ВИВЧЕННЯ СТРУКТУРНИХ ЗМІН МОЗКУ У ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ СПРИЙМАННЯ В ДІТЕЙ З ВАДАМИ СЛУХУ

  • Олена Олександрівна Дехтярьова Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-9617-3333
  • Ірина Валеріївна Каденко Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-6525-3485
  • Олена Богданівна Борзик Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-2394-9230
  • Тетяна Вікторівна Бірюкова Херсонський державний університет https://orcid.org/0000-0003-1808-0304
Ключові слова: функціональна асиметрія, порушення, онтогенез, фізичний розвиток, координація

Анотація

Розвиток сприйняття в дітей є складним і багатогранним процесом, який супроводжується значними структурними та функціональними змінами в мозку. Ці зміни стосуються як сенсорних систем, відповідальних за оброблення інформації з навколишнього світу, так і вищих когнітивних функцій, як-от увага, пам’ять, мислення та мова. У статті розглядаються особливості структурних змін мозку у процесі розвитку сприймання, а також координаційних здібностей у дітей з порушеннями слуху. Визначено особливості функціонування вестибулярного апарату та встановлено взаємозв’язок між фізичними вправами та функціонуванням лівої частини головного мозку дитини. У статті вказується на необхідність урахування індивідуальних особливостей фізичного розвитку в роботі з дітьми з порушеннями слуху. Справді, дослідження вітчизняних і міжнародних учених показали, що в дітей з вадами слуху можуть спостерігатися деякі структурні зміни в мозку порівняно з дітьми з нормальним слухом. Ці зміни можуть варіюватися залежно від типу та тяжкості вади слуху, а також від віку, у якому дитина втратила слух. У статті проведено дослідження функціональної міжпівкулевої асиметрії головного мозку в дітей 4–8 років із вадами слуху. Для визначення функціональної асиметрії використовували методику Є.Д. Хомського. Для оцінювання моторної та сенсорної асиметрії досліджували провідну руку: для кожної дитини визначалася провідна рука (6 тестів), провідна нога (6 тестів) та провідне око (6 тестів). Виявлено, що у глухих дітей і підлітків спостерігається тенденція до збільшення функціональної міжпівкулевої активності з підвищенням активності правої півкулі для моторного контролю та зорової чутливості. Достовірність відмінностей вибірок експериментальної та контрольної груп визначали з використанням критерію Фішера. Вивчення структурних змін мозку в дітей є важливим для розуміння нейробіологічних основ розвитку та розроблення нових методів діагностики та лікування.

Посилання

1. Early Sign Language Exposure and Cochlear Implantation Benefits / Ann E. Geers et al. Pediatrics. 2017. № 140 (1). URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ articles/PMC5495521.
2. Emotional intelligence levels of students with sensory impairment / S. Al-Tal et ai. International Education Studies. 2017. Vol. 10 (8). P. 67–69. URL: https://www.researchgate.net/publication/318790725_Emotional_Intelligence_Levels_of_Students_with_Sensory_Impairment.
3. Functional selectivity for face processing in the temporal voice area of early deaf individuals / S. Benetti et al. Proc. Natl. Acad. Sci. Unit. States Am. 2017. № 114. E6437–E6446. https://doi.org/10.1073/pnas.1618287114.
4. Recent advancements in diffusion MRI for in investigating cortical development after preter birth – potential and pitfalls / J. Dudink et al. Front Hum Neurosci. 2015. № 8. P. 1–7. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2014.01066/full.
5. Revisiting the adaptive and maladaptive effects of crossmodal plasticity / B. Heimler et al. Neuroscience. 2014. Vol. 283. P. 44–63. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306452214006435.
6. Altered cross-modal processing in the primary auditory cortex of congenitally deaf adults: a visual-somatosensory fMRI study with a double-flash illusion / C.M. Karns et al. J. Neurosci. 2012. № 32. P. 9626–9638. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.6488-11.2012.
7. Lammert Jessica M. Visual Perception in Hearing Sign Language Users. Electronic Thesis and Dissertation Repository. 2021. P. 7947. URL: https://ir.lib.uwo.ca/etd/7947.
8. Review article: Structural brain alterations in prelingually deaf / Manja Hribar et al. NeuroImage. 2020. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811920305280.
9. PERVALE-S: a new cognitive task to assess deaf people’s ability to perceive basic and social emotions / J.M. Mestre et al. Frontiers in Psychology. 2015. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26300828/.
10. Луцько К., Круглик О. Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями слуху (глухі, зі зниженим слухом, з кохлеарними імплантами). Київ, 2019. 405 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/programyrozvytku-ditey/programa-rozvitku-glukhikh-ditey-doshkilnogo-viku-lutsko1.doc.
11. Network Planning at the Faculties of Physical Education and Sport in the Postmodern Era / S. Popel et al. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2023. № 14 (1). P. 554–570. https://doi.org/10.18662/brain/14.1/435.
12. Anatomical and functional MRI changes after one year of auditory rehabilitation with hearing aids / M.R. Pereira-Jorge et al. Neural Plast. 2018. 9303674. https://doi.org/10.1155/2018/9303674-12.
13. Cross-modal integration and plastic changes revealed by lip movement, random-dot motion and sign languages in the hearing and deaf / N. Sadato et al. Cerebr. Cortex. 2005. № 15. P. 1113–1122. https://doi.org/10.1093/cercor/bhh210.
14. The Influence of Parents’ Mutual Support on the Socialization of Children with Special Needs in Rehabilitation Centers: Neuropsychological Aspects / I. Sarancha et al. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2022. № 13 (4). P. 362–382. https://doi.org/10.18662/brain/13.4/393.
15. Stern Y. Cognitive reserve. Neuropsychologia. 2009. Vol. 47 (10). P. 2015–2028. URL: https://www.researchgate.net/publication/26238899_Cognitive_reserve.
16. Reorganization of the auditory, visual and multimodal areas in early deaf individuals / P. Vachon et al. Neuroscience. 2013. № 245. Р. 50–60. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2013.04.004.
17. Language and sensory neural plasticity in the superior temporal cortex of the deaf / M. Que et al. Neural Plasticity. 2018. Vol. 2014 (10). URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29853853/.
Переглядів статті: 37
Завантажень PDF: 26
Опубліковано
2024-11-20
Як цитувати
Дехтярьова, О. О., Каденко, І. В., Борзик, О. Б., & Бірюкова, Т. В. (2024). ВИВЧЕННЯ СТРУКТУРНИХ ЗМІН МОЗКУ У ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ СПРИЙМАННЯ В ДІТЕЙ З ВАДАМИ СЛУХУ. Природнича освіта та наука, (4), 84-91. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-4.13
Розділ
Біологія і біохімія