ДОСЛІДЖЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИРОБНИКІВ ЦЕМЕНТНОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ ЕКОНОМІЧНОЇ НЕСТАБІЛЬНОСТІ
Анотація
Метою статті є дослідження та аналіз конкурентних переваг виробників цементної галузі з використанням моделі «п’яти сил Портера», враховуючи сучасні економічні та соціальні тенденції, які впливають на формування конкурентних переваг. Особливу увагу приділено інтеграції в модель «п’яти сил Портера» додаткової «сили» – впливу держави, яка є суттєвою для розуміння конкурентного середовища в Україні та інших країнах із подібними економічними умовами. Дослідження сприятиме глибшому розумінню конкурентного середовища у цементній галузі, що дозволить виробникам більш ефективно формувати та реалізовувати конкурентні стратегії, забезпечуючи своє стійке зростання та успішну діяльність на ринку. Цей підхід також дозволяє об’єктивніше оцінити рівень рентабельності, можливостей і ризиків у галузі цементного виробництва, а також адаптувати конкурентні стратегії виробників до реалій конкретної держави. Проведений аналіз підкреслює важливість державного впливу та необхідність додаткових теоретичних і практичних розробок для формування конкурентних переваг підприємств у сучасних умовах. Дослідження факторів впливу на інтенсивність конкуренції у цементній галузі дозволив встановити, що поява нових вітчизняних виробників на ринку цементу України малоймовірна, проте є можливість завезення цементу із Туреччини. На сьогодні ці процеси дещо відтерміновані у часі через запровадження Україною ввізного мита. Оскільки основний вплив на собівартість мають вартість енергоносіїв та вартість доставки цементу та сировинних матеріалів, то з метою зменшення впливу постачальників варто використовувати власні вагони, що дозволяє здешевити перевезення більше, ніж на 40%. Покупці цементу мають незначний вплив на інтенсивність конкуренції, оскільки основними покупцями є підприємства, що випускають бетонні, залізобетонні, газобетонні вироби і які чутливі до якості цементу та ритмічності постачання. Зменшення обсягів пропозиції цементу на ринку значно зменшує вплив покупців. Товарів-замінників щодо цементу поки що не має, а існують лише напрацювання в цьому напрямку, тому вплив зі сторони цієї сили відсутній. Кількість конкурентів на вітчизняному ринку цементу не значна, присутній реальний лідер ринку.
Посилання
Дей Д. Стратегический маркетинг: Как завоевать и удержать лидерские позиции в эпоху глобальной конкуренции / пер. с англ. 2003. 632 с.
Porter M.E. The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. 1990. URL: http://surl.li/tqixp (дата звернення: 05.05.2024).
Аванесова Н.Е., Бекецький Р.М., Терещенко А.А. Конкурентні переваги підприємств у глобальній економіці. Економіка підприємства. № 66, 2019. С. 60-68.
Gordon I. Competitor targeting : winning the battle for market and customer share. Etobicoke, Ont. : J. Wiley & Sons. 2002. 381 р.
Івано-Франківськцемент. Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії. URL: http://surl.li/twhtm
Український цемент має стати основою для післявоєнної відбудови – думка. INTERFAX-Україна. URL: https://interfax.com.ua/news/economic/950279.html (дата звернення: 05.05.2024).
Офіційний сайт асоціації виробників цементу в Україні «Укрцемент». URL: https://ukrcement.com.ua/ (дата звернення: 05.05.2024).
Роль вугілля в економіці України. Resource group company. URL: https://www.resourcegroup.com.ua/rol-vugillya-v-ekonomiczi-ukrayiny/ (дата звернення: 05.05.2024).
ТМ Карта. Розрахунок тарифу. URL: http://tmkarta.com/uk/about/instr.php (дата звернення: 05.05.2024).
Кривенко П.В., Барановський В.Б., Безсмертний М.П. та ін. Будівельні матеріали: підручник / за ред. П.В.Кривенка. Київ : Вища шк., 1993. 389 с.
Dеy D. (2003) Stratehycheskyy marketynh: Kak zavoevatʹ y uderzhatʹ lyderskye pozytsyy v épokhu hlobalʹnoy konkurentsyy [Strategic marketing: How to win and maintain leadership positions in the era of global competition].
Porter M. E. (1990) The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. Available at: http://surl.li/tqixp (accessed May 5, 2024).
Avanesova N. E., Beketskyi R. M. & Tereshchenko A. A. (2019) Konkurentni perevahy pidpryyemstv u hlobalʹniy ekonomitsi [Competitive advantages of enterprises in the global economy]. Ekonomika pidpryyemstva, no. 66, рр. 60–68.
Gordon I. (2002) Competitor targeting: winning the battle for market and customer share. Etobicoke, Ont. : J. Wiley & Sons.
Ivano-Frankivsʹktsement. Material z Vikipediyi – vilʹnoyi entsyklopediyi. Available at: http://surl.li/twhtm (accessed May 5, 2024).
Ukrayinsʹkyy tsement maye staty osnovoyu dlya pislyavoyennoyi vidbudovy – dumka [Ukrainian cement should become the basis for post-war reconstruction – opinion]. INTERFAX-Ukraine. Available at: https://interfax.com.ua/news/economic/950279.html (accessed May 5, 2024).
Ofitsiynyy sayt asotsiatsiyi vyrobnykiv tsementu v Ukrayini «Ukrtsement» [Official website of the association of cement producers in Ukraine «Ukrcement»]. Available at: https://ukrcement.com.ua/ (accessed May 5, 2024).
Rolʹ vuhillya v ekonomitsi Ukrayiny [The role of coal in the economy of Ukraine]. Resource group company. Available at: https://www.resourcegroup.com.ua/rol-vugillya-v-ekonomiczi-ukrayiny/ (accessed May 5, 2024).
Karta M. Rozrakhunok taryfu [TM Map. Calculation of the tariff]. Available at: http://tmkarta.com/uk/about/instr.php (accessed May 5, 2024).
Kryvenko P. V., Baranovsʹkyy V. B. & Bezsmertnyy M. P. (1993) Budivelʹni materialy [Building materials]. Kyiv: Vyshcha Shk (in Ukrainian)