LATIN IN THE TRAINING OF FUTURE PHYSICAL THERAPISTS

Keywords: Latin language, professional training, future physical therapists, terminology system, professional terminological literacy

Abstract

The article is devoted to the problem of training future physical therapists by means of the discipline “The Latin Language and Medical Terminology”. The pedagogical potential of the Latin language in the educational and cultural development of Europe and Ukraine is outlined. Attention is focused on its use by Ukrainian statesmen, philosophers, and educators during the 13th–19th centuries. The possibilities of its practical use in the professional activity of future physical therapists are outlined. Three terminology systems of the Latin language are characterised: anatomical, clinical, pharmaceutical, each of which is represented by a number of lexical and grammar exercises. It is noted that the study of terminology ensures the development of disciplinary terminological competence, which in its turn contributes to the formation of terminological literacy of the future physical therapist and also helps to increase its competitiveness in the labour market. The stages of its formation are defined: 1) development of knowledge and skills to form grammatical and word-formation models typical of healthcare terminology; 2) development of clinical thinking skills, ability to make a correct diagnosis; 3) development of the ability to write prescriptions and identify frequency segments in the names of medicines; 4) development of the ability to perceive and use new professional terms in the field of healthcare. It is summarised that the ability of a physical therapist to carry out the practice of physical therapy and occupational therapy in a safe way for the patient/client depends on the ability to formulate professional and highly specialised information in oral and written speech and to be fluent in professional language.

References

1. Арєшина Ю., Авраменко Н., Беспалова О. Професійна діяльність фахівця з фізичної терапії та ерготерапії: стаття. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2020. № 1 (68). С. 14‒18.
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250 000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ – Ірпінь : Перун. 2005. VIII, 1728 с.
3. Волошко Л. Б. Моделювання процесу формування професійної компетентності майбутніх фізичних терапевтів. URL: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Freposit.nupp.edu.ua%2Fbitstream%2FPoltNTU%2F7035%2F1%2F%25D0%25B2%25D0%25BE%25D0%25BB%25D0%25BE%25D1%2588%25D0%25BA%25D0%25BE%2520%25D0%25BB_2018%2520%25D1%2581%25D1%2582%25D0%25B0%25D1%2582%25D1%2582%25D1%258F.docx&wdOrigin=BROWSELINK (дата звернення: 12.09.2024).
4. Дмитрук Л. І., Дмитрук В. І., Буженко А. І., Буженко І. А., Стратійчук І. Б., Буженко Ж. В. Мова професійного спілкування. II навчально-методична конференція «Актуальні проблеми якісної підготовки медичних кадрів у надзвичайних умовах». Тези доповідей навчально-методичної конференції, м. Вінниця, 7 лютого 2024 року. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/6495/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B7%20%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D1%8E%D0%BA%20%D0%A0%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf?sequence=1&isAllowed= (дата звернення: 12.09.2024).
5. Закалюжний М. М. Латинська мова : підручник для студентів біологічних спеціальностей вищих навчальних закладів [Текст] / М. М. Закалюжний. Київ : Либідь, 2003. 368 с.
6. Світлична Є. I., Толок I. О. Латинська мова : підручник. Київ : Центр учбової літератури. 2017. 440 с.
7. Освітньо-професійна програма «Фізична терапія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Терапія та реабілітація», спеціалізація 227.01 «Фізична терапія», галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація бакалавр терапії і реабілітації за спеціалізацією фізична терапія. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/osvitni_programi/2024/op_2024_bak_227_ft.pdf (дата звернення: 22.11.2024).
8. Павелків К. М. Робоча програма навчальної дисципліни «Латинська мова і медична термінологія» для здобувачів вищої освіти за спеціальністю 227 «Терапія та реабілітація», спеціалізація 227.1 «Фізична терапія». Рівне : РДГУ. 2024. 15 с.
9. Стандарт вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальності 227 «Терапія та реабілітація», спеціалізації 227.01. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/30-10-2024/227-terapiya-ta-reabilitatsiya-bakalavr-1541-vid-29-10-2024.pdf (дата звернення: 22.11.2024).
10. Тихолаз С. І., Михайлюк Г. Т., Ратова В. Р. Латинська мова та медична термінологія як обов’язкова складова підготовки фахівців з фізичної терапії. II навчально-методична конференція «Актуальні проблеми якісної підготовки медичних кадрів у надзвичайних умовах». Тези доповідей навчально-методичної конференції, м. Вінниця, 7 лютого 2024 року. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/6495/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B7%20%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D1%8E%D0%BA%20%D0%A0%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf?sequence=1&isAllowed= (дата звернення: 22.11.2024).
11. Чепурна Н. Понятійно-термінологічний апарат в реабілітаційній сфері. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2023/2/19.pdf (дата звернення: 12.09.2024).
Article views: 7
PDF Downloads: 3
Published
2024-12-30
How to Cite
Pavelkiv, K. M. (2024). LATIN IN THE TRAINING OF FUTURE PHYSICAL THERAPISTS. Natural Sciences Education and Research, (5), 29-35. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-5.06