PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR ENSURING THE QUALITY OF FUTURE OFFICERS’ TRAINING IN THE SECURITY AND DEFENSE SECTOR OF UKRAINE
Abstract
The author of the article defines and justifies pedagogical conditions for ensuring the quality of future officers’ training in the security and defense sector of Ukraine. The author indicates that the consideration of mental states and their influence on cadets’ adaptation to a new way of life help to create appropriate pedagogical conditions for implementing the educational process as a whole, and to form the basis for cadets’ understanding of their own aspirations, goals and achievements in the process of getting their military education, awareness of a chosen specialty value engaging into the process of self-motivation and improving professional military education throughout life. The author defines psychological and pedagogical conditions as certain external circumstances that significantly affect the educational process, the quality of learning and contribute to the achievement of its goal. The author pays attention to the need for a thorough comprehensive analysis of cadets’ adaptation process, which is based on the definition of interdependent factors of psychological, physiological and social nature. In order to improve the quality of training and future officers’ professional training in higher education institutions the author suggests creating a complex of psychological and pedagogical conditions, including psychological support and assistance to every cadet (psychological, pedagogical, coaching) determining the long-term goals of training, professional formation, assessment of the level and quality of professional knowledge and certain competencies, forming motivation for learning throughout life, integration of theoretical and practical training using the interdisciplinary principle of didactic support for studying academic disciplines, activation of using innovative forms and methods of training and optimization of self-study work, as one of the most important components in educational and cognitive activity.
References
Клачко В., Білявець С., Діденко О., Дем’янюк Ю. (2022). Стан, проблеми та перспективи трансформації військової освіти в контексті реалізації стандартів НАТО. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. № 1 (28). Частина 1. С. 91–104.
Полторак С. Т. (2018). Трансформація системи військової освіти України на шляху до досягнення стандартів НАТО. Наука і оборона. № 2. С. 3–10.
Аніщенко В.О., Разумейко Н.С. (2022). Формування професійної компетентності офіцерів сектору безпеки та оборони України на основі використання інтерактивних методів навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Вип. 18 (174). С. 98–103.
Станішовський А.С. (2023). Напрями підвищення якості підготовки майбутніх офіцерів у військових вищих навчальних закладах. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. № 1 (10), С. 235–251.
Якименко С., Гикало Ю. (2023). Удосконалення системи професійної підготовки військовослужбовців в контексті трансформації системи військової освіти. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти «Публічне управління та адміністрування». № 2 (5). С. 60–63.