ФУНКЦІЇ МУЗИКИ ТА ШУМІВ У ТЕАТРАЛЬНІЙ ЗВУКОРЕЖИСУРІ
Анотація
У запропонованій статті розглядається сукупність звукових елементів – музики, шумів. З’ясовано, що музика у відображенні дійсності може виконувати дві функції: зображальну, яка віддзеркалює більш просту форму відображення дійсності та має переважно ілюстративний характер; виражальну, коли музика засіб характеристики – відображає специфічну та найбільш цінну форму творчого осмислення та перетворення дійсності. До шумового оформлення належить включення у сценічну дію театральних шумів, крик тварин, різні дзвони тощо. Визначено, що професія звукорежисера в театрі стала актуальною з появою звукової техніки: мікрофонів, мікшерних пультів, підсилювачів, гучномовців, засобів мультимедіа тощо. Це дозволило вдосконалити та спростити методи звукового оформлення вистави. У минулому актори в основному грали під живий музичний супровід оркестру, але з появою звукотехнічного оснащення почали залучати музичну фонограму, з’явилася можливість увести у спектакль запис мови, зроблений за допомогою мікрофонів. Завдання звукового оформлення стало більш творчою та цікавою роботою з безмежними можливостями експериментувати. Натепер із цілковитою впевненістю можна стверджувати, що в сучасному світі звукорежисура являє собою невід’ємну частину та необхідний компонент сучасного культурного простору, володіє специфічним засобами художньої виразності, які постійно модифікуються та збагачуються.
Посилання
Власов Є. Музика у виставі: теорія і практика музично-шумового оформлення вистави: навчальний посібник. Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2001. 100 с.
Довженко А. Собрание сочинений: в 4 т. Київ: Веселка, 1966. Т. 1. 355 с.
Корній Л. Історія української музики: підручник. Ч. 3: XIX ст. Київ; Нью-Йорк: Видавництво М.П. Коць, 2001. 480 с.
Ужинський М. Мистецькі технології та звукорежисура у драматичному театрі. Молодий вчений: науковий журнал. Херсон: ТОВ «Видавничий дім «Гельветика»», 2019. Вип. 3 (67). С. 81–84.
Фількевич Г. Музика і драматичний театр: навчальний посібник 3-е вид, переплан. і доп. Київ: Київськ. нац. ун-т театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого, 2013. 160 с.