ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
У статті розглянуто процес формування навичок самостійної роботи у майбутніх вчителів біології як один із ключових аспектів їхньої професійної підготовки. Зазначено, що розвиток таких навичок сприяє поглибленню теоретичних знань, удосконаленню практичних умінь, формуванню дослідницьких компетенцій та готовності до самостійного навчання упродовж життя. Розкрито основні принципи, методи та інструменти організації самостійної роботи студентів, а також проаналізовано роль цифрових технологій у цьому процесі. Окрему увагу приділено дидактичним умовам, які сприяють ефективному засвоєнню матеріалу, розвитку критичного мислення та формуванню вміння застосовувати знання у практичній діяльності.Розглянуто низку вимог до самостійної роботи майбутніх вчителів таких як: формування самостійності здобувачів вищої освіти; засвоєння знань, вмінь і навичок, забезпечення контролю дій здобувачів вищої освіти, інформування здобувачів вищої освіти про рівень досягнення цілей, визначення вимог до результатів діяльності здобувачів вищої освіти, створення зовнішніх умов самостійної роботи здобувачів вищої освіти, врахування індивідуальних особливостей кожного здобувача вищої освіти, надання здобувачам вищої освіти можливості самостійно планувати свої дії, забезпечення здобувачам вищої освіти можливостей коректувати свої дії на основі само контролю і аналізу інформації про результативність.З’ясовано, що самостійна робота відіграє особливу роль в професійній підготовці фахівців, будучи формою, з одного боку, організації самостійної роботи учнів, з іншої – розвитку їх пізнавальної активності. Формування навичок самостійної роботи у майбутніх учителів біології відіграє важливу роль у процесі їхньої професійної підготовки, адже здатність до самоосвіти та ефективної самоорганізації є необхідною умовою для успішної педагогічної діяльності.
Посилання
2. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 264 с.
3. Кучеренко О.В. Організація самостійної роботи студентів у системі підготовки майбутніх учителів. Наукові записки НПУ ім. М.П. Драгоманова. 2020.
4. Коберник С. Г., Мороз І. В., Цуруль О. А., Іваха Т. С. Самостійна робота студентів з методик навчання природничих дисциплін: теорія і практика: монографія. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. 315 с.
5. Марчук Л.Б. Самостійна робота як метод урізноманітнення навчальної діяльності учнів. Рідна школа. 2000. № 4. С. 84–88.