ВПЛИВ ГАДЖЕТІВ НА ПОКАЗНИКИ ГОСТРОТИ ЗОРУ ПІДЛІТКІВ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
У наукових публікаціях уже є відомості щодо дослідження змін життєдіяльності дітей та впливу на них дистанційного навчання, зокрема щодо рухової активності, рівня тривожності, психоемоційного стану. Проте велике навантаження в умовах дистанційних занять здійснюється і на ограни зору учнів, оскільки часто доводиться займатися в умовах, що не завжди відповідають усім нормам та вимогам до занять з використанням комп’ютерної техніки. Це й визначає актуальність та мету дослідження – вивчення впливу гаджетів в умовах дистанційного навчання на показники гостроти зору школярів. Дослідження проведено на 140 школярах 13–14 років (обох статей), котрих розділяли на дві групи (по 70 осіб): І – учні, котрі мають дистанційне навчання (експериментальна група (ЕГр), ІІ група – учні, котрі навчаються у звичайному режимі (контрольна група (КГр). Обстеження школярів проведено у І семестрі 2022–2023 н.р. на базі закладів загальної середньої освіти. Для виявлення впливу гаджетів на зорові функції нами було проведено анкетування щодо тривалості екранного часу та суб’єктивних відчуттів стану обстежуваних школярів-підлітків. Показники гостроти зору (VIS, ум. од.) та їх оцінку вимірювали за загальноприйнятою методикою з використанням таблиць Сивцева-Головіна. Під час обробки отриманих даних використовувались методи варіаційної статистики з оцінкою t-критерія Стьюдента. У результаті дослідження встановлено, що під час дистанційного навчання учні у 62% випадків використовують мобільні телефони; під час очного навчання переважно діти використовують комп’ютери (43%). Школярі, що мають дистанційне навчання, характеризувалися вищою часткою осіб зі зниженими показниками гостроти зору (50%). Школярі, котрі навчаються у звичайному режимі, здебільшого мають нормативні показники гостроти зору (54,29%), а частка осіб зі зниженими його показниками є нижчою (24,28%) порівняно з експериментальною групою обстежуваних.
Посилання
2. Березуєва Т.С. Дослідження фізичної активності студентів в умовах дистанційного навчання і самоізоляції. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 3 (351). 2022. С. 225.
3. Бєлков Т.О., Малахова Ж.В., Якушевський В.О., Лосік В.Г. Теоретичні аспекти дистанційного навчання з дисципліни «Фізичне виховання». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. 2021 р. № 75. Т. 1. С. 55.
4. Вадзюк С.Н., Ульяницька Н.Я., Бєлікова Н.О., Індика С.Я., Сопіга М.О. Порушення зорових функцій у підлітків з еметропічною рефракцією при візуальному комп’ютерному навантаженні та їх відновлення. Фізіол. журн., 2018, Т. 64. № 5. С. 47.
5. Гозак С., Єлізарова О., Парац А., Дюба Н., Станкевич Т. Особливості дистанційного навчання школярів 1–11 класів під час пандемії COVID-19. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». Випуск № 3. 2020. С. 14.
6. Дмитроца О., Коржик О., Мотузюк О. Вплив дистанційного навчання на показники гостроти зору школярів. Нотатки сучасної біології. 2022. Вип. 2(4). С. 95.
7. Дрібас С., Пінська О., Даценко О. Особливості організації викладацько-студентської взаємодії в умовах дистанційного навчання. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету. 2021. № 16. С. 56–62.
8. Землянська О.В., Третякова Л.Д., Праховнік Н.А., Семененко Р.Ю. Вплив дистанційної форми навчання на психічне та фізичне здоров’я студента. Енергозбереження та промислова безпека: виклики та перспективи: наук.-техн. зб. : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Київ : Основа, 2020. С. 280–286.
9. Маслова О.В., Шахліна Л.Я-Г., Богданович Л.В., Коломієць Т.В., Гопей М.М. Реактивність організму школярів в умовах дистанційної форми навчання як ендоекологічний показник рівня їхнього здоров’я. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. № 2, 2022. С. 59–64.
10. Сироватко З.В., Євременко В.М. Вплив дистанційного навчання на рухову активність студентів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Випуск 3К (147). 2022. С. 363.
11. Табалюк Т.А., Ваврищук А.С., Гукалюк І.О., Табалюк А.М. Вплив віртуального тренування Vivid Vision (США) на зорові функції школярів з міопією слабкого ступеня. Архів офтальмології України. Том 10, № 3, 2022. С. 61–64.
12. Харченко Л.Б., Плиска О.І., Груша М.М., Шкробанець І.Д. Визначення гостроти зору та контрастної чутливості в різних вікових групах школярів. Український журнал медицини, біології та спорту. 2020. Том 5, № 1 (23). С. 230.