ЗМІНА СПОЖИВЧОГО АСОРТИМЕНТУ В УКРАЇНІ ПІД ВПЛИВОМ КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ
Анотація
У статті обґрунтовано зміни потреб споживачів до та у період кризових ситуацій, що пов’язані зі світовою пандемією коронавірусної хвороби та війни в Україні. Розглянуто фактори впливу на зміну споживчого асортименту. Виявлено види змін, які ймовірно відбуваються у споживчому асортименті під час кризових ситуацій. Досліджено як вплив криз пов’язаний із задоволенням першочергових потреб людей. Вивчено споживчі настрої українців після повномасштабного вторгнення. Визначено, що ринок споживчих товарів є віддзеркаленням економічної ситуації в країнах, розвитку регіонів польсько-українського прикордоння, успішності економічної політики держав, а також характеризує стан соціально-економічної стабільності та продовольчої безпеки. За спостереженнями компанії «Deloitte» було виявлено, що зростання онлайн-покупок, стало дуже важливим трендом воєнного часу для бізнесу. Проаналізовано необхідність раціонального та ефективного використання наявних ресурсів та збереженні фінансів. Проведено вивчення змін у споживчому асортименті в кризових ситуаціях, де визначено, що зменшення доходів спонукає споживачів віддавати перевагу більш дешевим товарам та послугам, відмовлятися від непотрібних покупок та шукати альтернативи брендовим товарам. Досліджено, що на вибір окремих категорій товарів й активність покупок суттєво вплинула вимушена зміна місця перебування людей. Виявлено, що кризові ситуації, особливо війна, завжди мають вагомий вплив на всі аспекти життя суспільства, включаючи і споживчий асортимент, який під час війни в Україні надалі може тягнути за собою низку змін, оскільки кризові обставини змінюють потреби споживання. Виявлено, що споживчий асортимент українців від початку війни зазнавав значних змін через вплив обставин, економічну ситуацію в державі та зміну пріоритетів. Підсумовано, що кризи можуть прискорювати розвиток технологій, які відкривають нові можливості для задоволення потреб споживачів та змінюють їх звички.
Посилання
Transparency International Ukraine. URL: https://ti-ukraine.org/
Що таке PROZORRO. URL: https://prozorro.gov.ua/about
Публічні закупівлі Польщі, Угорщини, Чехії та України. URL: https://dozorro.org/blog/publichni-zakupivli-polshi-ugorshini-chehiyi-ta-ukrayini
Державна митна служба України. URL: https://customs.gov.ua/
Споживацькі настрої українців після повномасштабного вторгнення. URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumer-business/Deloitte-Survey-2022-Consumer-sentiment-during-the-war.pdf
Дослідження «Deloeitte» про споживацькі настрої українців 2022. URL: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2023/consumer-behavior.html
Дослідження «Deloeitte» про споживацькі настрої українців 2023. URL: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2024/consumer-behavior.html
Нова пошта: Польща. URL: https://novaposhta.ua/poland
Transperensi Interneshnl Ukraina [Transparency International Ukraine]. Available at: https://ti-ukraine.org/
Shcho take PROZORRO [What is PROZORRO]. Available at: https://prozorro.gov.ua/about
Publichni zakupivli Polshchi, Uhorshchyny, Chekhii ta Ukrainy. [Public procurement of Poland, Hungary, the Czech Republic and Ukraine]. Available at: https://dozorro.org/blog/publichni-zakupivli-polshi-ugorshini-chehiyi-ta-ukrayini
Derzhavna mytna sluzhba Ukrainy [State Customs Service of Ukraine]. Available at: https://customs.gov.ua/
Spozhyvatski nastroi ukraintsiv pislia povnomasshtabnoho vtorhnennia [Consumer attitudes of Ukrainians after a full-scale invasion]. Available at: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumer-business/Deloitte-Survey-2022-Consumer-sentiment-during-the-war.pdf
Doslidzhennia «Deloeitte» pro spozhyvatski nastroi ukraintsiv 2022 ["Deloeitte" research on the consumer attitudes of Ukrainians in 2022]. Available at: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2023/consumer-behavior.html
Doslidzhennia «Deloeitte» pro spozhyvatski nastroi ukraintsiv 2023 ["Deloeitte" research on the consumer attitudes of Ukrainians in 2023]. Available at: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2024/consumer-behavior.html
Nova poshta: Polshcha [New post office: Poland]. Available at: https://novaposhta.ua/poland