ОСОБЛИВОСТІ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ СТОСОВНО ЇХНІХ ЗДОРОВИХ ОДНОЛІТКІВ ТА ВІДПОВІДНО ДО ПІДГРУП СПЕЦІАЛЬНОЇ МЕДИЧНОЇ ГРУПИ
Анотація
Вивчаючи специфіку фізичного розвитку та рівня фізичної підготовленості дітей із порушенням зором, науковці визначають, що для представників такої нозології характерні значні відхилення в антропометричних показниках. Науковці відзначають, що в дітей із порушенням зору внаслідок значних труднощів з орієнтуванням у просторі мінімізується їхня рухова активність, що викликає затримку фізичного розвитку. Мета статті полягає у порівняльному аналізі показників фізичного розвитку дітей 11 років із порушенням зору відповідно до спеціальної медичної групи та порівняно з їх відносно здоровими однолітками. У науковому дослідженні, в якому взяли участь 20 дітей, з яких 10 дітей із порушенням зору, а саме 5 дітей були віднесені до підгрупи А та 5 до підгрупи Б. Також у дослідженні взяли участь 10 відносно здорових дітей. Перевірка результатів вимірювання показників фізичного розвитку в групі відносно здорових 11-річних дітей та з порушенням зору на нормальність показала, що всі представники за досліджуваними показниками, окрім екскурсії грудної клітки за частотним розкидом, є схожими на нормальні. Проводячи порівняльний аналіз представлених показників у групах дітей 11 років з порушенням зору та їхніх відносно здорових однолітків, відзначимо, що за деякими з них діти з порушенням зору перевищують своїх однолітків за показниками маси та довжини тіла за абсолютними та сигмальними значеннями. Отже, узагальнено характеризуючи фізичний розвиток дітей 11 років із порушенням зору, зазначимо, що вони мають вищі за норму показники довжини тіла, розвинену грудну клітку, але помірну екскурсію. А отже, серед них присутні діти з неоднаковими рівнями розвитку дихальної системи. Досліджувані діти із порушенням зору значно нижчі на зріст та мають помітно менший об’ємом грудної клітки порівняно з їх відносно здоровими однолітками. Також більшість дітей із порушенням зору мають масу тіла, яка перевищує норму для їхнього віку, що може свідчити або про активний фізичний розвиток, що малоймовірно, або про незбалансоване, нездорове харчування. Саме за масою тіла діти із порушенням зору відрізняються від своїх відносно здорових однолітків. Результати наукового дослідження продемонстрували, що всі антропометричні показники представників підгрупи А перевищували аналогічні показники підгрупи Б. Найбільш виразним був показник екскурсії, що значно перевищував у представників підгрупи Б.
Посилання
2. Буховець Б.О., Романенко С.С., Покропивний О.М. Особливості фізичного розвитку у дітей з депривацією зору. Rehabilitation & Recreation. 2023. 14. С. 186–192. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.22.
3. Буховець Б., Дишель Г. Специфіка показників фізичного розвитку дітей шкільного віку з порушенням зору. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2023. № 1(61). С. 23–28. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2023-01-23-27.
4. Буховець Б.О., Підгірний О.В. Функціональний стан рівноваги дітей 10 років із депривацією зору. OLYMPICUS. 2023. № 3. С. 28–34. https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.5.
5. Григус І., Нагорна О., Примачок Л., Небова Н., Ніколенко О. Етапи реалізації програми фізичної реабілітації слабозорих та незрячих дітей дошкільного віку. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт. 2018. 31. С. 55–60.
6. Кашуба В., Савлюк С Біологічні передумови розробки концепції формування просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією зору. Journal of Education, Health and Sport. 2017. № 7 (7). С. 1095–1112.
7. Рядова Л.О. Кореляційний зв’язок показників стійкості вестибулярного аналізатора та диференціювання просторових і часових параметрів рухів у слабозорих учнів основної школи. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 3. С. 41–48. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-06.
8. Коваленко Ю., Голець В. Особливості застосування оздоровчих систем у фізичному вихованні школярів. Фізичне виховання та спорт. 2019. № 2. С. 42–47.
9. Savluyk S. Conceptual basis of the concept of spatial organization of body of children 6–10 years with sensor systems deprivation in the process of physical education. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2017. № 3 (39). С. 180–185.
10. Savliuk S., Kashuba V., Vypasniak A., Kindrat P., Grygus I., Vakoliuk A., Panchuk I., Hagner-Derengowska M. Differentiated approach for improving the physical condition of children with visual impairment during physical education. Journal of Physical Education and Sport. 20(2). 2020. Р. 958–965. doi: 10.7752/jpes.2020s2136.
11. Kirk T.N., Haegele J.A., Zhu X. Developing physical education skills in individuals with visual impairments: An exploratory study. Physics Educator. 80(3). 2023. С. 278–294. https://doi.org/10.18666/TPE-2023-V80-I3-11582.
12. Veldhors C., Vervloed M., Kef S., Steenbergen B. A scoping review of longitudinal studies of children with vision impairment. British Journal of Visual Impairment. 41(3). Р. 587–609. https://doi.org/10.1177/02646196211072432
13. Міністерство науки і освіти України. 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchannya-ditej-uspecialnih-zakladah-osviti/osvita-ditej-z-osoblivimi-potrebami/navchalni programi/korekcijni-programi/programi-z-korekcijno-rozvitkovoyi-roboti-dlya-ditej-z-porushennyami-zoru.