ФОРМУВАННЯ ВІДЧУТТЯ МЕТРОРИТМУ У КЛАСІ ДОМРИ ЗАСОБАМИ ФОЛЬКЛОРУ

  • Лариса Іванівна Горіна
Ключові слова: народні інструменти, домра, методика, метроритм, музичне виховання, паремії.

Анотація

У статті досліджено методологічні та теоретичні питання формування метроритму у класі домри. Метроритмічна організація звуків є основою музичного твору. Через провідну роль мелодики в українській музиці, співучість домрової кантилени, актуальним стало звернення до прогалин у питанні виховання метроритму. Аналіз домрової методичної літератури доводить, що в музичному вихованні домристів основне значення надається методам роботи над звуковидобуванням. Виходячи з ударної природи звуковидобування на домрі, значна увага спрямована на техніку чергування різноманітних ударів, короткого та ритмічного тремоло. За допомогою цієї природної структурної ритмічності прийомів гри автор пропонує музичне виховання на зразках віршованих форм українського фольклору. Таке навчання, побудоване на спорідненості метру музичних і віршованих форм, дає можливість вчителю виявити асоціативні зв’язки між змістом паремій і музичними побудовами. Наукове дослідження здійснювалося методами вивчення науково-методичної літератури з даного питання, аналізу метричної побудови музичних фраз і строф фольклорних зразків, їх порівняльної характеристики. Особливо привертають увагу навички виконання затактового руху з використанням ямбічних строф паремій. Значна ефективність методу скандування віршованих форм на початкових етапах навчання сприяє вільному володінню різною атакою звуковидобування, чергування наголошених і ненаголошених звуків, отже, відчуття метричної побудови. Пропонована стаття є науковим поглядом на предмет розвитку метроритму та спонукання до використання органічних для сприйняття фольклорних зразків української культури.

Посилання

Лисенко М. (1990). Методика навчання на домрі. Київ: Музична Україна.
Лисенко М., Міхеєв Б. (1989). Школа гри на чотириструнній домрі. Київ: Музична Україна. 152 с.
Способін І. (1952). Елементарна теорія музики. Київ: Мистецтво. 203 с.
Пасічник І. Знамениті козацькі прислів’я та приказки. Режим доступу: https://we.org.ua/kultura/znamenytikozatski-prysliv-ya-ta-prykazky/.
Смаглій Г., Маловик Л. (2005). Основи теорії музики: підручник для навчальних закладів освіти, культури і мистецтв. Харків: Факт. 384 с.
Малюга Н. (2012). Ритмічна організація, римування та звукова гармонія українських паремій. Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького національного університету. Вип. 8. С. 195–201.
Українські прислів’я та приказки (1984). Упорядкування С. Мишанича та М. Пазяка. Київ: Дніпро. 390 с.
Прислів’я та приказки: Природа. Господарська діяльність людини (1989). АН УРСР. Інститут мистецтвознавства, фольклору та етнографії ім. М.Т. Рильського; Упоряд. М. Пазяк; Відп. ред. С. Мишанич. Київ: Наук. думка. 480 с.
Переглядів статті: 33
Завантажень PDF: 30
Опубліковано
2023-10-30
Як цитувати
Горіна, Л. І. (2023). ФОРМУВАННЯ ВІДЧУТТЯ МЕТРОРИТМУ У КЛАСІ ДОМРИ ЗАСОБАМИ ФОЛЬКЛОРУ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 9-13. https://doi.org/10.32782/ART/2023-1-2