ОБЛІК ЗНИЖОК ЯК ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ПОЛІТИКИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Ключові слова: маркетингова політика, знижка, облік знижок, торговельні підприємства, товари

Анотація

Статтю присвячено дослідженню підсистеми обліку знижок у маркетинговій політиці підприємств торговельної сфери для максимізації корисного ефекту від інформації, згенерованої нею для потреб управління. Розглянуто поняття “знижка” з точки зору маркетингової політики продавця, вигоди покупця та економічних наслідків для продавця. Визначено, що знижки можуть виступати засобом стимулювання збуту, винагородою для покупця, способом коригування ціни реалізації та являти собою недоотриманий дохід продавця. У статті наведено основні причини надання знижок з точки зору продавця. Розглянуто порядок організації синтетичного та аналітичного обліку знижок. Аналітичний облік наданих знижок пропонується організовувати за їх видами, що передбачені маркетинговою політикою підприємства, оскільки важливим аспектом для аналітичного обліку є релевантність потребам управління, тоді як для синтетичного обліку необхідна інформація про момент надання знижки та співвідношення між цінами придбання та подальшої реалізації товару. Встановлено, що облікова та маркетингова політики дотичні та доповнюють одна одну у складі управлінського функціоналу підприємств сфери торгівлі завдяки спільним методичним засобам та притаманним для обидвох інструментів управління бізнес-процесами. Застосування знижок при реалізації торговельними підприємствами власної маркетингової політики для втримання постійних клієнтів та залучення нових, збільшення за рахунок цього обсягів продажу та прибутку, актуалізує важливість досліджень, пов’язаних з їх обліком. За умови правильного застосування, знижки можуть стати ефективним інструментом регулювання дебіторської заборгованості та мінімізації сумнівної її частини, оскільки підвищують купівельну активність клієнтів. Вибір методики відображення у синтетичному обліку операцій з реалізації товарів із знижкою залежить від двох основних факторів: момент надання знижки та співвідношення між цінами. Некоректне відображення величини наданих та отриманих знижок на рахунках бухгалтерського обліку продавця та покупця товарів впливає на достовірність встановлення ними фінансових результатів та прибутку до оподаткування. Визначено, що взаємозв’язок між обліковою та маркетинговою політиками підприємства лежить у площині використання однакової класифікації знижок.

Посилання

Букало Н.А., Новицька Ю.В. Особливості обліку торговельних знижок на підприємствах торгівлі та відображення їх у фінансовій звітності. Економіка і суспільство. 2016. Вип. 2. С. 715–719.

Кулинич М.Б., Коваль Н.І. Торгівельні знижки як інструмент збільшення рівня продажу та удосконалення їх обліку на підприємствах торгівлі. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. № 4. С. 999–1002.

Прохорова О.С. Торговельні знижки та особливості відображення їх в обліку. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2011. № 4 (16). С. 187–191.

Івченко Л.В. Удосконалення обліку торгівельних знижок на підприємствах торгівлі. Економічний вісник НГУ. 2007. № 2. С. 71–75.

Амалян А.В. Методологічні підходи до класифікації знижок і бонусів для цілей обліку. Бізнес-навігатор. 2015. № 2 (37). С. 6–13.

Кулинич М. Методичні підходи в обліковому відображенні торговельних знижок. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2016. № 1. С. 114–120.

Князь С.В., Залуцький В.П., Яворська Н.П. Особливості обліку реалізації товарів із наданням знижок. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2017. № 862. С. 125–130.

Сидоренко О. Облік і оподаткування товарів за ціною, нижчою за ціну їх придбання. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2018. № 4 (16). С. 239–245.

Сидоренко О.О. Облік та оподаткування реалізації готової продукції за цінами нижче звичайних цін. Вісник Одеського національного університету імені І.І. Мечникова. 2018. Т. 23. Вип. 8 (73). С. 182–186.

Макаренко А.П., Пугач К.Д. Удосконалення обліку товарів та пошук інших шляхів їх реалізації. Ефективна економіка. 2018. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6090

Скрипник Н.В. Особливості обліку сезонних знижок на підприємствах торгівлі та відображення їх у Звіті про фінансові результати (Звіті про сукупний дохід). Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 16. С. 933–936.

Підвисоцька Л.Я. Продаж товарів зі знижками: проблеми обліку і оподаткування. Ефективна економіка. 2016. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5082

Амалян Н.Д., Амалян А.В. Тлумачення операцій із продажу зі знижками та бонусами судовими інстанціями та стандартами фінансової звітності. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 10. С. 906–911.

Синькевич Н. Актуальність та проблеми дебіторської заборгованості: історичні аспекти, економічний зміст та етапи розвитку. Галицький економічний вісник. 2017. № 2 (53). С. 119–129.

