FIELD PRACTICE IN ZOOLOGY AS AN ELEMENT OF THE TRAINING OF BIOLOGICAL SPECIALISTS

Keywords: education, science teaching methodology, research approach, field training in zoology, nature excursions, Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko

Abstract

Fieldwork in zoology is an important component of the educational process, providing students with the opportunity to study animals in their natural environment and gain essential practical experience in observing and researching them. This type of practice not only deepens students’ understanding of theoretical material but also forms the basis for future scientific inquiries and professional activities in the field of zoology.Field practice is a critical component of biological education that bridges the gap between theoretical knowledge and practical skills. It allows students to apply academic knowledge in real-life conditions, promotes the development of scientific thinking, observation skills, teamwork, and the ability to analyze biological data. This article explores the significance of zoological field practice in developing professional competencies, focusing on its structure, methods, and expected learning outcomes. Additionally, it highlights challenges that students and educators may encounter during such practices, such as limited resources, weather conditions, and logistical issues, while also offering potential improvements for making field-based education more effective and accessible.At Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (SSPU), field practice in zoology is an important and integral part of the process of training pedagogical specialists. It is especially relevant for first-year students of the Faculty of Natural Sciences and Geography. The fieldwork takes place annually in May–June at the university’s biological station located near the village of Vakalivshchyna (Sumy district).This practice follows the completion of the theoretical zoology course and laboratory classes, providing students with a unique opportunity to consolidate their knowledge through direct observation and hands-on interaction with local fauna. Such training enhances their understanding of species diversity, animal behavior, and ecological relationships, laying the groundwork for more advanced studies in subsequent academic years.

References

1. Атемасова Т. А. та ін. Навчально-польова практика із зоології хребетних: навчально-методичний посібник. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2019. 196 с.
2. Воронова Н. В., Горбань В. В. Зоологія безхребетних тварин: методичні рекомендації до навчальної практики для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра спеціальності «Біологія» освітньо-професійної програми «Біологія». Запоріжжя : ЗНУ, 2019. 49 с.
3. Говорун О. В., Пташенчук О. О. Навчальна практика з «Зоології безхребетних». 2-ге вид. перероб і допов.: навчальний посібник для студентів І курсу природничо-географічного факультету. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2023. 130 с.
4. Куйбіда В. В., Гаврись Г. Г., Лопатинська В. В. Зоологія хребетних. Практикум: посібник з навчальнопольової практики. Київ : Міленіум, 2007. 212 с.
5. Мельниченко Р. К., Янович Л. М. Методичні рекомендації до польової практики з зоології хребетних. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2004. 52 с.
6. Навчальна практика з зоології: методичні рекомендації до проходження комплексної практики для студентів спеціальностей 014 Середня освіта (Природничі науки), 091 Біологія ОПП Лабораторна діагностика / Укладачі: М. Г. Білецька, В. С. Теплюк, Л. В. Щепна. Луцьк, 2021. 34 с.
7. Омері І. Д., Маруненко І. М. Організація польової практики для спеціальності 6.010102 Початкова освіта (освітньо-кваліфікаційний рівень «бакалавр»): методичні рекомендації. 5-те вид. перероб. і доп. К. : Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2015. 25 с.
8. Потіш Л. А., Фаринець С. І. Навчально-польова практика з зоології: навч. посібник. Ужгород : Вид-во УжНУ Говерла, 2013. 120 с.
9. Тарасова Ю. В., Гарлінська А. М., Оксентюк Я. Р. Методичні рекомендації для проведення навчальнопольової практики з природознавства. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 30 с.
Article views: 15
PDF Downloads: 9
Published
2025-02-20
How to Cite
Govorun, O. V. (2025). FIELD PRACTICE IN ZOOLOGY AS AN ELEMENT OF THE TRAINING OF BIOLOGICAL SPECIALISTS. Natural Sciences Education and Research, (1), 72-77. https://doi.org/10.32782/NSER/2025-1.12
Section
Biology and biochemistry