ЛАТИНСЬКА МОВА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФІЗИЧНИХ ТЕРАПЕВТІВ
Анотація
Статтю присвячено проблемі підготовки майбутніх фізичних терапевтів засобами навчальної дисципліни «Латинська мова і медична термінологія». Вирізнено педагогічний потенціал латинської мови в освітньо-культурному розвитку Європи та України. Акцентовано увагу на її використанні українськими державотворцями, філософами, освітянами впродовж XIII–ХІХ століть. Окреслено можливості її практичного використання в професійній діяльності майбутніми фізичними терапевтами. Схарактеризовано три терміносистеми латинської мови: анатомічну, клінічну, фармацевтичну, кожна з яких представлена низкою лексичних і граматичних вправ. Зазначено, що вивчення термінології забезпечує розвиток як спеціальних (фахових, предметних) компетентностей, так і дисциплінарної термінологічної, яка, зі свого боку, позитивно впливає на формування термінологічної грамотності майбутнього фізичного терапевта, а також сприяє підвищенню його конкурентоспроможності на ринку праці. Визначено чотири етапи її формування: 1) формування знань і вмінь утворювати граматичні та словотвірні моделі, характерні для термінології в галузі охорони здоров’я; 2) формування здатності до клінічного мислення, уміння правильно поставити діагноз; 3) формування уміння виписувати рецепти й виявляти частотні сегменти в назвах лікарських засобів; 4) формування вміння сприймати та використовувати нові професійні терміни в галузі охорони здоров’я. Підсумовано, що від уміння правильно формулювати в усному й писемному мовленні фахову та вузько спеціалізовану інформацію, вільно володіти професійною мовою залежить здатність майбутнього терапевта провадити безпечну для пацієнта / клієнта практичну діяльність з фізичної терапії та ерготерапії.
Посилання
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250 000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ – Ірпінь : Перун. 2005. VIII, 1728 с.
3. Волошко Л. Б. Моделювання процесу формування професійної компетентності майбутніх фізичних терапевтів. URL: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Freposit.nupp.edu.ua%2Fbitstream%2FPoltNTU%2F7035%2F1%2F%25D0%25B2%25D0%25BE%25D0%25BB%25D0%25BE%25D1%2588%25D0%25BA%25D0%25BE%2520%25D0%25BB_2018%2520%25D1%2581%25D1%2582%25D0%25B0%25D1%2582%25D1%2582%25D1%258F.docx&wdOrigin=BROWSELINK (дата звернення: 12.09.2024).
4. Дмитрук Л. І., Дмитрук В. І., Буженко А. І., Буженко І. А., Стратійчук І. Б., Буженко Ж. В. Мова професійного спілкування. II навчально-методична конференція «Актуальні проблеми якісної підготовки медичних кадрів у надзвичайних умовах». Тези доповідей навчально-методичної конференції, м. Вінниця, 7 лютого 2024 року. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/6495/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B7%20%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D1%8E%D0%BA%20%D0%A0%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf?sequence=1&isAllowed= (дата звернення: 12.09.2024).
5. Закалюжний М. М. Латинська мова : підручник для студентів біологічних спеціальностей вищих навчальних закладів [Текст] / М. М. Закалюжний. Київ : Либідь, 2003. 368 с.
6. Світлична Є. I., Толок I. О. Латинська мова : підручник. Київ : Центр учбової літератури. 2017. 440 с.
7. Освітньо-професійна програма «Фізична терапія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Терапія та реабілітація», спеціалізація 227.01 «Фізична терапія», галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація бакалавр терапії і реабілітації за спеціалізацією фізична терапія. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/osvitni_programi/2024/op_2024_bak_227_ft.pdf (дата звернення: 22.11.2024).
8. Павелків К. М. Робоча програма навчальної дисципліни «Латинська мова і медична термінологія» для здобувачів вищої освіти за спеціальністю 227 «Терапія та реабілітація», спеціалізація 227.1 «Фізична терапія». Рівне : РДГУ. 2024. 15 с.
9. Стандарт вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальності 227 «Терапія та реабілітація», спеціалізації 227.01. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/30-10-2024/227-terapiya-ta-reabilitatsiya-bakalavr-1541-vid-29-10-2024.pdf (дата звернення: 22.11.2024).
10. Тихолаз С. І., Михайлюк Г. Т., Ратова В. Р. Латинська мова та медична термінологія як обов’язкова складова підготовки фахівців з фізичної терапії. II навчально-методична конференція «Актуальні проблеми якісної підготовки медичних кадрів у надзвичайних умовах». Тези доповідей навчально-методичної конференції, м. Вінниця, 7 лютого 2024 року. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/6495/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B7%20%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D1%8E%D0%BA%20%D0%A0%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf?sequence=1&isAllowed= (дата звернення: 22.11.2024).
11. Чепурна Н. Понятійно-термінологічний апарат в реабілітаційній сфері. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2023/2/19.pdf (дата звернення: 12.09.2024).