ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В УПРАВЛІННІ ЕФЕКТИВНІСТЮ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті здійснено комплексний аналіз впливу штучного інтелекту (ШІ) на трансформацію освітніх процесів і управління ефективністю діяльності закладів вищої освіти (ЗВО). Застосування SWOT- та PESTLE-аналізу дозволило ідентифікувати сильні сторони впровадження ШІ, такі як персоналізація навчання, оптимізація адміністративних процесів, сприяння академічній доброчесності та підвищення інклюзивності освіти. Водночас виявлено ризики, пов'язані з етичними викликами, витоками даних, фінансовими обмеженнями та недостатньою готовністю персоналу до використання нових технологій. Обґрунтовано необхідність нормативно-правового врегулювання використання ШІ в освіті, розвитку цифрової грамотності серед викладачів і студентів та залучення міжнародної грантової підтримки для інтеграції інноваційних технологій у діяльність ЗВО. Наведено практичні рекомендації щодо етапності впровадження ШІ: навчання персоналу, модернізація матеріально-технічної бази, створення етичних стандартів використання ШІ, адаптація освітніх програм та розробка інклюзивних цифрових середовищ. Стаття підкреслює, що ефективне використання ШІ може не лише підвищити якість освітніх послуг, а й сприяти глобальній конкурентоспроможності українських закладів вищої освіти. Представлені висновки мають практичну цінність для керівників ЗВО, викладачів, науковців і державних органів, відповідальних за розвиток освітньої політики в умовах цифровізації. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на емпіричне вивчення впливу ШІ на академічні результати студентів, оцінку економічної ефективності інтеграції ШІ у вищу освіту та формування моделей безпечного й етичного застосування інтелектуальних систем.
Посилання
Reynolds, M. Hospitality Labor Laws. Chron. URL: https://smallbusiness.chron.com/hospitality-labor-laws-65813.html
Паламар С., Науменко М. Штучний інтелект в освіті: проблеми академічної доброчесності. Освітній дискурс. 2024. № 10. С. 47–58.
Наливайко О. Перспективи використання нейронних мереж у вищій освіті в Україні. Інформаційні технології та засоби навчання. 2023. № 1. С. 29–37.
Kozij, N., & Melnychuk, G. Artificial Intelligence in Educational Processes: International Practices. Tax University, 2024.
Neumann, M., Rauschenberger, M., & Schön, E. ChatGPT and the Future of AI in Higher Education. IEEE, 2023.
Michel-Villarreal, R. Challenges and Opportunities of Generative AI in Education. Education Sciences. 2023. Vol. 13, Issue 5, pp. 151–160.
Панухник О. Штучний інтелект у віртуальному і доповненому навчанні. Журнал освітніх технологій. 2023. № 7. С. 202–211.
Clarke, J. AI and Higher Education: Economic and Social Impacts. Cambridge University Press, 2022, 215 p.
Jackson, D. Ethical Governance in AI-Based Education Systems. Global Standards Journal. 2023. Vol. 5, No. 4, pp. 33–48.
Кравченко Н. Подолання бар’єрів у впровадженні ШІ в університетах. Український журнал освіти. 2024. № 8. С. 129–138.
Доценко С. Оптимізація освітніх процесів через ШІ у вищій освіті. Молодь і ринок. 2024. № 12. С. 15–22.
Reynolds, M. Using AI to Enhance Accessibility in Education. Accessibility Science. 2023. Vol. 9, No. 2, pp. 85–95.
Reynolds, M. Hospitality Labor Laws. Chron. URL: https://smallbusiness.chron.com/hospitality-labor-laws-65813.html
Palamar S., Naumenko M. (2024). Shtuchnyi intelekt v osviti: problemy akademichnoi dobrochesnosti. Osvitnii dyskurs. № 10. S. 47–58.
Nalyvaiko O. (2023). Perspektyvy vykorystannia neironnykh merezh u vyshchii osviti v Ukraini. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. № 1. S. 29–37.
Kozij, N., & Melnychuk, G. Artificial Intelligence in Educational Processes: International Practices. Tax University, 2024.
Neumann, M., Rauschenberger, M., & Schön, E. (2023). ChatGPT and the Future of AI in Higher Education. IEEE.
Michel-Villarreal, R. (2023) Challenges and Opportunities of Generative AI in Education. Education Sciences, Vol. 13, Issue 5, pp. 151–160.
Panukhnyk O. (2023). Shtuchnyi intelekt u virtualnomu i dopovnenomu navchanni. Zhurnal osvitnikh tekhnolohii. № 7. S. 202–211.
Clarke, J. (2022). AI and Higher Education: Economic and Social Impacts. Cambridge University Press, 215 p.
Jackson, D. (2023). Ethical Governance in AI-Based Education Systems. Global Standards Journal. Vol. 5, No. 4, pp. 33–48.
Kravchenko N. (2024). Podolannia barieriv u vprovadzhenni ShI v universytetakh. Ukrainskyi zhurnal osvity. № 8. S. 129–138.
Dotsenko S. (2024). Optymizatsiia osvitnikh protsesiv cherez ShI u vyshchii osviti. Molod i rynok. № 12. S. 15–22.
Reynolds, M. (2023). Using AI to Enhance Accessibility in Education. Accessibility Science. Vol. 9, No. 2, pp. 85–95.