FEATURES OF DOMESTIC PET FOOD MANUFACTURERS MARKETING COMMUNICATION POLICY

Keywords: marketing communication policy, product demand, pet food market, war, social events

Abstract

Studies indicate that the marketing communications policy for enterprises in all markets plays important role in attracting new consumers and keeping existing. The article examines the manufacturers' marketing communications in the pet food market. Despite the increase in demand for pet food in Ukraine, its capacity is significantly lower than the capacity of the markets for similar products in the developed countries. Therefore, with the help of the product promotion system, manufacturers can stimulate the demand for goods in this market. The results of the pet food market research show that there is a significant choice of primary and various supplementary food intended for pets. At the same time, the largest share falls on imported fodder, although domestic manufacturers of these products are also actively expanding their own capacities in order to gain a suitable niche and supply the market with high-quality and healthy animal fodder. The main factors affecting the development of the pet food market in Ukraine include: the culture of feeding domestic animals, which has been growing recently; rapid urbanization; active humanization of pupils in recent years. There is no fierce competition among domestic manufacturers of pet food. The most powerful manufacturer is Kormotech LLC. The main goal of its marketing communication policy is the active promotion of all product lines on the ready-made pet food market of Ukraine, the formation of demand for its products and the stimulation of their sales. In its activities, the enterprise uses advertising on the Internet, printed, outdoor and television advertising, offers volume discounts of purchased products or a certain amount of products as a gift for end consumers of goods and various types of motivation for sellers, uses separate websites for brands and actively maintains pages in such social networks as Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn, Instagram, conducts a large number of social events. The war made adjustments to the formation of the company's marketing communication policy. In particular, the emphasis in the social activities of Kormotech LLC was focused on helping animals and people affected by the war.

References

Ільченко Т.В. Актуальні аспекти формування ефективної маркетингової комунікаційної політики підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 18(2). С. 29–33.

Васильченко Л.С. Сутність та сучасні тенденції розвитку маркетингових комунікацій підприємства. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 48-2. C. 27–30.

Гліненко Л.К., Дайновський Ю.А. Цифрові маркетингові комунікації в Україні в аспекті готовності споживачів. Маркетинг і цифрові технології. 2022. Том 6, № 1. С. 6–16. DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.6.1.2022.1

Бегерська О.В. Особливості інтернет-комунікації. Socіal Scіences. Arts and Humanіtіes. 2017. № 38. С. 17–20.

Шульга Л.В., Терещенко І.О., Боровик Т.В., Чухліб О.С. Маркетингові комунікації в системі управління підприємством. Ефективна економіка. 2021. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9528 (дата звернення: 9.02.2023). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.11.70

Панченко О.В. PR у системі ефективних маркетингових комунікацій. Ефективна економіка. 2011. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=869 (дата звернення: 3.02.2023).

Романенко О.О. Сутність та процес формування інтегрованих маркетингових комунікацій. Економічний вісник Національного гірничого університету. 2010. № 1. С. 112–119.

Аналіз ринку корму для домашніх тварин в Україні в 2018 р. – 6 міс. 2020 р. URL: http://www.pro-consultіng.ua/ua/іssledovanіe-rynka/analіz-rynka-kormov-dlya-domashnіh-zhіvotnyh-v-ukraіne-v-2018-6-mes-2020-gg (дата звернення: 12.02.2023).

Виробництво кормів для собак і кішок. URL: http://www.pro-bіznes.com.ua/іdeі-dlya-bіznesu/vіrobnіctvo-kormіv-dlja-sobak-і-kіshok.html (дата звернення: 12.02.2023).

Мамчин М.М. Ринок кормів для домашніх тварин в Україні: маркетингові аспекти. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 202–207.

Косенко Ю.М., Зарума Л.Є., Везденко О.С., Шкільник О.С. Корми для домашніх тварин на ринку України. Науково-технічний бюлетень Державного науково-дослідного контрольного інституту ветеринарних препаратів та кормових добавок і Інституту біології тварин. 2020. Вип. 21, № 2. С. 57–63.

