ТЕСТОВЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ ІЗ ТЕМАТИЧНОГО РОЗДІЛУ ШКІЛЬНОГО КУРСУ ГЕОГРАФІЇ 8-ГО КЛАСУ «ПРИРОДНІ УМОВИ Й РЕСУРСИ УКРАЇНИ»
Анотація
У статті розкрито методичні особливості створення й використання тестових завдань як інструменту засвоєння знань і перевірки навчальних досягнень учнів із тематичного розділу «Природні умови й ресурси України» шкільного курсу географії 8-го класу. Проаналізовано теоретико-методичну базу формування географічних компетентностей учнів і реалізації моніторингу навчальних досягнень останніх засобами тестового контролю. Запропоновано приклади тестових завдань різних типів і форм. У процесі апробації розроблених тестових завдань на уроках географії в закладах загальної середньої освіти м. Луцька й Боратинської територіальної громади, а також під час проведення семінарів і навчальних занять з вчителями області у Волинському інституті післядипломної педагогічної освіти було виявлено головні переваги та недоліки тестового контролю перед іншими способами перевірки навчальних досягнень учнів, виокремлено необхідні умови створення та застосування тестових завдань для підвищення ефективності освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти, зокрема при вивченні географії. Запропоновано бачення перспектив подальшого удосконалення процесів конструювання й використання тестових завдань у шкільному курсі географії 8-го класу, а саме створення тестів із: 1) відображення міжпредметних зв’язків географії, фізики, біології, астрономії, хімії тощо; 2) наявністю ілюстративного матеріалу; 3) передбаченою необхідністю редагування чи доповнення учнем наявного ілюстративного матеріалу. Формування банку таких завдань зменшить обсяг рутинної роботи педагога в організації навчального процесу, полегшить його підготовку до уроку й сприятиме активізації пізнавальної діяльності учнів.
Посилання
2. Заєць Т.С., Вішнікіна Л.П. Тестове оцінювання знань учнів з географії. Впровадження сучасних технологій навчання географії у шкільній, вищій, післядипломній освіті: матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару. Полтава : ПОІППО, 2006. С. 22–32.
3. Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.
4. Збірник тестових завдань різних типологічних форм та рівнів складності з курсу «Загальна географія» 6 клас: збірник дидактично-методичних матеріалів за результатами роботи обласної творчої групи / упор. В.Д. Попов. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2018. 84 с.
5. Мащенко О.М. Технологія формування цілісних знань про географічні об’єкти. Впровадження сучасних технологій навчання географії у шкільній, вищій, післядипломній освіті: матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару. Полтава : ПОІППО, 2006. С. 17–22.
6. Модельна навчальна програма «Географія. 6–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р., Гільберг Т.Г., Даценко Л.М. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9%20kl.Kobernik.ta.in.06.05.22.pdf.
7. Науменко С. Тестові завдання з географії для зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів як інструментарій реалізації моніторингу навчальних досягнень учнів 6 і 7 класів з географії. Наука і суспільство. 2011. № 7-8. С. 48–57.
8. Тестові технології оцінювання компетентностей учнів : посібник / за ред. Ляшенка О.І., Жука Ю. Київ : Видавничий дім «Сам», 2017. 128 с.