ADAPTATION OF STUDENTS OF THE FACULTY OF BIOLOGY AND FORESTRY OF LESIA UKRAINKA VOLYN NATIONAL UNIVERSITY TO STUDY IN MARTIAL LAW CONDITIONS

Keywords: educational process, adaptation, martial law, students

Abstract

The problem of adaptation of students to study during martial law deserves special attention. Educational activities due to martial law are inherently objectively difficult, caused by the general specific conditions of learning and individual difficulties for many applicants. Challenges during the martial law (unstable security situation, widespread blackouts, constant stress) exacerbate the problem. An essential aspect of the adaptation of first-year students is the formation of social skills necessary for success in any activity. The relevance of the problem determined the purpose of the study, which consists in identifying difficulties in the adaptation of students of the Faculty of Biology and Forestry of Lesia Ukrainka Volyn National University to study under martial law and determining ways to overcome them. To achieve the goal, a sociological method has been used. The sample consisted of 50 first-year fulltime students of the Faculty of Biology and Forestry. The questionnaire contained 39 questions, with an emphasis on the influence of social factors, the specifics of studying at the faculty, as well as on optimizing the adaptation process to the study conditions. The results of the survey revealed difficulties in didactic adaptation. At the same time, social and formal adaptation for most respondents was easy. Difficulties were caused by biological adaptation (adjustment of everyday life, study mode). The main measures to optimize the adaptation period of freshmen include: improving the educational process, clearly informing about the possibility of obtaining professional assistance in starting studies, activating the social life of the group and faculty, creating conditions for the realization of cognitive interests and self-realization, communicating with curators and teachers to overcome adaptation difficulties, and establishing proper living conditions in the dormitory. Monitoring the difficulties of adaptation of applicants requires the introduction of ways to optimize the adaptation period.

References

1. Бесіди щодо психологічної підтримки здобувачів освіти під час воєнного стану. studlifeod.ontu.edu.ua, 2022. URL: https://studlifeod.ontu.edu.ua/2022/03/24/24032022_1/.
2. Йопа Т. В., Остапов А. В. Адаптація студентів-першокурсників до умов навчання в закладах вищої освіти. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. № 2 (340), ч. 2. С. 16–27.
3. Коржик, О., Дмитроца, О. Вплив дистанційного навчання на психогігієнічні аспекти мотивації поведінки студентів медико-біологічних спеціальностей в умовах пандемії та воєнного стану. Дослідження порівняльної освіти, 2022. № 2. https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2022.270953.
4. Левченко М., Феденько С., Форостян Ф. Особливості соціальної адаптації здобувачів вищої освіти до освітнього процесу в умовах воєнного стану. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 52. Том 2. С. 187.
5. Непорада І. М. Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Вища школа. 2023. № 1 (208). С. 40.
6. Спіріна Т. П., Зарюгіна Ю. Є. Особливості адаптації студентів-першокурсників до умов навчання у вищому навчальному закладі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2014. Вип. 32. С. 182–184.
7. Хоменко-Семенова Л., Алпатова О., Прохоренко Я. Адаптація студентів гуманітарних спеціальностей до дистанційного навчання як проблема сучасної педагогіки в умовах пандемії. Вісник Національного авіаційного університету. 2020. Вип. 2 (17). С. 90–99.
Article views: 6
PDF Downloads: 3
Published
2024-12-30
How to Cite
КосunL. O., Dmytrotsa, O. R., & Kocun, B. B. (2024). ADAPTATION OF STUDENTS OF THE FACULTY OF BIOLOGY AND FORESTRY OF LESIA UKRAINKA VOLYN NATIONAL UNIVERSITY TO STUDY IN MARTIAL LAW CONDITIONS. Natural Sciences Education and Research, (5), 19-23. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-5.04