Аналіз ринку корму для домашніх тварин в Україні. 2022 рік. URL: http://www.pro-consultіng.ua/ua/іssledovanіe-rynka/analіz-rynka-korma-dlya-domashnіh-zhіvotnyh-v-ukraіne-v-2018-2021-gg-2022-god (дата звернення: 10.02.2023).

Ринок кормів для домашніх тварин в Україні: якість харчування вихованців залежить від добробуту господарів. URL: http://www.pro-consultіng.ua/ua/pressroom/rynok-kormov-dlya-domashnіh-zhіvotnyh-v-ukraіne-kachestvo-pіtanіya-pіtomcev-zavіsіt-ot-blagosostoyanіya-hozyaev (дата звернення: 13.02.2023).

ТОП – 101 Виробників кормів для кішок та собак станом на 2020 рік. URL: http://www.murmeo.com/uk/top-vyrobnykіv-kormіv (дата звернення: 15.02.2023).

Синяк Д. Made in Ukraine: як львівська компанія «Кормотех» змогла за рік війни наростити експорт на 40%. URL: http://www.thepage.ua/ua/business/yak-kompaniyi-kormoteh-vdalosya-pid-chas-vijni-narostiti-virobnictvo-na-tretinu (дата звернення: 16.02.2023).

Офіційний сайт ТОВ «Кормотех». URL: http://www.kormotech.com (дата звернення: 12.03.2023).

Синяк Д. Баланс тактики й стратегії, робота з персоналом, маркетинг, нові продукти та порятунок тварин — кейс львівського «Кормотеху». URL: http://www.thepage.ua/ua/business/sho-kompaniya-kormoteh-zrobila-shob-pracyuvati-pid-chas-vijni (дата звернення: 16.02.2023).

Ilchenko T.V. (2018) Aktualni aspekty formuvannia efektyvnoi marketynhovoi komunikatsiinoi polityky pidpryiemstva [The actual aspects of the efficient marketing communication policy formation at the enterprise]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. Issue 18(2). P. 29–33. (in Ukrainian)

Vasylchenko L.S. (2019) Sutnist ta suchasni tendentsii rozvytku marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstva [Essence and modern trends of the enterprise marketing communications development]. Prychornomorski ekonomichni studii. Issue 48-2. P. 27–30. (in Ukrainian)

Hlinenko L.K., Dainovskyi Yu.A. (2022) Tsyfrovi marketynhovi komunikatsii v ukraini v aspekti hotovnosti spozhyvachiv [Digital Marketing Communications in Ukraine in the Consumer Readiness Dimension]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii. Vol. 6, no. 1. P. 6–16. DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.6.1.2022.1

Beherska O.V. (2017) Osoblyvosti internet-komunikatsii [The peculiarities of internet-communication]. Social Sciences. Arts and Humanities, no. 38. P. 17–20. (in Ukrainian)

Shulha L.V., Tereshchenko I.O., Borovyk T.V., Chukhlib O.S. (2021) Marketynhovi komunikatsii v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Marketing communications in the enterprise management system]. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9528 (accessed 9 February 2023). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.70 (in Ukrainian)

Panchenko O.V. (2011) PR u systemi efektyvnykh marketynhovykh komunikatsii [PR in the system of effective marketing communications]. Efektyvna ekonomika, no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=869 (accessed 3 February 2023). (in Ukrainian)

Romanenko O.O. (2010) Sutnist ta protses formuvannia intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii [The essence and process of forming integrated marketing communications]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, no. 1. P. 112–119. (in Ukrainian)

Analiz rynku kormu dlia domashnikh tvaryn v Ukraini v 2018 r. – 6 mis. 2020 r. [Analysis of the pet food market in Ukraine in 2018 – 6 months. 2020]. Available at: https://pro-consultіng.ua/ua/іssledovanіe-rynka/analіz-rynka-kormov-dlya-domashnіh-zhіvotnyh-v-ukraіne-v-2018-6-mes-2020-gg (accessed 12 February 2023). (in Ukrainian)

