СПЕЦИФІКА ОРКЕСТРОВОГО АКОМПАНЕМЕНТУ

Ключові слова: диригент, акомпанемент, соліст, методика

Анотація

Методика роботи над оркестровим супроводом солісту має свої специфічні особливості у порівнянні з методикою роботи над суто оркестровим твором. Диригент на цей момент є проміжною ланкою між солістом та оркестром. Здатність до ансамблевої взаємодії із солістом і водночас з оркестром є неодмінною умовою успішної роботи диригента. Виконуючи суто оркестровий твір, диригент концентрує свою увагу лише на управлінні оркестром і регулюванні його дій, виходячи з власних художніх уявлень. У виконанні ж твору з солістом виникає додаткова складність: диригенту доводиться керувати не одним, а двома самостійними об'єктами. І диригент обов'язково має вміти органічно об’єднати свою інтерпретацію твору з інтерпретацією соліста. Тому в пропонованій статті висвітлюється творча діяльність оркестрового диригента саме як акомпаніатора в системі соліст – диригент – оркестр, узагальнюється художня сутність його роботи над оркестровим акомпанементом солісту-інструменталісту та солісту-вокалісту. В цьому контексті розглядаються такі суттєві проблеми як створення динамічного балансу звукових співвідношень та організація темпо-ритмічного ансамблю між солістом і оркестром, окремо наголошується на важливості єдності виконавської інтерпретації соліста й диригента як основи художності виконання музики, що у підсумку дозволяє правдиво розкрити художній задум автора музичного твору. В статті окреслюються прийоми диригентської техніки, які доцільно застосовувати в акомпаніаторській практиці диригента при наявності в партії соліста-інструменталіста або соліста-вокаліста цезур, фактурних, теситурних, динамічних, ритмічних, метричних, темпових та інших виконавських труднощів, надаються методичні поради, особливо диригентам-початківцям, що торкаються теоретичних основ мистецтва оволодіння оркестровим акомпанементом.

Посилання

Стотика І.Г. (2018). Теорія і практика акомпанементу: навч.– метод. посібник до курсу «Концертмейстерський клас» та «Основи праці в студії» для студентів мистецьких спеціальностей. Мелітополь : МДПУ, С. 51.
Канерштейн М.М. (1980). Про методику навчання диригентів. Питання диригентської майстерності. Збір. статей. Упоряд. М. Канерштейн. Київ : «Музична Україна». С. 16.
Турчак С.В. (1980). Деякі аспекти роботи диригента в оперному театрі. Питання диригентської майстерності. Збір. статей. Упоряд. М. Канерштейн. Київ. : «Музична Україна». С. 109.
Роговська Є.В., Рутецький В.В. (2014). Оркестр народних інструментів: Навч. посіб. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка. С. 11.
Kahn E. (1975). Elements of Conducting. 2 Ed. New York. 294 p.
Степанюк А.С. (2020). Методика роботи з аматорськими інструментальними колективами: метод. реком. для керівників ансамблів та оркестрів народних інструментів. Ужгород: КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури» ЗОР. С. 11.
##article.numberofviews## 6
##article.numberofdownloads## 4
Опубліковано
2025-04-24
Як цитувати
Турчин, Г. П., & Горіна, Л. І. (2025). СПЕЦИФІКА ОРКЕСТРОВОГО АКОМПАНЕМЕНТУ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 111-115. https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-19