ACCOUNTING FOR DISCOUNTS AS AN IMPORTANT ELEMENT OF INFORMATION SUPPORT FOR THE MARKETING POLICY OF A TRADE ENTERPRISE

Keywords: marketing policy, discount, discount accounting, trade enterprises, goods

Abstract

The article is concerned with studying the subsystem of discount accounting in the marketing policy of trade enterprises to maximise the useful effect of the information generated by it for management purposes. The article considers the concept of “discount” in terms of the seller's marketing policy, the buyer's benefit and the economic consequences for the seller. It is determined that discounts can be a means of stimulating sales, a reward for the buyer, a way to adjust the selling price and represent the seller's lost income. The article provides the main reasons for providing discounts from the seller's point of view. The procedure for organising synthetic and analytical accounting of discounts is considered. Analytical accounting of discounts provided is proposed to be organised by their types, which are provided by the marketing policy of enterprise, since an important aspect for analytical accounting is relevance to the management needs, while synthetic accounting requires information on the moment of discount provision and the relationship between the prices of purchase and further sale of goods. It has been determined that accounting and marketing policies are related and complement each other as part of the management functionality of trade enterprises due to common methodological tools and business process management tools inherent in both. The use of discounts in the implementation by trade enterprises of their own marketing policy to retain regular customers and attract new ones, thereby increasing sales and profits, actualises the importance of research related to their accounting. If properly applied, discounts can be an effective tool for regulating receivables and minimising doubtful accounts, as they increase customer purchasing activity. The choice of methodology for reflecting discounted sales transactions in synthetic accounting depends on two main factors: the moment when the discount is granted and the correlation between prices. Incorrect reflection of the amount of discounts granted and received in the accounts of the seller and buyer of goods affects the reliability of their financial results and profit before tax. It has been determined that the relationship between the accounting and marketing policies of enterprise lies in the use of the same classification of discounts.

References

Букало Н.А., Новицька Ю.В. Особливості обліку торговельних знижок на підприємствах торгівлі та відображення їх у фінансовій звітності. Економіка і суспільство. 2016. Вип. 2. С. 715–719.

Кулинич М.Б., Коваль Н.І. Торгівельні знижки як інструмент збільшення рівня продажу та удосконалення їх обліку на підприємствах торгівлі. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. № 4. С. 999–1002.

Прохорова О.С. Торговельні знижки та особливості відображення їх в обліку. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2011. № 4 (16). С. 187–191.

Івченко Л.В. Удосконалення обліку торгівельних знижок на підприємствах торгівлі. Економічний вісник НГУ. 2007. № 2. С. 71–75.

Амалян А.В. Методологічні підходи до класифікації знижок і бонусів для цілей обліку. Бізнес-навігатор. 2015. № 2 (37). С. 6–13.

Кулинич М. Методичні підходи в обліковому відображенні торговельних знижок. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2016. № 1. С. 114–120.

Князь С.В., Залуцький В.П., Яворська Н.П. Особливості обліку реалізації товарів із наданням знижок. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2017. № 862. С. 125–130.

Сидоренко О. Облік і оподаткування товарів за ціною, нижчою за ціну їх придбання. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2018. № 4 (16). С. 239–245.

Сидоренко О.О. Облік та оподаткування реалізації готової продукції за цінами нижче звичайних цін. Вісник Одеського національного університету імені І.І. Мечникова. 2018. Т. 23. Вип. 8 (73). С. 182–186.

Макаренко А.П., Пугач К.Д. Удосконалення обліку товарів та пошук інших шляхів їх реалізації. Ефективна економіка. 2018. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6090

Скрипник Н.В. Особливості обліку сезонних знижок на підприємствах торгівлі та відображення їх у Звіті про фінансові результати (Звіті про сукупний дохід). Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 16. С. 933–936.

Підвисоцька Л.Я. Продаж товарів зі знижками: проблеми обліку і оподаткування. Ефективна економіка. 2016. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5082

Амалян Н.Д., Амалян А.В. Тлумачення операцій із продажу зі знижками та бонусами судовими інстанціями та стандартами фінансової звітності. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 10. С. 906–911.

Синькевич Н. Актуальність та проблеми дебіторської заборгованості: історичні аспекти, економічний зміст та етапи розвитку. Галицький економічний вісник. 2017. № 2 (53). С. 119–129.

Bukalo N. A., Novytska Yu. V. (2016) Osoblyvosti obliku torhovelnykh znyzhok na pidpryiemstvakh torhivli ta vidobrazhennia yikh u finansovii zvitnosti [Peculiarities of accounting for trade discounts at trade enterprises and their reflection in financial statements]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, vol. 2, pp. 715–719.

