АДАПТАЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ФАКУЛЬТЕТУ БІОЛОГІЇ ТА ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА ВОЛИНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ ДО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Ключові слова: освітній процес, адаптація, воєнний стан, здобувачі освіти

Анотація

Проблема адаптації здобувачів освіти до навчання під час воєнного стану заслуговує особливої уваги. Освітній діяльності через воєнний стан притаманна об’єктивна складність, спричинена загальними специфічними умовами навчання й індивідуальними труднощами для багатьох здобувачів. Виклики під час воєнного стану (нестабільна безпекова ситуація, віялові відключення світла, постійний стрес) ще більше загострюють означену проблему. Важливим аспектом адаптації здобувачів освіти першого року навчання є формування соціальних навичок, необхідних для досягнення успіху в будь якій діяльності. Актуальність проблеми визначила мету дослідження, яка полягає у виявленні труднощів в адаптації здобувачів факультету біології та лісового господарства Волинського національного університету імені Лесі Українки до навчання в умовах воєнного стану та визначенні шляхів їх подолання. Для досягнення поставленої мети було використано соціологічний метод. Вибірку становили 50 студентів І курсу денної форми навчання факультету біології та лісового господарства. Опитувальник містив 39 запитань з акцентом на вплив соціальних факторів, специфіку навчання на факультеті, а також на оптимізацію адаптаційного процесу до умов навчання. Результати анкетування виявили труднощі у здобувачів щодо дидактичної адаптації. Водночас суспільна та формальна адаптація для більшості респондентів проходила без особливих напружень. Труднощі викликано біологічною адаптацією (налагодженням побуту, режиму навчання). До основних заходів оптимізації адаптаційного періоду першокурсників належать: удосконалення освітнього процесу, чітке інформування про можливості отримання професійної допомоги щодо початку навчання, активізація суспільного життя групи та факультету, створення умов для реалізації пізнавальних інтересів і самореалізації, комунікація з кураторами та викладачами в подоланні труднощів адаптації, налагодження належних побутових умов у гуртожитку. Моніторинг труднощів адаптації здобувачів потребує впровадження шляхів оптимізації адаптаційного періоду.

Посилання

1. Бесіди щодо психологічної підтримки здобувачів освіти під час воєнного стану. studlifeod.ontu.edu.ua, 2022. URL: https://studlifeod.ontu.edu.ua/2022/03/24/24032022_1/.
2. Йопа Т. В., Остапов А. В. Адаптація студентів-першокурсників до умов навчання в закладах вищої освіти. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. № 2 (340), ч. 2. С. 16–27.
3. Коржик, О., Дмитроца, О. Вплив дистанційного навчання на психогігієнічні аспекти мотивації поведінки студентів медико-біологічних спеціальностей в умовах пандемії та воєнного стану. Дослідження порівняльної освіти, 2022. № 2. https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2022.270953.
4. Левченко М., Феденько С., Форостян Ф. Особливості соціальної адаптації здобувачів вищої освіти до освітнього процесу в умовах воєнного стану. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 52. Том 2. С. 187.
5. Непорада І. М. Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Вища школа. 2023. № 1 (208). С. 40.
6. Спіріна Т. П., Зарюгіна Ю. Є. Особливості адаптації студентів-першокурсників до умов навчання у вищому навчальному закладі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2014. Вип. 32. С. 182–184.
7. Хоменко-Семенова Л., Алпатова О., Прохоренко Я. Адаптація студентів гуманітарних спеціальностей до дистанційного навчання як проблема сучасної педагогіки в умовах пандемії. Вісник Національного авіаційного університету. 2020. Вип. 2 (17). С. 90–99.
Переглядів статті: 6
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Коцун, Л. О., Дмитроца, О. Р., & Коцун, Б. Б. (2024). АДАПТАЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ФАКУЛЬТЕТУ БІОЛОГІЇ ТА ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА ВОЛИНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ ДО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Природнича освіта та наука, (5), 19-23. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-5.04
Розділ
Освітні науки