TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF DIGITAL MARKETING TOOLS IN THE CONTEXT OF GLOBAL DIGITALIZATION
Abstract
In the current global digitalisation environment, the development of digital marketing tools is becoming an indispensable condition for effective communication between businesses and consumers. The use of artificial intelligence, big data, and process automation allows to increase the effectiveness of marketing strategies and quickly adapt to new market conditions. This topic is particularly relevant due to dynamic changes in consumer behaviour and the development of new digital platforms. The purpose of the study is to examine key trends in the development of digital marketing tools in the context of global digitalisation and assess their effectiveness for business. In addition, the study aims to determine the role of artificial intelligence, big data and automation in shaping modern marketing strategies. To achieve this goal, analytical research methods, comparative analysis of marketing tools, and a study of their impact on business strategies were used. Quantitative and qualitative methods were also used to assess the effectiveness of social media, content marketing, SEO, PPC and email marketing in promoting products and attracting customers. The study found that the introduction of new digital tools significantly increases the effectiveness of marketing campaigns. In particular, the use of artificial intelligence and big data analytics allows for more accurate targeting of consumers, while process automation helps to save time and resources. Social media and email marketing remain the most effective communication channels that increase customer loyalty. The study confirmed the importance of digital technologies in the development of modern marketing strategies. It is crucial for businesses to integrate the latest digital marketing tools into their strategies to increase their competitiveness and performance in the market. Further research in this area should focus on analysing the impact of new digital platforms on consumer behaviour and providing recommendations on how small and medium-sized businesses can adapt to these changes.
References
Карпик Я. М., Пурей Є. Ю. Діджиталізація маркетингової діяльності в умовах інноваційних змін. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2023. № 4. С. 119–127. DOI: https://doi.org/10.30857/2786-5398.2023.4.14 (дата звернення: 04.10.2024).
Райко Д. В., Паймаш Г. В., Кролівець І. В. Вплив інформаційних технологій на стратегії маркетингу: аналіз тенденцій і викликів. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-109 (дата звернення: 04.10.2024).
Кобернюк С. О., Нагорна О. В., Хмарська І. А. Аналіз використання цифрових інструментів у маркетингових стратегіях українських підприємств та їх вплив на результативність. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2024. № 1 (131). С. 89–95. DOI: https://doi.org/10.32782/1814-1161/2024-1-14 (дата звернення: 04.10.2024).
Попко О. В., Філатов В. В. Персоналізація в сучасному маркетингу та її вплив на лояльність клієнтів. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-10 (дата звернення: 04.10.2024).
Коноплянникова М. Персоналізація як стратегія лояльності в електронній комерції. Товари і ринки. 2024. № 1. С. 4-26. DOI: https://doi.org/10.31617/2.2024(49)01 (дата звернення: 04.10.2024).
Пилипчук В. П. Соціальні мережі в процесі просування послуг підпримства. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2018. Вип. 2(10). С. 60–65. DOI: https://doi.org/10.31339/2313-8114-2018-2(10)-60-65 (дата звернення: 04.10.2024).
Бабаченко Л. В., Вербицька А. В., Голенок Б. Р. Соціальний медіа маркетинг як складова маркетингової комунікаційної політики підприємства. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-107 (дата звернення: 04.10.2024).
Турчин Л., Островерхов В. Сучасні тренди Інтернет-маркетингу. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. С. 75–85. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/38298 (дата звернення: 04.10.2024).
Краузе О., Піняк І., Шпилик С. CRM як джерело інформації для розробки маркетингових проектів і стратегічного управління конкурентоспроможністю. Галицький економічний вісник, 2022. № 4 (77). С. 94–102. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.04 (дата звернення: 04.10.2024).
Зрибнєва І. П. Використання відеоконтенту в маркетингу: стратегії створення, розповсюдження та взаємодії зі споживачами. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-32. (дата звернення: 04.10.2024).
Кулиняк І. Я., Головецький Д. І. Цифрові інструменти маркетингового менеджменту підприємств: роль, переваги та виклики використання. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2023. Вип. 7. С. 114–125. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2023.02 (дата звернення: 04.10.2024).
Болотна О., Ляшевська В., Сивків Д. Особливості побудови стратегії цифрового маркетингу в організації електронного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2024. № 1. С. 9–12. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-1 (дата звернення: 04.10.2024).
Кузьмук І. Я., Осіпова А. А., Вишнюк В. В. Адаптація бізнес-моделей до вимог цифрової економіки. Академічні візії. 2024. Вип. 32. DOI: http://orcid.org/10.5281/zenodo.11447985 (дата звернення: 04.10.2024).
Фролова Н. Л. Інституційний базис цифрової трансформації малого і середнього підприємництва в Україні. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2020. № 1 (112). С. 79–85. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-1-13
Маня О. В. Глобальні причини та сучасні тенденції розвитку цифрових інновацій. Розвиток економіки та бізнес-адміністрування: наукові течії та рішення : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 21 жовтня 2021 р. Т. 1. Київ, НАУ, 2021. С. 80–81. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/53802 (дата звернення: 04.10.2024).
