PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF NATURAL EDUCATION FOR WORK IN OUT-OF-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Keywords: out-of-school education institutions, applicants, educational components,educational programme

Abstract

The importance of educational services provided by out-of-school educational institutions does not diminish at the stage of formation the New Ukrainian School. Due to their specific features of organising and conducting the educational process, they are able to maximise the cognitive interests of students, bet- ter adapt them to real life conditions, and engage them in research, environmental and applied activities in their free time.The purpose of the study is to summarise the experience of professional and pedagogical training of applicants in the speciality 014.15 Secondary Education (Natural Sciences) at the Faculty of Biology and Forestry of Lesya Ukrainka Volyn National University for work in out-of-school educational institutions.The generalisation of the experience in training specialists to work in out-of-school institutions has shown its multidirectionality, practice-oriented orientation and emphasis on mastering modern innovative teach- ing technologies.They will allow the teacher not only to effectively carry out the educational process with students, but also to implement their own creative path. The preparation of students for the above activities is cross-cut- ting, carried out throughout their studies and includes theoretical and practical components. An important feature is its comprehensive nature, which is provided not by individual, but by the entire range of educa- tional components from the cycle of general and professional training of the educational programme. At the same time, each component makes own specific contribution to the theoretical or practical component in the training of applicants. The success of such training at the intermediate stage is evidenced by the materials of the applicants' pedagogical practice in out-of-school education institutions. The the final stage presents by the results of the certification examination. High efficiency is ensured by the experience of pedagogical cooperation of university teachers with out-of-school educational institutions and close interaction with them as a base of practice for applicants.

References

1. Биковська О.В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні : монографія. К. : ІВЦ АЛКОН, 2006. 356 с.
2. Боярський Д. Методологія підготовки майбутніх учителів до організації позашкільної роботи. Витоки педагогічної майстерності. 2024. Випуск 33. С. 9–17.
3. Вербицький В. В. Еколого-натуралістична освіта в Україні: історія, проблеми, перспективи. К. : СМП «Аверс», 2003. 304 с.
4. Виховний потенціал позашкільних навчальних закладів: колективна монографія / В.В. Вербицький та ін.; за ред. О.В.Литовченко. Київ : О.Т.Ростунов, 2011. 200 с.
5. Впровадження сучасного змісту позашкільної освіти: підготовка педагогів : методичні рекомендації / В. В. Вербицький, А. В. Корнієнко, В. В. Мачуський. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 144 с.
6. Гаврищак, Г., Струганець, Б., Мамус, Г. Підготовка майбутніх учителів технологій до гурткової роботи у сучасних умовах. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2023. 1 (2). С. 144–152.
7. Дем’янюк Т. Д., Первушевська І.О. Нові технології позашкільного виховання. Рівне : Волин. обереги, 2000. 351 с.
8. Коваленко В. The structure of extracurricular system of education in Ukraine. SWorldJournal. 2020. 4(06-04), 103–106. URL: https://www.sworldjournal.com/index.php/swj/article/view/swj06-04-075
9. Ковбасенко Л. І. Організаційно-педагогічні основи діяльності сучасного позашкільного навчального закладу: метод. посіб. Київ, Либідь, 2000. 53 с.
10. Коцун Л.О., Коцун Б.Б. Професійна підготовка майбутніх вчителів біології до роботи у закладах позашкільної освіти. Освітній фактор. Всеукраїнський науково-педагогічний журнал. № 2(10), 2024. С. 37–41.
11. Кузик О.Є. Сучасний поступ позашкільної освіти: концепція розвитку позашкілля. Львів, 2005. 34 с.
12. Максютов А. Позашкільна освіта учнівської молоді – нова педагогічна практика, створена на базі позашкільних установ. Соціальна педагогіка.2022. В. 20. С. 84–89. URL: https://vspu.net/nzped/index.php/nzped/issue/ view/195/216
13. Організація роботи педагога в закладах позашкільної освіти : навч. посіб. / В. В. Макарчук; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2023. 250 с.
14. Про позашкільну освіту : Закон України від 07.02. 2000, № 46. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 1841-14#Text
15. Пустовіт Г.П. Позашкільна освіта і виховання: теоретико-дидактичний аспект : монографія. Миколаїв: Видавництво МДУ ім. В.О.Сухомлинського, 2010. 379 с.
16. Савченко Н.С. Початок створення системи позашкільної освіти в Україні (Х ст. – початок ХХ ст.). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Випуск 185. С. 51–58.
17. Савенко Н.І., Ковганич Г.Г., Кириченко В.І., Єрмаков І.Г. Прогностичні орієнтири інноваційного розвитку позашкільного навчального закладу. Харків : Точка, 2009. 256 с.
18. Тихенко Л.В., Бондар Л.М., Перепелиця Н.В., Сидоренко Н.Ю. Розвиток творчих здібностей дітей та учнівської молоді в креативному позашкільному навчально-виховному мікросоціумі. Суми : ВТД «Нота-бене», 2008. 68 с.
19. Шереметьєва С. Г. Підготовка майбутніх учителів технологій до педагогічної діяльності у позашкільних навчальних закладах. : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова. 2017. 195 с.
20. Цвірова Т. Виховна робота в позашкільних закладах України: історія і сьогодення. Рідна школа. 2003. № 2. С. 20–22.
Article views: 17
PDF Downloads: 5
Published
2025-02-20
How to Cite
KotsunL. О., & Ivantsiv, O. Y. (2025). PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF NATURAL EDUCATION FOR WORK IN OUT-OF-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Natural Sciences Education and Research, (1), 11-16. https://doi.org/10.32782/NSER/2025-1.02