FORMATION OF THE ARTISTIC AND AESTHETIC NEEDS OF HIGHER EDUCATION ACQUIRES BY THE MEANS OF CHOREOGRAPHIC ART

Keywords: artistic and aesthetic needs, students of higher education, choreographic art, future teachers, aesthetic culture

Abstract

The article examines the role of art, particularly choreographic art, in the formation of artistic and aesthetic needs of students of higher education. It is emphasized that art affects human consciousness, contributing to the formation of a valuable attitude to moral, aesthetic and social phenomena. Through choreography, a person can travel to the past, study the cultures of other peoples, and gain artistic and aesthetic experience. Important attention is paid to the study of choreography for students as an opportunity to expand the worldview and develop cultural understanding. It is noted that spiritual and functional needs occupy a central place in the activity of an individual, as each art form has its own unique structure. The satisfaction of artistic and aesthetic needs is possible in various spheres of life, but art itself is the sphere where these needs find their fullest expression. Attention is focused on the fact that it is especially important for future teachers of choreography to understand and satisfy artistic and aesthetic needs, as this affects their professional activity. Choreography as an art form requires not only technical skills, but also a deep aesthetic understanding. Future teachers of choreography should be able not only to teach dance technique, but also to be able to form a sense of beauty, develop their ability to creativity and self-expression. Satisfying artistic and aesthetic needs through art contributes to the harmonious development of the individual. Choreographic art plays an important role in the formation of aesthetic values and emotional intelligence, helps an individual to better understand the world and himself, contributes to spiritual enrichment and the development of critical thinking. It was found that artistic and aesthetic needs are key to the professional training of future choreography teachers. They influence the quality of teaching and the formation of high artistic and aesthetic standards among students. Choreographic art provides a platform for the formation of these needs, which is an integral part of the harmonious development of the individual.

References

Вишневецька М.В. (2000). Естетичні потреби у фаховій діяльності майбутнього вчителя музичного мистецтва: теоретичний аспект проблеми. Музичне мистецтво в освіто логічному дискурсі, 5, 43–48.
Олексюк О.М. (2017). Педагогіка розуміння в духовному розвитку особистості засобами мистецтва. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць за матеріалами VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Формування духовної безпеки особистості в умовах сьогодення: виклики і проблеми», м. Київ, 24 травня 2017 р. Ч. 1. Сєвєродонецьк: СНУ ім. В. Даля, 3(78), 378.
Барвіна Н.О. (2016). Художньо-естетична потреба як духовна домінанта сучасної вищої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 5, 38‒52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ domtp_2016_5_7.
Рашидова С.М. (2017). Роль естетичної культури у формуванні особистості. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2 (77), 232–238.
Олексюк О.М. (2017). Педагогіка розуміння в духовному розвитку особистості засобами мистецтва. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць за матеріалами VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Формування духовної безпеки особистості в умовах сьогодення: виклики і проблеми», м. Київ, 24 травня 2017 р. Ч. 1. Сєвєродонецьк: СНУ ім. В. Даля, 3(78), 378.
Шевченко Г.П. (2018). Художньо-естетична вихованість як ознака культурної особистості. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 6 (87), 196‒210.
Терещенко Н.В. Особливості роботи хореографа в сучасному соціокультурному просторі. Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ 19 травня 2016 р. / упоряд. В.С. Нечитайло. Київ: КНУКіМ, 209‒214.
Article views: 31
PDF Downloads: 22
Published
2024-06-28
How to Cite
Potapchuk, T. (2024). FORMATION OF THE ARTISTIC AND AESTHETIC NEEDS OF HIGHER EDUCATION ACQUIRES BY THE MEANS OF CHOREOGRAPHIC ART. Art Education and Development of Creative Personality, (1), 75-79. https://doi.org/10.32782/ART/2024-1-13