ВПЛИВ ШАХІВ ТА ГРИ ҐО НА ГЕОГРАФІЮ ОСВІТИ, НАУКИ ТА БІЗНЕСУ
Анотація
Розкрито сутність гри у шахи та ґо, науки та бізнесу, їх взаємозв’язок і сучасний стан. Розглянуто спільні та відмінні ознаки двох інтелектуальних ігор, їхній вплив на психологію бізнесу в Європі та Азії. Європейський (та американський) індивідуалізм керується шаховим мисленням, у якому можливості та сила фігур помітно відрізняються. Азіатський колективізм керується мисленням, заснованим на грі ґо, де всі камені мають однакову цінність, а їхня взаємодія має вирішальне значення. Це проявляється і в бізнесі, і в навчанні. Для європейських і американських компаній найважливішим є набір кваліфікованого персоналу, для азіатських компаній – вдосконалення бізнес-процесів. Європейці та американці самі вибирають професію, а в’єтнамці її не вибирали. Держава потребувала кваліфікованих кадрів відповідних спеціальностей, тому їх направляли на навчання, і для людей, вихованих на принципах гри в ґо, в цьому немає нічого страшного. Охарактеризовано нормативні наративи та сучасне становище ситуації в науці та бізнесі. Досліджено внесок вітчизняних і зарубіжних учених щодо визначення цих понять. Узагальнено наукові підходи та науково-методичні основи вивчення інтелектуального потенціалу. Розглянуто особливості забезпечення основними фондами. Виявлено проблеми раціонального використання наукового та виробничого потенціалу та способи їх подолання. Запропоновано способи щодо нарощування наукового та виробничого потенціалу та окреслено шляхи подальшого дослідження цих понять. Порівнюється європейське мислення, сформоване принципами шахів, та азійське, сформоване принципами ґо. Наведено рекомендації для бізнесу та освіти із використанням принципів цих інтелектуальних ігор. Оскільки українці – європейці, то їм більш властиве шахове мислення. З цього випливає індивідуалізм, активне підприємництво, жорстка, агресивна конкуренція. Для українця важливо любити те, що він робить. Тому в освіті необхідно позбутися пережитків радянського періоду, а учнів і студентів готувати до активного самостійного життя, тобто вчити покладатися на себе, а не на державу. Проте на всіх освітніх рівнях доцільно реалізовувати принцип ґо (гри), а саме вибір між територією та впливом, тобто між меншим, але гарантованим, і більшим, але ризикованим.
Посилання
2. Закон України «Про освіту» зі змінами 2023 рік. № 2145-VIII від 05.09.2017 р. 268 с. Офіційний вебсайт. URL: https://ips.ligazakon.net/document/T172145?an=1 (дата звернення: 25.02.2023).
3. Потапова А.Г. Бізнес-планування: курс лекцій. Луцьк : ПП Іванюк В.П., 2016. 116 с.
4. Kasparov G. How Life Imitates Chess: Making the Right Moves, from the Board to the Boardroom. New York : Arrow books, 2007. 275 p.
5. Nihon Kiin. Go, The World’s Most Fascinating Game. Tokyo : Ishi Press, 2003. 189 p.
6. Which countries have the most GMs per capita? Chess Stack Exchange. URL: https://chess.stackexchange.com/questions/34893/which-countries-have-the-most-gms-per-capita (дата звернення: 04.09.2023).
7. Yasuyuki Mima. Go: an Asian Paradigm for Business Strategy. Tokyo, San Francisco, Amsterdam. Ishi Press, Inc. 1995. 267 р.