VISUALIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN PRACTICAL CLASSES ON BOTANY FOR STUDENTS OF THE AGRONOMY FACULTY

Keywords: visualization of student training, methodical methods of practical training in agronomic universities, practical skills in botany

Abstract

Increasing the efficiency of presentation, perception of information, its assimilation for a long time by students of a new generation is the main goal of the context of higher education. Therefore, with all necessity, the question arises of enriching the educational process with new effective educational resources. The article focuses on visualization as a modern method of assimilation of new material of natural disciplines for its long-term memorization. A workbook is proposed as a possibility of mastering new information in graphic form, converting text data into the form of drawings, animation sequences, tables, schemes. In the physiological aspect, when using it, visual memory is triggered as the best assistant of memorization at the level of the subsignal nervous system. After the student fills all the images and signatures in the workbook at the time of the end of work, the visual images are quickly converted into long-term memory. The workbook was created to help students and teachers prepare for practical classes and perform independent work in the discipline. Each of its sections corresponds to the theme of the curriculum of the discipline, has the structure, consistency, consistency of the material. Subdivisions are structured according to organizational, methodological, theoretical, analytical subdivisions, subdivision of conclusions and design. Each section has a clear algorithm for studying the material, contains high-quality illustrative material. A simpler base material is easily joined at the beginning with a more complex end. In the process of attracting this educational component, activation and stabilization of students’ attention to information, improvement of its perception, memorization in time, increase of interest, educational motivation of students was observed. The publication is intended to outline the benefits of using the workbook as a search for one of the methods of teaching students of agronomic faculties, as a help for teachers to organize independent work during practical training and extracurricular training.

References

1. Коваль Т.І., Бесклінська О.П. Використання засобів візуалізації для створення електронних освітніх ресурсів у процесі навчання математичних дисциплін у закладах вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 77. № 3. С. 145‒161.
2. Макаренко Т.М. Сучасні підходи до візуалізації навчального матеріалу при вивченні біохімії. Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні : матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ, м. Тернопіль, 18‒19 травня 2017 р. Т. 2. С. 89‒91.
3. Петровська С.А. Інноваційні форми візуалізації освітніх матеріалів при викладанні дисциплін у вищих навчальних закладах. Підготовка охоронців правопорядку в Харкові (1917–2017 рр.) : збірник наукових статей і тез доповідей на Науково-практичній конференції до 100-річчя підготовки охоронців правопорядку в Харкові, м. Харків, 25 листопада 2017 р. С. 231‒232.
4. Пінський О.О., Мельник А.О. Візуалізація процесу біологічної освіти як засіб розвитку професійної компетентності учителів біології. Харківський природничий форум : збірник тез П’ятої міжнародної конференції молодих учених, м. Харків, 19‒20 травня 2022 р. С. 272‒277.
5. Eppler M., Spletter C. Knowledge Visualization for Learning in Higher Education Contexts: Systemizing the Field. Institute for Media and Communications Management. Switzerland, 2003. № 24 (1). Р. 354‒361.
6. Kuznetsova O., Shevchenko I. The introduction of innovative thechnologies in the remote presentation of the material of pratical classes in a medical university. Modern Science Moderní věda. 2021. № 1 (3). P. 115‒121.
7. Moro C. The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anatomical Sciences Education. 2017. Vol. 10 (6). Р. 549–559.
8. Student workbook use: does it still matter to the effectiveness of students’ learning? / A. Raihan et al. Journal of English Language Teaching and Learning. 2020. № 1 (1). Р. 7‒12.
9. Veřmiřovský J. The importance of visualisation in education. Proceedings of the 24th International Conference on Engineering and Product Design Education, South Bank University in London, London, 8‒9 September, 2024. Р. 454‒463.
10. Wikberg N.Å., Törlind P. Implementation of workbooks as an active learning tool for Industrial Design Engineering. Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar. Luleå tekniska universitet, Sweden, 27–28 november, 2019. Р. 1‒3.
11. Xue Y. The Effects of Different Positions of Visual Aids on Memorization. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media. 2023. № 5 (1). Р. 132–139.
Article views: 16
PDF Downloads: 15
Published
2024-11-20
How to Cite
Kuznetsova, O. V. (2024). VISUALIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN PRACTICAL CLASSES ON BOTANY FOR STUDENTS OF THE AGRONOMY FACULTY. Natural Sciences Education and Research, (4), 46-50. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-4.07