ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ДО РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • Лариса Олександрівна Коцун Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-3202-7561
  • Оксана Ярославівна Іванців Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0001-5705-1974
Ключові слова: заклади позашкільної освіти, здобувачі, освітні компоненти, освітня програма

Анотація

На етапі становлення Нової української школи не зменшується значущість освітніх послуг, які надають заклади позашкільної освіти. Завдяки властивим для них специфічним особливостям організації та проведення освітнього процесу, вони здатні максимально забезпечити пізнавальні інтереси учнів, краще адаптувати їх до реальних умов життя, залучити до науково-дослідницької, еколого-природничої та прикладної діяльності у вільний від школи час.Мета роботи – узагальнення досвіду професійно-педагогічної підготовки здобувачів за спеціальністю 014.15 Середня освіта (Природничі науки) на факультеті біології та лісового господарства Волинського національного університету імені Лесі Українки до роботи у закладах позашкільної освіти.Вивчення досвіду підготовки фахівців до роботи у позашкільних закладах засвідчив її різновекторність, практико-орієнтоване спрямування та акцент на оволодіння сучасними інноваційними технологіями навчання, які дозволять вчителю не тільки ефективно здійснювати освітній процес з учнями, але й реалізовувати власну творчу траєкторію. Підготовка здобувачів до означеної діяльності носить наскрізний характер, здійснюється впродовж всього часу їх навчання і включає теоретичний та практичний компоненти.Важливою ознакою підготовки здобувачів є її комплексний характер, який забезпечують не окремі, а вся сукупність освітніх компонент із циклу загальної та фахової підготовки освітньої програми.При цьому кожен компонент вносить свій специфічний вклад у теоретичну або практичну складову підготовки здобувачів. Про успішність такої підготовки на проміжному етапі свідчать матеріали проходження здобувачами педагогічної практики у закладах позашкільної освіти, а на підсумковому – результати атестаційного екзамену. Високу результативність забезпечує досвід педагогічної співпраці викладачів університету із закладами позашкільної освіти та тісна взаємодія із ними в якості бази практик для здобувачів.

Посилання

1. Биковська О.В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні : монографія. К. : ІВЦ АЛКОН, 2006. 356 с.
2. Боярський Д. Методологія підготовки майбутніх учителів до організації позашкільної роботи. Витоки педагогічної майстерності. 2024. Випуск 33. С. 9–17.
3. Вербицький В. В. Еколого-натуралістична освіта в Україні: історія, проблеми, перспективи. К. : СМП «Аверс», 2003. 304 с.
4. Виховний потенціал позашкільних навчальних закладів: колективна монографія / В.В. Вербицький та ін.; за ред. О.В.Литовченко. Київ : О.Т.Ростунов, 2011. 200 с.
5. Впровадження сучасного змісту позашкільної освіти: підготовка педагогів : методичні рекомендації / В. В. Вербицький, А. В. Корнієнко, В. В. Мачуський. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 144 с.
6. Гаврищак, Г., Струганець, Б., Мамус, Г. Підготовка майбутніх учителів технологій до гурткової роботи у сучасних умовах. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2023. 1 (2). С. 144–152.
7. Дем’янюк Т. Д., Первушевська І.О. Нові технології позашкільного виховання. Рівне : Волин. обереги, 2000. 351 с.
8. Коваленко В. The structure of extracurricular system of education in Ukraine. SWorldJournal. 2020. 4(06-04), 103–106. URL: https://www.sworldjournal.com/index.php/swj/article/view/swj06-04-075
9. Ковбасенко Л. І. Організаційно-педагогічні основи діяльності сучасного позашкільного навчального закладу: метод. посіб. Київ, Либідь, 2000. 53 с.
10. Коцун Л.О., Коцун Б.Б. Професійна підготовка майбутніх вчителів біології до роботи у закладах позашкільної освіти. Освітній фактор. Всеукраїнський науково-педагогічний журнал. № 2(10), 2024. С. 37–41.
11. Кузик О.Є. Сучасний поступ позашкільної освіти: концепція розвитку позашкілля. Львів, 2005. 34 с.
12. Максютов А. Позашкільна освіта учнівської молоді – нова педагогічна практика, створена на базі позашкільних установ. Соціальна педагогіка.2022. В. 20. С. 84–89. URL: https://vspu.net/nzped/index.php/nzped/issue/ view/195/216
13. Організація роботи педагога в закладах позашкільної освіти : навч. посіб. / В. В. Макарчук; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2023. 250 с.
14. Про позашкільну освіту : Закон України від 07.02. 2000, № 46. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 1841-14#Text
15. Пустовіт Г.П. Позашкільна освіта і виховання: теоретико-дидактичний аспект : монографія. Миколаїв: Видавництво МДУ ім. В.О.Сухомлинського, 2010. 379 с.
16. Савченко Н.С. Початок створення системи позашкільної освіти в Україні (Х ст. – початок ХХ ст.). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Випуск 185. С. 51–58.
17. Савенко Н.І., Ковганич Г.Г., Кириченко В.І., Єрмаков І.Г. Прогностичні орієнтири інноваційного розвитку позашкільного навчального закладу. Харків : Точка, 2009. 256 с.
18. Тихенко Л.В., Бондар Л.М., Перепелиця Н.В., Сидоренко Н.Ю. Розвиток творчих здібностей дітей та учнівської молоді в креативному позашкільному навчально-виховному мікросоціумі. Суми : ВТД «Нота-бене», 2008. 68 с.
19. Шереметьєва С. Г. Підготовка майбутніх учителів технологій до педагогічної діяльності у позашкільних навчальних закладах. : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова. 2017. 195 с.
20. Цвірова Т. Виховна робота в позашкільних закладах України: історія і сьогодення. Рідна школа. 2003. № 2. С. 20–22.
Переглядів статті: 17
Завантажень PDF: 5
Опубліковано
2025-02-20
Як цитувати
Коцун, Л. О., & Іванців, О. Я. (2025). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ДО РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Природнича освіта та наука, (1), 11-16. https://doi.org/10.32782/NSER/2025-1.02
Розділ
Освітні науки