Karpyk Ya. M., Purei Ye. Iu. (2023). Didzhytalizatsiia marketynhovoi diialnosti v umovakh innovatsiinykh zmin [Digitalization of marketing activities in the conditions of innovative changes]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhen, no. 4, рр. 119–127. DOI: https://doi.org/10.30857/2786-5398.2023.4.14 (in Ukrainian)
Raiko D. V., Paimash H. V., Krolivets I. V. (2024). Vplyv informatsiinykh tekhnolohii na stratehii marketynhu: analiz tendentsii i vyklykiv [The influence of information technologies on marketing strategies: an analysis of trends and challenges]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-109 (in Ukrainian)
Koberniuk S. O., Nahorna O. V., Khmarska I. A. (2024). Analiz vykorystannia tsyfrovykh instrumentiv u marketynhovykh stratehiiakh ukrainskykh pidprymstv ta yikh vplyv na rezultatyvnist [Analysis of the use of digital tools in the marketing strategies of Ukrainian enterprises and their impact on performance]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, no. 1 (131), рр. 89–95. DOI: https://doi.org/10.32782/1814-1161/2024-1-14 (in Ukrainian)
Popko O. V., Filatov V. V. (2023). Personalizatsiia v suchasnomu marketynhu ta yii vplyv na loialnist klintiv [Personalization in modern marketing and its impact on customer loyalty]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-10 (in Ukrainian)
Konopliannykova M. (2024). Personalizatsiia yak stratehiia loialnosti v elektronnii komertsii [Personalization as a loyalty strategy in electronic commerce]. Tovary i rynky, no. 1, рр. 4–26. DOI: https://doi.org/10.31617/2.2024(49)01 (in Ukrainian)
Pylypchuk V. P. (2018). Sotsialni merezhi v protsesi prosuvannia posluh pidprymstva [Social networks in the process of promoting entrepreneurship services]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu, no. 2 (10), рр. 60–65. DOI: https://doi.org/10.31339/2313-8114-2018-2(10)-60-65 (in Ukrainian)
Babachenko L. V., Verbytska A. V., Holenok B. R. (2023). Sotsialnyi media marketynh yak skladova marketynhovoi komunikatsiinoi polityky pidpryiemstva [Social media marketing as a component of the company’s marketing communication policy]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-107 (in Ukrainian)
Turchyn L., Ostroverkhov V. (2019). Suchasni trendy Internet-marketynhu [Modern trends in Internet marketing]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy, no. 24, рр. 75–85. Available at: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/38298 (in Ukrainian)
Krauze O., Piniak I., Shpylyk S. (2022). CRM yak dzherelo informatsii dlia rozrobky marketynhovykh proektiv i stratehichnoho upravlinnia konkurentospromozhnistiu [CRM as a source of information for the development of marketing projects and strategic management of competitiveness]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, no. 4 (77), рр. 94–102. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.04 (in Ukrainian)
Zrybnieva I. P. (2024). Vykorystannia videokontentu v marketynhu: stratehii stvorennia, rozpovsiudzhennia ta vzamodii zi spozhyvachamy [The use of video content in marketing: strategies for creation, distribution and engagement with consumers]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-32 (in Ukrainian)
Kulyniak I. Ia., Holovetskyi D. I. (2023). Tsyfrovi instrumenty marketynhovoho menedzhmentu pidprymstv: rol, perevahy ta vyklyky vykorystannia [Digital tools of enterprise marketing management: role, advantages and challenges of use]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia «Problemy ekonomiky ta upravlinnia», no. 7, рр. 114–125. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2023.02 (in Ukrainian)
Bolotna O., Liashevska V., Syvkiv D. (2024). Osoblyvosti pobudovy stratehii tsyfrovoho marketynhu v orhanizatsii elektronnoho biznesu [Peculiarities of building a digital marketing strategy in the organization of electronic business]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 1, рр. 9–12. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-1 (in Ukrainian)
Kuzmuk I. Ia., Osipova A. A., Vyshniuk V. V. (2024). Adaptatsiia biznes-modelei do vymoh tsyfrovoi ekonomiky [Adaptation of business models to the requirements of the digital economy]. Akademichni vizii, no. 32. DOI: http://orcid.org/10.5281/zenodo.11447985 (in Ukrainian)
Frolova N. L. (2020). Instytutsiinyi bazys tsyfrovoi transformatsii maloho i serednoho pidprymnytstva v Ukraini [Institutional basis of digital transformation of small and medium enterprises in Ukraine]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, no. 1 (112), рр. 79–85. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-1-13 (in Ukrainian)
Mania O. V. (2021). Hlobalni prychyny ta suchasni tendentsii rozvytku tsyfrovykh innovatsii [Global causes and modern trends in the development of digital innovations]. Materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Rozvytok ekonomiky ta biznes-administruvannia: naukovi techii ta rishennia». Kyiv: NAU, no. 1, рр. 80–81. Available at: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/53802 (in Ukrainian)