СИТУАТИВНІ ЗАВДАННЯ З ҐРУНТОЗНАВСТВА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Ключові слова: професійна освіта, здобувачі спеціальності 201 Агрономія, здобувачі спеціальності 193 Геодезія та землеустрій, ґрунтознавство, ситуативні завдання моделі ситуаційних завдань, методичні засади застосування ситуаційних завдань із ґрунтознавства

Анотація

У статті наведено теоретичне узагальнення й нове розв’язання наукової проблеми формування професійних компетентностей майбутніх фахівців через застосування ситуативних завдань із ґрунтознавства. Підтверджено ефективність ситуаційних завдань у поліпшенні розуміння матеріалу, розвитку критичного мислення, проблемного та творчого мислення, комунікаційних навичок і розвитку вмінь ухвалювати рішення Визначено методичні засади застосування ситуативних завдань із ґрунтознавства в професійній підготовці здобувачів спеціальностей 201 Агрономія і 193 Геодезія та землеустрій. Проаналізовано наукові дослідження та літературні джерела щодо підходів до розробки ситуативних завдань. Обґрунтовано моделі ситуаційних завдань, як-от модель ситуативного завдання на розпізнавання, ситуаційні завдання на підтвердження, ситуація моделювання, для майбутніх агрономів геодезистів та наведено приклади їх застосування Визначено методичні засади використання різних видів навчальних ситуацій, спрямованих на активізацію навчального процесу та розвиток практичних навичок у здобувачів з ґрунтознавства, до яких належать: ситуація-ілюстрація – для демонстрації конкретних прикладів з практики агронома, де проявляються закономірності та механізми дій фахівців; ситуація-вправа – виконання завдань здобувачами за допомогою спеціальних джерел інформації та літератури; ситуація-проблема – розв’язання реальних проблем, які виникають у сфері аграрної практики; ситуація-оцінка – демонстрація конкретних подій та заходів, ужитих за їхніми результатами, здобувачам надавалося завдання визначити джерела та механізми розвитку небезпечних ситуацій і вжито заходи щодо їх ліквідації. Доведено, що застосування ситуаційних завдань у вивченні дисципліни «Ґрунтознавство» може сприяти засвоєнню теоретичних знань та розвитку практичних навичок, критичного мислення в майбутніх агрономів, що є важливими компетентностями для успішної професійної діяльності. Визначено переваги ситуативних завдань з ґрунтознавства для здобувачів, до яких належить: опановування навичками та прийомами всебічного аналізу ситуацій; оперативність в ухваленні рішень у реальному часі; отримання додаткової інформації для уточнення вихідної ситуації; застосування теоретичних знань для аналізу практичних проблем; розвиток навичок самостійного ухвалення рішень на основі групового аналізу ситуацій; набуття практичного досвіду та можливість учитися на помилках, отримуючи зворотний зв’язок.

Посилання

1. Введення до спеціальності : навч. посіб. / за ред.: І. Д. Примака, О. І. Примак. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 392 с.
2. Кліх Л. В. Теоретичні і методичні засади підготовки магістрів аграрного профілю у дослідницькому університеті : автореф. дис. … д-ра пед. Наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир, 2014. 40 с.
3. Кулько В. А. Сутність і структура готовності майбутніх аграріїв до професійної діяльності. Вісник Запорізького національного університету. 2011. № 2 (15). С. 193–197.
4. Москаленко О. А., Москаленко Ю. Д., Коваленко О. В. Ситуаційні задачі як продуктивна основа сучасної системи фахового становлення майбутнього вчителя математики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 2. С. 347–356. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN /pednauk_2016_2_44.
5. Оніпко В. В., Поспєлова Г. Д. Бінарний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх аграріїв. Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції розвитку : матеріали XXV міжнар. науково-практ. конф. / за ред.: І. В. Жукової, Є. О. Романенка. Рига : ВАДНД, 2022. С. 283–288. URL : https://dspace.pdau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/2b0d8901-0556-44f0-96b7-31829f5b3174/content.
6. Оніпко В., Поспєлов С. Міщенко О. Ситуаційні завдання як засіб формування професійних компетентностей майбутніх агрономів. Актуальні питання забезпечення якості вищої освіти : матеріали 55-ї науково-методичної конференції викладачів і аспірантів. Полтава : ПДАУ, 2024. С. 44–47.
7. Оніпко В., Япринець Т., Келемеш А. Технологізація освітнього процесу як об’єктивна тенденція розвитку сучасної професійної освіти. Українська професійна освіта. 2022. Вип. 11. С. 47–56. URL : https://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/275539. DO I: https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275539.
8. Сидоренко О. О., Чуба В. П. Ситуаційна методика навчання : теорія і практика. Київ : Центр інновацій і розвитку, 2001. 256 с.
9. Ситуаційний аналіз або Анатомія Кейс-методу / під ред. Ю. П. Сурміна]. Київ : Центр інновацій та розвитку, 2002. 286 с.
10. Як викладати ситуаційні вправи / за ред. О. І. Сидоренка. Київ : Центр інновацій та розвитку, 1999. 64 с.
Переглядів статті: 40
Завантажень PDF: 27
Опубліковано
2024-07-11
Як цитувати
Оніпко, В. В., & Поспєлов, С. В. (2024). СИТУАТИВНІ ЗАВДАННЯ З ҐРУНТОЗНАВСТВА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ. Природнича освіта та наука, (2), 19-25. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-2.03
Розділ
Освітні науки