Vyrobnytstvo kormiv dlia sobak i kishok [Production of fodder for dogs and cats]. Available at: http://www.pro-bіznes.com.ua/іdeі-dlya-bіznesu/vіrobnіctvo-kormіv-dlja-sobak-і-kіshok.html (accessed 12 February 2023). (in Ukrainian)

Mamchyn M.M. (2018). Rynok kormiv dlia domashnikh tvaryn v Ukraini: marketynhovi aspekty [Market of petfoods in ukraine: marketing aspect]. Ekonomika i suspilstvo. Issue 14. P. 202–207. (in Ukrainian)

Kosenko Yu.M., Zaruma L.Ye., Vezdenko O.S., Shkilnyk O.S. (2020) Kormy dlia domashnikh tvaryn na rynku Ukrainy. Naukovo-tekhnichnyi biuleten Derzhavnoho naukovo-doslidnoho kontrolnoho instytutu veterynarnykh preparativ ta kormovykh dobavok i Instytutu biolohii tvaryn. Issue 21, no. 2. Р. 57–63. (in Ukrainian)

Analiz rynku kormu dlia domashnikh tvaryn v Ukraini. 2022 rik. [Analysis of the pet food market in Ukraine. 2022]. Available at: http://www.pro-consultіng.ua/ua/іssledovanіe-rynka/analіz-rynka-korma-dlya-domashnіh-zhіvotnyh-v-ukraіne-v-2018-2021-gg-2022-god (accessed 10 February 2023). (in Ukrainian)

Rynok kormiv dlia domashnikh tvaryn v Ukraini: yakist kharchuvannia vykhovantsiv zalezhyt vid dobrobutu hospodariv [The pet food market in Ukraine: the quality of pet nutrition depends on the well-being of the owners]. Available at: http://www.pro-consultіng.ua/ua/pressroom/rynok-kormov-dlya-domashnіh-zhіvotnyh-v-ukraіne-kachestvo-pіtanіya-pіtomcev-zavіsіt-ot-blagosostoyanіya-hozyaev (accessed 13 February 2023). (in Ukrainian)

TOP – 101 Vyrobnykiv kormiv dlia kishok ta sobak stanom na 2020 rik [TOP – 101 Manufacturers of food for cats and dogs as of 2020]. Available at: http://www.murmeo.com/uk/top-vyrobnykіv-kormіv (accessed 15 February 2023). (in Ukrainian)

Syniak D. (2023) Made in Ukraine: yak lvivska kompaniia "Kormotekh" zmohla za rik viiny narostyty eksport na 40% [Made in Ukraine: how the Lviv company "Kormotekh" was able to increase exports by 40% during the year of the war]. Available at: http://www.thepage.ua/ua/business/yak-kompaniyi-kormoteh-vdalosya-pid-chas-vijni-narostiti-virobnictvo-na-tretinu (accessed 16 February 2023). (in Ukrainian)

Ofitsiinyi sait TOV "Kormotekh" [Official website of Kormotech LLC]. Available at: https://kormotech.com (accessed 12 February 2023). (in Ukrainian)

Syniak D. (2023) Balans taktyky y stratehii, robota z personalom, marketynh, novi produkty ta poriatunok tvaryn – keis lvivskoho "Kormotekhu" [Balance of tactics and strategy, work with personnel, marketing, new products and animal rescue – the case of Lviv "Kormotech"]. Available at: http://www.thepage.ua/ua/business/sho-kompaniya-kormoteh-zrobila-shob-pracyuvati-pid-chas-vijni (accessed 16 February 2023). (in Ukrainian)

Article views: 94
PDF Downloads: 121
Published
2023-03-31
How to Cite
Kosar, N., Kuzo, N., & Kosar, O. (2023). FEATURES OF DOMESTIC PET FOOD MANUFACTURERS MARKETING COMMUNICATION POLICY. Via Economica, (2), 46-53. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2023-2-7
Section
MARKETING