DIRECTIONS AND TOOLS FOR INCREASING PUBLIC AWARENESS OF THE ACTIVITIES OF NON-GOVERNMENTAL BUSINESS SUPPORT ORGANISATIONS IN UKRAINE

  • Dariia Smolych Lutsk National Technical University
Keywords: non-governmental organization, entrepreneurship, offline and online communication, SEO optimization, SMM optimization, communication strategy

Abstract

The article is devoted to the study of tools for raising awareness among business entities and the public about the activities of non-governmental business support organizations in Ukraine, in order to encourage more entrepreneurs to join such non-profit associations supporting the development of entrepreneurship, and to form their image in society as a whole. Traditional offline and currently relevant online communication channels are analyzed. The importance of regular participation, organization and co-organization by non-governmental organizations of conferences, forums, exhibitions, including specialized ones; round tables, seminars, trainings, master classes and meetings with experts; social events and initiatives is revealed. The need for a website and business pages on social networks is substantiated, through which organizations can systematically inform the public about their activities. The key sections of the website of a non-governmental business support organization, necessary for its effective functioning, are highlighted and characterized. The main aspects of SEO optimization of a non-governmental organization’s website are revealed: careful selection of keywords (related to the organization and business support); development of high-quality content that meets consumer needs; optimization of the site structure, navigation; adaptation of the site for mobile devices. The directions for improving the quality of work of non-governmental organizations in the media public space are investigated, in particular: formation of a communicative strategy of social networks, systematic creative content of pages, use of an advertising targeting mechanism. The sections of the communicative strategy of maintaining pages in social networks by non-governmental organizations are characterized: definition of goals and objectives of this strategy; analysis of the target audience; selection of social network platforms; development of a content plan; planning of publications; interaction with the audience; use of advertising and other promotion tools; evaluation and adjustment of strategy. The directions are systematized and tools for optimizing the use of social networks by non-governmental organizations supporting business are revealed.

References

Ангел Є., Кузяків О., Баськов В. Середній бізнес в Україні: Terra Incognita чи «схований» Mittelstand. Аналітичний звіт результатів емпіричного дослідження середнього бізнесу в України в 2023 році Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД). Київ, 2023. 52 с.

Паливода Л., Купрій Н., Бікла О. Стан та динаміка розвитку організацій громадянського суспільства України 2002-2018 роки: Звіт за даними дослідження. Kиїв : БФ «Творчий центр ТЦК», 2018. 108 с.

Тітар І. О., Карнаухова О. В. Місце організацій громадянського суспільства в економіці та на ринку праці: світовий досвід та Україна. Український соціум. 2015. № 1 (52). С. 105–123.

Дуднєва Ю., Обидєннова Т., Васильєва М. Особливості менеджменту некомерційних організацій. Modern Economics. 2020. № 21. С. 84–88.

Газуда Л. М., Слюсаренко В. Є. Громадські організації як «третій сектор» економіки. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. 2011. Випуск 2 (32). С. 77–84.

Александрова Б. В. Торгово-промислова палата України в системі факторів розвитку підприємництва. Академічний огляд. 2015. № 1 (42). С. 35–43.

Ільїна М. В. Соціально-економічна роль некомерційних організацій у забезпеченні сталого розвитку суспільства. Механізм регулювання економіки. 2011. № 3. С. 28–37.

Федець І. Стан розвитку членських бізнес-об’єднань в Україні. Аналітичний звіт. Київ : Програма розвитку ООН в Україні, 2021. 132 с.

Чорній Л., Балдич Н., Ходько Н. Інституції підтримки підприємництва: концепція, особливості, діяльність. Центр громадської експертизи, Представництво Фонду Фридріха Науманна в Україні, Програма USAID «Лідерство в економічному врядуванні», 2016. 176 с.

Пащук Л. В. Розвиток членської бази бізнес об’єднань: практичний посібник. Київ, 2018. 49 с.

Anhel Ye., Kuziakiv O., Baskov V. (2023). Serednii biznes v Ukraini: Terra Incognita chy «skhovanyi» Mittelstand [Medium-sized business in Ukraine: Terra Incognita or “hidden” Mittelstand]. Analitychnyi zvit rezultativ empirychnoho doslidzhennia serednoho biznesu v Ukrainy v 2023 rotsi Instytutom ekonomichnykh doslidzhen ta politychnykh konsultatsii (IED). Kyiv, 52 p.

Palyvoda L., Kuprii N., Bikla O. (2018). Stan ta dynamika rozvytku orhanizatsii hromadianskoho suspilstva Ukrainy 2002-2018 roky: Zvit za danymy doslidzhennia [Status and dynamics of development of civil society organizations in Ukraine 2002-2018: Report based on research data]. Kyiv : BF «Tvorchyi tsentr TTsK», 108 p.

Titar I. O., Karnaukhova O. V. (2015). Mistse orhanizatsii hromadianskoho suspilstva v ekonomitsi ta na rynku pratsi: svitovyi dosvid ta Ukraina [The place of civil society organizations in the economy and labor market: world experience and Ukraine]. Ukrainskyi sotsium, no 1 (52), pp. 105–123.

Dudnieva Yu., Obydiennova T., Vasylieva M. (2020). Osoblyvosti menedzhmentu nekomertsiinykh orhanizatsii [Features of management of non-profit organizations]. Modern Economics, no 21, pp. 84–88.

Hazuda L. M., Sliusarenko V. Ye. (2011). Hromadski orhanizatsii yak «tretii sektor» ekonomiky [Civil organizations as the “third sector” of the economy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia Ekonomika, no. 2 (32), pp. 77–84.

Aleksandrova B. V. (2015). Torhovo-promyslova palata Ukrainy v systemi faktoriv rozvytku pidpryiemnytstva [Chamber of Commerce and Industry of Ukraine in the system of factors of entrepreneurship development]. Akademichnyi ohliad, no 1 (42), pp. 35–43.

Ilina M. V. (2011). Sotsialno-ekonomichna rol nekomertsiinykh orhanizatsii u zabezpechenni staloho rozvytku suspilstva [Socio-economic role of non-profit organizations in ensuring sustainable development of society]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, no 3, pp. 28–37.

Fedets I. (2021). Stan rozvytku chlenskykh biznes-obiednan v Ukraini. Analitychnyi zvit [The state of development of member business associations in Ukraine. Analytical report]. Kyiv : Prohrama rozvytku OON v Ukraini, 132 p.

Chornii L., Baldych N., Khodko N. (2016). Instytutsii pidtrymky pidpryiemnytstva: kontseptsiia, osoblyvosti, diialnist [Entrepreneurship support institutions: concept, features, activities]. Tsentr hromadskoi ekspertyzy, Predstavnytstvo Fondu Frydrikha Naumanna v Ukraini, Prohrama USAID «Liderstvo v ekonomichnomu vriaduvanni», 176 p.

Pashchuk L. V. (2018). Rozvytok chlenskoi bazy biznes obiednan: praktychnyi posibnyk [Development of the membership base of business associations: a practical guide]. Kyiv, 49 p.

Article views: 7
PDF Downloads: 7
Published
2024-12-19
How to Cite
Smolych, D. (2024). DIRECTIONS AND TOOLS FOR INCREASING PUBLIC AWARENESS OF THE ACTIVITIES OF NON-GOVERNMENTAL BUSINESS SUPPORT ORGANISATIONS IN UKRAINE. Via Economica, (7), 82-89. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-7-12
Section
Статті