STRATEGIC IMPERATIVES OF PROVIDING MARKETING ACTIVITIES OF NATIONAL OPERATORS OF PERSPECTIVE SECTORS OF THE ECONOMY IN THE WORLD MARKETPLACES

Keywords: perspective sectors of the Ukrainian economy, world commodity markets, export-oriented marketing, market operators

Abstract

The article outlines the most promising sectors of Ukraine's economy that are capable of promoting innovation, modernization, and the creation of high added value with the potential for the development of small and medium-sized enterprises, and are also characterized by high demand in world markets. The main criteria for selecting promising sectors of the economy are summarized. It is determined that the priority areas for the development of promising sectors of the Ukrainian economy are marketing and innovation. The terminological apparatus of the theory of economics and marketing of industrial enterprises has been deepened, which allowed to define the definition of «export-oriented marketing» as a systemic concept that characterizes one of the forms of international marketing, the scope of which is the world markets for goods and services and provides for: research of foreign markets, assessment of the level of competition in these markets, conditions for entering world markets, motives for consumer behavior, identification of potential market niches, target consumer groups, new geographical segments. It is established that today, domestic market operators do not fully utilize the potential of foreign trade due to limited, and often absent, access to traditional export markets, which, in turn, encourages geographical diversification of Ukrainian exports, search for new promising markets, and readiness for changes in international markets. The article considers the main methods of entering the export market and presents an algorithm of marketing activities of operators for entering foreign markets. A list of new promising markets that can replace traditional export markets, access to which is difficult due to the political situation, is provided. It is found that the mechanisms for promoting exports of domestic operators within the framework of the Export Strategy of Ukraine and relevant sectoral strategies include: adaptation of domestic export positions to the conditions of world markets; reduction of trade barriers for domestic companies to enter foreign markets by harmonizing national legislation with European requirements; diversification of sales markets. It is established that diversification of the domestic export basket will allow market operators to gain significant competitive advantages. The transformation towards an innovative and knowledge-intensive economy will help to increase labor productivity, the competitiveness of domestic products in foreign markets, and thus restore economic growth in general.

References

Відкриття ринків в ЄС / Соловйов М. та ін. ; за ред. К. Аврамченко. Київ, 2014. 40 с. URL: https://cutt.ly/x32HF2C

Експортна стратегія України. Укрінформ : веб-сайт. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2410968-eksportna-strategia-ukraini-mert-pocav-drugij-etap-rozrobki.html

Попко О.В. Маркетингові дослідження тенденцій розвитку інноваційного сектору вітчизняної промисловості. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Економічні науки. 2014. Вип. 4 (68). С. 285–292.

Попко О.В. Міжнародна економічна інтеграція та місце України в міжнародних інтеграційних процесах. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. 2 (70). Ч. 1. С. 13–20.

Попко О.В. Стратегічні імперативи маркетингової діяльності операторів молочного ринку України : монографія. Рівне : НУВГП, 2020. 252 с.

Попко О.В. Сучасна парадигма стартапів у бізнесі. Вісник НУ «Львівська політехніка». Логістика. 2014. № 811. С. 275–280.

Попко О.В., Мальчик М.В. Особливості розвитку вітчизняних стартапів. Вісник КНЕУ. Економіка та підприємництво. 2015. Ч. 1 (34-35). С. 262–270.

Про схвалення Експортної стратегії України («дорожньої карти» стратегічного розвитку торгівлі) на 2017–2021 роки : розпорядження КМУ від 27 грудня 2017 р. № 1017-2017-р. URL: https://cutt.ly/H32HN5T

Секторальна експортна стратегія : Харчова і переробна промисловість України (дослідження). Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України : веб-сайт. URL: https://cutt.ly/m32H5sT

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: документ ВРУ від 30 листопада 2015 р. № 984_011. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011

Popko, O., Malchyk, M., Oplachko, I., Martyniuk, O., & Hontarenko, N. (2020) Tools for marketing management of industrial enterprises in Ukraine based on the principles of sustainable development. International Journal of Managemen, 11 (4), 385–394 (Scopus). URL: http://www.iaeme.com/MasterAdmin/Journal_uploads/IJM/VOLUME_11_ISSUE_4/IJM_11_04_038.pdf

Vidkryttia rynkiv v YeS (2014) / Soloviov M. ta in.; za red. K. Avramchenko. Kyiv, 40 р. Available at: https://cutt.ly/x32HF2C

Eksportna stratehiia Ukrainy. Ukrinform: veb-sait. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2410968- eksportna-strategia-ukraini-mert-pocav-drugij-etap-rozrobki.html

Popko O.V. (2014). Marketynhovi doslidzhennia tendentsii rozvytku innovatsiinoho sektoru vitchyznianoi promys¬lovosti. Visnyk Natsionalnoho universytetu vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannia. Ekonomichni nauky, vol. 4 (68), рр. 285–292.

Popko O.V. (2019). Mizhnarodna ekonomichna intehratsiia ta mistse Ukrainy v mizhnarodnykh intehratsiinykh prot¬sesakh. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, vol. 2 (70), сh. 1, рр. 13–20.

Popko O.V. (2020). Stratehichni imperatyvy marketynhovoi diialnosti operatoriv molochnoho rynku Ukrainy: monohrafiia. Rivne: NUVHP, 252 р.

Popko O.V. (2014). Suchasna paradyhma startapiv u biznesi. Visnyk NU "Lvivska politekhnika". Lohistyka, no. 811, рр. 275–280.

Popko O.V., Malchyk M.V. (2015). Osoblyvosti rozvytku vitchyznianykh startapiv. Visnyk KNEU. Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, сh. 1 (34-35), рр. 262–270.

Pro skhvalennia Eksportnoi stratehii Ukrainy ("dorozhnoi karty" stratehichnoho rozvytku torhivli) na 2017–2021 roky: rozporiadzhennia KMU vid 27 hrudnia 2017 r. № 1017-2017-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017-%D1%80#n13

Sektoralna eksportna stratehiia: Kharchova i pererobna promyslovist Ukrainy (doslidzhennia). Ministerstvo rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy: veb-sait. Available at: https://cutt.ly/m32H5sT

Uhoda pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta Yevropeiskym Soiuzom, Yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony: dokument VRU vid 30 lystopada 2015 r. № 984_011. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011

Popko O., Malchyk M., Oplachko I., Martyniuk O. Hontarenko, N. (2020). Tools for marketing management of industrial enterprises in Ukraine based on the principles of sustainable development. International Journal of Management, 11 (4), 385–394 (Scopus). Available at: http://www.iaeme.com/MasterAdmin/Journal_uploads/IJM/VOLUME_11_ISSUE_4/IJM_11_04_038.pdf

Article views: 41
PDF Downloads: 65
Published
2022-12-30
How to Cite
Popko, O. (2022). STRATEGIC IMPERATIVES OF PROVIDING MARKETING ACTIVITIES OF NATIONAL OPERATORS OF PERSPECTIVE SECTORS OF THE ECONOMY IN THE WORLD MARKETPLACES. Via Economica, (1), 42-48. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2022-1-7
Section
MARKETING