EDUCATION IN UKRAINE: REALITIES AND PERSPECTIVES. Natural Sciences Education and Research, (1), 5-10. https://doi.org/10.32782/NSER/2023-1-1