РОЛЬ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ФОРМУВАННІ РАДІАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: природнича освіта, радіаційна грамотність, вчитель природничих наук, радіаційна безпека, освітня інтеграція, методика навчання природничих наук, безпека життєдіяльності

Анотація

У статті визначено й обґрунтовано роль учителя природничих наук у формуванні радіаційної грамотності учнів закладів загальної середньої освіти. Акцентовано, що постійне збільшення використання радіаційних технологій у різних сферах життя робить знання про радіацію та її вплив на організм людини життєво необхідними. На жаль, багато учнів не мають чіткого уявлення про радіацію, її властивості та вплив, що може призвести до небезпечних наслідків. Наголошено, що вчителі природничих наук відіграють ключову роль у формуванні радіаційної грамотності учнів. Проаналізовано й узагальнено вітчизняний і зарубіжний досвід формування радіаційної грамотності школярів в умовах закладів загальної середньої освіти. Ідентифіковано ключові тенденції в сучасній природничій освіті щодо розвитку радіаційної грамотності школярів. Крім того, окреслено різні інтерпретації поняття «радіаційна грамотність». На основі аналізу доведено, що радіаційна грамотність має когнітивні, діяльнісні та ціннісні компоненти. Окреслено функції вчителя природничих наук у когнітивному розрізі щодо формування в учнів низки діяльнісних якостей, які допоможуть їм застосовувати свої знання та розуміння радіації в практичній площині. Встановлено ключові освітні змістово-діяльнісні компоненти вчителя природничих дисциплін у розрізі формування радіаційної грамотності учнів, а саме: вивчення основ радіаційної фізики та хімії (розуміння природи радіації, її різновидів, закономірностей взаємодії з речовиною та вплив на живі організми), аналіз біологічних ефектів радіації (уявлення про механізми дії радіації на біологічні системи, рівні опромінення, канцерогенна та мутагенна дія радіації), вивчення методів дозиметрії та радіаційного захисту (методи вимірювання доз опромінення, про засоби індивідуального та колективного захисту від радіації), ознайомлення з принципами радіаційної екології (розуміння закономірності розподілу радіоактивних речовин у навколишньому середовищі, їх вплив на екосистеми та здоров’я людини).

Посилання

1. Гвоздій С. П. Підготовка майбутніх учителів природничого циклу до навчання школярів основ безпечної поведінки : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2007. 245 с.
2. Андрійчук Р. Г., Васильєва Р. Ю. Підготовка майбутніх вчителів до формування безпечної поведінки школярів в зоні радіаційного контролю. Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. 2008. № 1. С. 14–18.
3. Anjos R. M., et al. Radioactivity teaching: Environmental consequences of the radiological accident in Goiânia (Brazil). American Journal of Physics. 2001. V. 69. 3. P. 377–381.
4. Hachiya Misao, Akashi Makoto. Lessons learned from the accident at the Fukushima Dai-ichi nuclear power plant – more than basic knowledge: education and its effects improve the preparedness and response to radiation emergency. Radiation protection dosimetry. 2016. V. 171. 1. P. 27–31.
5. Metcalfe R. D., et al. A web-based resource for radiation safety courses. In: Proceedings of The Australian Conference on Science and Mathematics Education. 2002. P. 90.
6. Kostadinova B., et al. Implementation of radioecological education in secondary school by a'Radiation and man'elective course. 2004. P. 1–16.
7. Концепція «Нова українська школа»: прийнята 27 жовтня 2016. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 11.04.2024).
8. Kirsch I. S. The international adult literacy survey (IAL S): Understanding what was measured. ETS Research Report Series. 2001. № 2001.2. С. 61.
9. Klein P. D. The challenges of scientific literacy: From the viewpoint of second‐generation cognitive science. International Journal of Science Education. 2006. № 28.2-3. С. 143–178.
10. Choi K., Cho J. K. Development and statistical assessment of a radiation safety literacy measurement tool. International Journal of Radiation Research. 2021. № 19.1. С. 41–48.
11. Ranasinghe N., Perera U., Mahakumara P., Rathnaweera N., Rathnayake P., Toda T., Iimoto T. Development of radiation literacy among secondary school students in SRI LANKA . Journal of Environment and Safety. 2019. № 10(2). С 37–40.
12. G., Wu, X., Liu, Y. Y., Hu, Y., Li, Y., Zhang, R., ... & Li, X. Research on radiation sensitive biomarkers and status of radiation safety literacy under low dose irradiation: Radiation biomarkers and radiation safety culture. Journal of Radiation Research and Applied Sciences. 2023 № 16(4).
Переглядів статті: 30
Завантажень PDF: 15
Опубліковано
2024-07-11
Як цитувати
Тимощук, О. С. (2024). РОЛЬ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ФОРМУВАННІ РАДІАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Природнича освіта та наука, (2), 37-41. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-2.05
Розділ
Освітні науки