Bukalo N. A., Novytska Yu. V. (2016) Osoblyvosti obliku torhovelnykh znyzhok na pidpryiemstvakh torhivli ta vidobrazhennia yikh u finansovii zvitnosti [Peculiarities of accounting for trade discounts at trade enterprises and their reflection in financial statements]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, vol. 2, pp. 715–719.

Kulynych M. B., Koval N. I. (2015) Torhivelni znyzhky yak instrument zbilshennia rivnia prodazhu ta udoskonalennia yikh obliku na pidpryiemstvakh torhivli [The commercial discounts as the instrument of gain in sales level and improvement of their calculation at the trading enterprises]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and National Problems of Economy, vol. 4, pp. 999–1002.

Prokhorova O. S. (2011) Torhovelni znyzhky ta osoblyvosti vidobrazhennia yikh v obliku [Trade discounts and peculiarities of their accounting treatment]. Visnyk Berdianskoho universytetu menedzhmentu i biznesu, vol. 4 (16), pp. 187–191.

Ivchenko L. V. (2007) Udoskonalennia obliku torhivelnykh znyzhok na pidpryiemstvakh torhivli [Improving the accounting of trade discounts at trade enterprises]. Ekonomichnyi visnyk NHU, vol. 2, pp. 71–75.

Amalian A. V. (2015) Metodolohichni pidkhody do klasyfikatsii znyzhok i bonusiv dlia tsilei obliku [Methodological approaches to the classification of discounts and bonuses for accounting purposes]. Biznes-navihator – Business Navigator, vol. 2 (37), pp. 6–13.

Kulynych M. (2016) Metodychni pidkhody v oblikovomu vidobrazhenni torhovelnykh znyzhok [Methodological approaches to mapping your shopping discounts]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic Journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, vol. 1, pp. 114–120.

Kniaz S. V., Zalutskyi V. P., Yavorska N. P. (2017) Osoblyvosti obliku realizatsii tovariv iz nadanniam znyzhok [Accounting for sales of goods with discounts]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku – Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Series “Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Problems of Development”, vol. 862, pp. 125–130.

Sydorenko O. (2018) Oblik i opodatkuvannia tovariv za tsinoiu, nyzhchoiu za tsinu yikh prydbannia [Accounting and taxation of goods at a price lower than their purchase price]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, vol. 4 (16), pp. 239–245.

Sydorenko O. O. (2018) Oblik ta opodatkuvannia realizatsii hotovoi produktsii za tsinamy nyzhche zvychainykh tsin [Accounting and taxation of sales of finished goods at prices below normal prices]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I.I. Mechnykova – Odesa National University Herald, vol. 23, no.. 8 (73), pp. 182–186.

Makarenko A. P., Puhach K. D. (2018) Udoskonalennia obliku tovariv ta poshuk inshykh shliakhiv yikh realizatsii [The improvement of the goods accounting and searching other ways of their realization]. Efektyvna ekonomika, vol. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6090 (accessed May 30, 2024).

Skrypnyk N. V. (2017) Osoblyvosti obliku sezonnykh znyzhok na pidpryiemstvakh torhivli ta vidobrazhennia yikh u Zviti pro finansovi rezultaty (Zviti pro sukupnyi dokhid) [Specifics of accounting seasonal discounts on trading enterprises and their reflection in the income statement]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and National Problems of Economy, vol. 16, pp. 933–936.

Pidvysotska L. Ia. (2016) Prodazh tovariv zi znyzhkamy: problemy obliku i opodatkuvannia [Sales of goods at a discount, tax and accounting issues]. Efektyvna ekonomika, vol. 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5082 (accessed May 30, 2024).

Amalian N. D., Amalian A. V. (2016) Tlumachennia operatsii iz prodazhu zi znyzhkamy ta bonusamy sudovymy instantsiiamy ta standartamy finansovoi zvitnosti [Interpretation of sales transactions with cash and trade discounts by courts and financial reporting standards]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and National Problems of Economy, vol. 10, pp. 906–911.

Synkevych N. (2017) Aktualnist ta problemy debitorskoi zaborhovanosti: istorychni aspekty, ekonomichnyi zmist ta etapy rozvytku [Actuality and problems of debit restriction: historical aspects, economic content and stages of development]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician economic journal, vol. 2 (53), pp. 119–129.

Переглядів статті: 18
Завантажень PDF: 20
Опубліковано
2024-06-26
Як цитувати
Височан, О., & Водяний, Т. (2024). ОБЛІК ЗНИЖОК ЯК ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ПОЛІТИКИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА. Via Economica, (5), 22-27. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-5-3
Розділ
Статті