СУЧАСНІ ТРЕНДИ РОЗВИТКУ ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ

  • Інна Дейнега Рівненський державний гуманітарний університет https://orcid.org/0000-0001-5006-190X
  • Олександр Дейнега Рівненський державний гуманітарний університет https://orcid.org/0000-0002-4642-9748
  • Катерина Цип’ящук Рівненський державний гуманітарний університет
Ключові слова: підприємницьке середовище, торговельні підприємства, глобальна пандемія, оптова торгівля, роздрібна торгівля, купівельна спроможність населення, онлайн складова бізнесу

Анотація

У статті розглянуто сучасний стан діяльності підприємств торгівлі в умовах загострення соціально-політичних викликів, зокрема таких як пандемія COVID-19 та повномасштабна війна рф проти України. Встановлено, що в результаті вторгнення рф в Україну торговельні мережі отримали збитків на понад 50 млрд грн, а також недоотримали прибуток в результаті зниження товарообороту. Зниження товарообороту пов’язано як із зменшенням кількості покупців, за рахунок їх виїзду за кордон, так і з зниженням платоспроможного попиту. Крім того, змінились споживчі вподобання покупців, котрі почали надавати перевагу життєво необхідним товарам, обмежили «спонтанні» покупки, віддавали перевагу більш корисним продовольчим продуктам. За рік повномасштабної війни кількість представників спеціалізованого ритейлу зросла, на відміну від магазинів побутової техніки та електроніки, магазинів fashion, кількість яких зменшилась. Встановлено, що економічна активність торговельних підприємств була на нижчому рівні, ніж у докризовий період, і така діяльність є менш розвиненою порівняно із провідними європейськими країнами. Визначено, що найбільший обсяг реалізованих товарів у м. Київ, Дніпропетровській, Харківській та Одеській областях. Встановлено, що обмеження фізичної можливості купувати товари сприяло зростанню обсягів онлайн торгівлі, перехід торговельних підприємств на нові формати організації торгівлі. Визначено, що частка українських торговельних підприємств на ринку мережевої торгівлі держави лишається не високою – близько 25%. З початку повномасштабної війни перевагу мали традиційні канали, особливо традиційні магазинчики біля дому та вулична торгівля, котрі збільшили свою частку ринку. Новим трендом на ринку роздрібної торгівлі стало зростання в асортименті торговельних мереж частки товарів, які продавалися під власними торговельними марками, що обумовлено погіршенням логістики та необхідністю утримання цін на базові товари на максимально низькому рівні. Важливою тенденцією, що спрямована на оптимізацію цінової політики, є співпраця з низкою вітчизняних виробників асортиментного ряду, представленого на полицях.

Посилання

Трофімчук О.Р., Цип’ящук К.С. Сучасні аспекти розвитку роздрібної торгівлі в Україні. Підприємництво і торгівля: тенденції розвитку : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф., 19 травня 2023 року. Одеса, 2023. С. 104–107.

Біроваш М. Трансформація ритейлу. URL: https://hub.kyivstar.ua/news/czina-zmin-transformacziya-rozdribnoyi-torgivli-pid-chas-vijny/ (дата звернення: 12.04.2023).

Державна служба статистики України: офіційний сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 12.04.2023).

Як змінилася географія ритейлу за рік повномасштабної війни – дослідження. URL: https://ua-retail.com/2023/02/yak-zminilasya-geografiya-ritejlu-za-rik-povnomasshtabno%D1%97-vijni-doslidzhennya/ (дата звернення: 12.04.2023)

Топ 50 food-ритейлеров Украины по географическому покрытию. Портал топ-менеджерів гуртової та роздрібної торгівлі TradeMasterGroup. URL: http://trademaster.ua/articles/359 (дата звернення: 15.04.2023)

Роздрібна торгівля та споживчі настрої українців. URL: https://ua.news/ua/money/vnutrennyj-spros-v-uslovyyah-kryzysa-roznychnaya-torgovlya-y-potrebytelskye-nastroenyya-ukrayntsev (дата звернення: 12.04.2023).

Українці адаптуються до нових умов життя. Дослідницька компанія ГфК Юкрейн (GfK Ukraine): офіційний сайт. URL: https://sau.in.ua/research/ukrayinczi-adaptuyutsya-do-novyh-umov-zhyttya/ (дата звернення: 12.04.2023).

Аналіз розвитку ВТМ у 2021-2022 роках. URL: http://trademaster.ua/articles/359 (дата звернення: 12.04.2023)

Trofimchuk, O.R. & Tsypyashchuk, K.S. (2023) Suchasni aspekty rozvytku rozdribnoyi torhivli v Ukrayini [Modern aspects of the development of retail trade in Ukraine]. Pidpryyemnytstvo i torhivlya: tendentsiyi rozvytku: materialy VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 19 travnya 2023 roku. Odesa. Рр. 104–107. (in Ukrainian)

Birovash, M. Transformatsiya ryteylu [Transformation of retail]. Available at: https://hub.kyivstar.ua/news/czina-zmin-transformacziya-rozdribnoyi-torgivli-pid-chas-vijny/ (accessed April 12, 2023) (in Ukrainian)

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny [State Statistics Service of Ukraine]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed April 12, 2023) (in Ukrainian)

Yak zminylasya heohrafiya ryteylu za rik povnomasshtabnoyi viyny – doslidzhennya [How the geography of retail changed during the year of the full-scale war – research]. Available at: https://ua-retail.com/2023/02/yak-zminilasya-geografiya-ritejlu-za-rik-povnomasshtabno%D1%97-vijni-doslidzhennya/ (accessed April 12, 2023) (in Ukrainian)

Top 50 food-ryteylerov Ukrayny po heohrafycheskomu pokrytyyu [Top 50 food retailers of Ukraine by geographical coverage. Available at: http://trademaster.ua/articles/359 (accessed April 12, 2023) (in Russian)

Rozdribna torhivlya ta spozhyvchi nastroyi ukrayintsiv [Retail trade and consumer attitudes of Ukrainians]. Available at: https://ua.news/ua/money/vnutrennyj-spros-v-uslovyyah-kryzysa-roznychnaya-torgovlya-y-potrebytelskye-nastroenyya-ukrayntsev (accessed April 12, 2023) (in Ukrainian)

Ukrayintsi adaptuyutʹsya do novykh umov zhyttya [Ukrainians adapt to new living conditions]. Doslidnytsʹka kompaniya HfK Yukreyn (GfK Ukraine). Available at: https://sau.in.ua/research/ukrayinczi-adaptuyutsya-do-novyh-umov-zhyttya/ (accessed April 12, 2023) (in Ukrainian)

Analiz rozvytku VTM u 2021-2022 rokakh [Analysis of the development of TM in 2021-2022]. Available at: http://trademaster.ua/articles/359 (accessed April 12, 2023) (in Ukrainian)

Переглядів статті: 112
Завантажень PDF: 117
Опубліковано
2023-03-31
Як цитувати
Дейнега, І., Дейнега, О., & Цип’ящук, К. (2023). СУЧАСНІ ТРЕНДИ РОЗВИТКУ ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ. Via Economica, (2), 54-59. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2023-2-8
Розділ
ПІДПРИЄМНИЦТВО ТА ТОРГІВЛЯ