DIVERSITY OF FORMS AND TYPES OF EXTRACURRICULAR WORK ON NATURAL SCIENCES IN INSTITUTIONS OF GENERAL AND SECONDARY EDUCATION

Keywords: extracurricular work, science subjects, forms of extracurricular work, methods of science teaching, after classes work

Abstract

In the New Ukrainian School, the lesson remains the main form of education organization, but other forms of education organization are used much less. However, in the study of science subjects, extracurricular work is important for students. It has been established that extracurricular work on science subjects is a form of organizing voluntary work of students outside of class, under the guidance of a teacher with the aim of encouraging and revealing their cognitive interests and creative abilities, expanding and supplementing the school curriculum. The purpose of the article is to analyze the variety of forms and types of extracurricular work on science subjects in modern institutions of general secondary education. It was found that extracurricular work has a number of differences from after classes work (compulsory/ voluntary, assessment and connection with the curriculum) and extracurricular work (carried out in extracurricular education institutions). Three forms of extracurricular work are distinguished: individual (experiments, observations, extracurricular reading, research papers writing), group (circles, clubs, societies) and mass (subject weeks, Olympiads, quizzes, competitions, holidays, tournaments). A survey of education seekers was conducted regarding what types of extracurricular work are used today in institutions of general secondary education. The results of the survey were elaborated and a comparative analysis of the obtained data with the data of the previous study was made. It was determined that in the last decades, new types of extracurricular work on science subjects appeared: quests, quizzes, hackathons, workshops, round tables, “Ukrainian coffee houses” (by using the “world café” technology), workshops (according to the “French workshop”) technology, etc. Educational institutions participate in international projects: the Dutch-Ukrainian project “Flowers4School”, the Swedish-Ukrainian project “School Gardens of Victory”, etc. Emphasis is placed on increasing the use of digital technologies in extracurricular work.

References

1. Авдєєва О. Ю. Домашній хімічний експеримент як засіб позакласної роботи. Проблеми освіти. 2017. № 87. С. 19–23.
2. Блажко О. А. Організація пізнавальної діяльності учнів основної школи з початковим рівнем досягнень у навчанні хімії : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова. 2006. 20 с.
3. Васюкова Н. М. Позакласна робота з біології як засіб формування екологічної компетентності. Постметодика. 2011. № 2. С. 35–40.
4. Вербицький В. В. Позаурочна та позакласна освітня (неформальна) діяльність в умовах розвитку стратегії виховання України. Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді: Офіційний сайт. Бібліотека: https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2018/02/PPOD.pdf (дата звернення: 20.10.2024).
5. Грицай Н. Б. Активізація пізнавальної діяльності учнів основної школи у позакласній роботі : автореферат дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова. 2008. 20 с.
6. Грицай Н. Б. Методика позакласної роботи з біології. Дистанційний курс : навч. посіб. Рівне, 2010. 164 с.
7. Грицай Н. Б. Форми та види позакласної роботи з біології в сучасній загальноосвітній школі. Нова педагогічна думка. 2005. № 3. С. 86–89.
8. Грицай Н. Б. Методика навчання біології: навчальний посібник. Львів : Новий світ, 2000, 2019. 312 с.
9. Душечкіна Н. Ю., Горбатюк А. Групова позакласна робота як інтерактивна форма навчання в хімії. Природничі науки і освіта: збірник наукових праць. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві» (Видавець «Сочінський»), 2020. С. 163–165.
10. Зосімов Є. В., Дефорж Г. В. Форми організації позакласної роботи учнів у навчанні біології. Наукові записки молодих учених. 2020. № 13. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2094 (дата звернення: 20.10.2024).
11. Ковальова Т. В. Методика позакласної роботи з хімії в класах хіміко-біологічного профілю. «Методика викладання природничих дисциплін у вищій школі». XІX Каришинські читання : матеріали міжнародної науково-практичної конференції], (Полтава, 17–18 травня 2012 р.). Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. За заг. ред. проф. М. В. Гриньової. Полтава : Астрая, 2012. С. 282–283.
12. Миколайко В., Жмуд О. Розвиток пізнавального інтересу учнів до навчання фізики у позакласній роботі. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 9 (11). С. 149–157.
13. Пасько О., Бондаренко Н. Позакласна робота з математики як складова професійно-педагогічної діяльності вчителя-математика. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2022. № 2. С. 325–333.
14. Племянник Д., Юрченко О. Позакласна робота вчителя фізики в закладах загальної середньої освіти. Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі : зб. тез доп. учасників VІ Міжнар. наук.-практ. конф. молод. учених, м. Харків, 15–16 травня 2024 р. Харків, 2024. С. 45–48.
15. Полякова І., Жиденко Т., Голобородько О. Сучасний стан організації позакласної роботи з української літератури в ЗЗСО. Scientific Collection «InterConf». 2023. № 157. С. 187–190.
16. Сергієнко Н. О. Позакласна робота як один із шляхів виховання інтересу до вивчення фізики. Фізика в школах України. 2011. № 5. С. 34–35.
17. Франчук-Крива Л., Гвоздій С. Цифровий сторітелінг у позакласній роботі з біології. Освітологічний дискурс. 2023. № 4 (43). С. 96–109.
18. Фруктова Я. С. Сучасні форми позакласної роботи з учнями. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2006. № 43. С. 181–186.
19. Яковенко Є. І. Хімічний експеримент у позакласній роботі з хімії. ХІІІ Менделєєвські читання : збірник наукових праць Регіональної студентської науково-практичної конференції, (Полтава, 25 березня 2020 р.). Полтава : Редакційно-видавничий відділ ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2020. С. 130–132.
20. Яковлева В. А., Проценко А. В. Методика проведення позакласної та позашкільної роботи з географії. Actual problems of science and practice. 2021. С. 115–117.
Article views: 10
PDF Downloads: 4
Published
2024-12-30
How to Cite
Hrytsai, N. B., Oitsius, L. V., Popeplnytska, O. V., & Melnyk, K. I. (2024). DIVERSITY OF FORMS AND TYPES OF EXTRACURRICULAR WORK ON NATURAL SCIENCES IN INSTITUTIONS OF GENERAL AND SECONDARY EDUCATION. Natural Sciences Education and Research, (5), 8-12. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-5.02