Kulynych M. B., Koval N. I. (2015) Torhivelni znyzhky yak instrument zbilshennia rivnia prodazhu ta udoskonalennia yikh obliku na pidpryiemstvakh torhivli [The commercial discounts as the instrument of gain in sales level and improvement of their calculation at the trading enterprises]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and National Problems of Economy, vol. 4, pp. 999–1002.

Prokhorova O. S. (2011) Torhovelni znyzhky ta osoblyvosti vidobrazhennia yikh v obliku [Trade discounts and peculiarities of their accounting treatment]. Visnyk Berdianskoho universytetu menedzhmentu i biznesu, vol. 4 (16), pp. 187–191.

Ivchenko L. V. (2007) Udoskonalennia obliku torhivelnykh znyzhok na pidpryiemstvakh torhivli [Improving the accounting of trade discounts at trade enterprises]. Ekonomichnyi visnyk NHU, vol. 2, pp. 71–75.

Amalian A. V. (2015) Metodolohichni pidkhody do klasyfikatsii znyzhok i bonusiv dlia tsilei obliku [Methodological approaches to the classification of discounts and bonuses for accounting purposes]. Biznes-navihator – Business Navigator, vol. 2 (37), pp. 6–13.

Kulynych M. (2016) Metodychni pidkhody v oblikovomu vidobrazhenni torhovelnykh znyzhok [Methodological approaches to mapping your shopping discounts]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic Journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, vol. 1, pp. 114–120.

Kniaz S. V., Zalutskyi V. P., Yavorska N. P. (2017) Osoblyvosti obliku realizatsii tovariv iz nadanniam znyzhok [Accounting for sales of goods with discounts]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku – Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Series “Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Problems of Development”, vol. 862, pp. 125–130.

Sydorenko O. (2018) Oblik i opodatkuvannia tovariv za tsinoiu, nyzhchoiu za tsinu yikh prydbannia [Accounting and taxation of goods at a price lower than their purchase price]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, vol. 4 (16), pp. 239–245.

Sydorenko O. O. (2018) Oblik ta opodatkuvannia realizatsii hotovoi produktsii za tsinamy nyzhche zvychainykh tsin [Accounting and taxation of sales of finished goods at prices below normal prices]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I.I. Mechnykova – Odesa National University Herald, vol. 23, no.. 8 (73), pp. 182–186.

Makarenko A. P., Puhach K. D. (2018) Udoskonalennia obliku tovariv ta poshuk inshykh shliakhiv yikh realizatsii [The improvement of the goods accounting and searching other ways of their realization]. Efektyvna ekonomika, vol. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6090 (accessed May 30, 2024).

Skrypnyk N. V. (2017) Osoblyvosti obliku sezonnykh znyzhok na pidpryiemstvakh torhivli ta vidobrazhennia yikh u Zviti pro finansovi rezultaty (Zviti pro sukupnyi dokhid) [Specifics of accounting seasonal discounts on trading enterprises and their reflection in the income statement]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and National Problems of Economy, vol. 16, pp. 933–936.

Pidvysotska L. Ia. (2016) Prodazh tovariv zi znyzhkamy: problemy obliku i opodatkuvannia [Sales of goods at a discount, tax and accounting issues]. Efektyvna ekonomika, vol. 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5082 (accessed May 30, 2024).

Amalian N. D., Amalian A. V. (2016) Tlumachennia operatsii iz prodazhu zi znyzhkamy ta bonusamy sudovymy instantsiiamy ta standartamy finansovoi zvitnosti [Interpretation of sales transactions with cash and trade discounts by courts and financial reporting standards]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and National Problems of Economy, vol. 10, pp. 906–911.

Synkevych N. (2017) Aktualnist ta problemy debitorskoi zaborhovanosti: istorychni aspekty, ekonomichnyi zmist ta etapy rozvytku [Actuality and problems of debit restriction: historical aspects, economic content and stages of development]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician economic journal, vol. 2 (53), pp. 119–129.

Article views: 18
PDF Downloads: 20
Published
2024-06-26
How to Cite
Vysochan, O., & Vodyanyy, T. (2024). ACCOUNTING FOR DISCOUNTS AS AN IMPORTANT ELEMENT OF INFORMATION SUPPORT FOR THE MARKETING POLICY OF A TRADE ENTERPRISE. Via Economica, (5), 22-27. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-5-3
Section
Статті