ДЕЯКІ АСПЕКТИ ІНОЗЕМНОГО ДОСВІДУ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ

Ключові слова: мистецька освіта, мистецька освітня галузь, підготовка фахівців мистецької освітньої галузі, загальна мистецька освіта, іноземний досвід, порівняльна педагогіка.

Анотація

Актуальний закордонний досвід підготовки фахівців мистецької освітньої галузі свідчить про належну оцінку спільнотою економічно розвинених країн мистецтва як важливого чинника збереження історичних, національних та культурних цінностей, як стратегічного засобу соціального, економічного, освітнього розвитку суспільства, дієвого способу формування творчого потенціалу особистості, її здатності до духовного та інтелектуального зростання. Ефективність освітньої системи цих країн спонукає до вивчення інноваційних практик в іноземній мистецькій освіті, прийнятних для використання у вітчизняному навчально-виховному процесі. Урахування гуманістичного підходу згідно зарубіжного досвіду передбачає: створення максимально сприятливих умов для професійного становлення та самовдосконалення особистості, унікального розвитку кожного здобувача шляхом надання можливостей для реалізації його власної освітньої траєкторії, розкриття засобами мистецької освіти у її міждисциплінарних зв’язках особистісного духовного та художнього потенціалу й формування ціннісної системи на національному ґрунті, культури толерантних взаємин. Компетентнісно орієнтована підготовка майбутніх фахівців мистецької освітньої галузі передбачає залучення студентів до інтенсивного навчання із поступовим включенням їх у різні види практичної діяльності. Це підносить цінність творчо-діяльнісного підходу, основними завданнями якого в контексті дослідження виявлено: орієнтування освітнього процесу на суспільно значущі результати, ефективне поєднання індивідуального самостійного навчання з інноваційною колективною (а також автономною) креативною діяльністю, продуктивна партнерська взаємодія студентів із викладачами- наставниками, шкільними педагогами, менторами. Зорієнтованість освітньої політики провідних іноземних держав на регіональні суспільні інтереси та інтеграційні процеси актуалізує гуманітарний підхід, що забезпечує сприятливі умови для підготовки фахівців у системі мистецької освіти: адаптивність і гнучкість, варіативність змісту високоякісної освіти, у тому числі наявність великого вибору освітнього ресурсу на рівні закладів, широко- та вузькопрофільних спеціальностей, програм підготовки, інтеграція уявлень з різних галузей знань. З погляду перетворення освітнього середовища на засіб якісної діагностики, моделювання та прогнозування результатів підготовки майбутніх фахівців до їх професійної самореалізації важливим є іноземний досвід щодо: міжособистісної взаємодії на принципах академічної доброчесності, забезпечення комфортного середовища в умовах інклюзивного навчання, актуального матеріально-технічного супроводу освітньої діяльності.

Посилання

Osadcha K. P., Osadchyi V. V., Symonenko S. V., & Medynska S. I. (2023). Analysis of the state of the art of modern e-learning in higher education in Germany. Journal of Physics: Conference Series, 2611, 012021, 1–14. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2611/1/012021.
Zelenina N., Zelenin V., & Senko E. (2022). Communicative Media Competence of Acting and Opera Teachers During Online Training of Future Opera Singers in Ukraine and the USA. Studies in Media and Communication, 10 (3), 236 – 244. https://doi.org/10.11114/smc.v10i3.5856.
Saienko V., Zabiiaka I., Potikha O., Riabinina O., & Mykhaliuk A. (2023). Information Society: Educational Trends and Technical Aspects of Formation (EU Experience). Journal of Higher Education Theory and Practice, 23 (11), 231 – 239. https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i11.6232.
Oliveira T., Alves H., & Leitao J. (2024). Co-creation and innovation in higher education institutions: a systematic literature review and research agenda. International Journal of Educational Management, 38 (3), 839 – 872. https://doi.org/10.1108/IJEM-09-2023-0456.
Про освіту. Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII (редакція від 06.10.2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Паньок Т. В. (2018). Мистецька освіта. Енциклопедія Сучасної України / Редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк (та ін.); НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL: https://esu.com.ua/article-64674.
Вчитель закладу загальної середньої освіти. Професійний стандарт, затверджено Міністерством освіти і науки України № 1225 від 29.08.2024. URL: http://surl.li/vyeekr.
Тарчинська Ю (2018). Теорія і методика викладання гри на музичному інструменті : навчально-методичний посібник. Рівне : РДГУ. 55.
Кобилінська А. С. (2023). Система загальної мистецької освіти в англомовних країнах : магістерська робота : 014.13. Кривий Ріг. 88.
Беземчук Л. В., У Юе (2023). Підготовка майбутніх музично-педагогічних працівників в Україні та КНР до викладання оновленого змісту шкільної середньої освіти на принципах інтеграції. Professional Art Education, 4 (1), 14–23.
Бігун О. М. (2019). Педагогічна підготовка вчителя в коледжах Великої Британії та України: порівняльний аспект. Педагогічні науки, 88, 92 – 98.
Смирнова Т. А. (2022). Особливості розвитку сучасної музичної освіти у вищих закладах зарубіжжя. Professional Art Education, 3 (2), 35 – 43.
Іонова О. А., Ма Лі (2023). Підготовка вчителя музичного мистецтва для вальдорфських шкіл: досвід Німеччини. Теорія та методика навчання та виховання, 54, 61 – 73.
Переглядів статті: 15
Завантажень PDF: 11
Опубліковано
2025-01-21
Як цитувати
Тарчинська, Ю. Г., Івченко, Г. А., & Сітовський, Л. П. (2025). ДЕЯКІ АСПЕКТИ ІНОЗЕМНОГО ДОСВІДУ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (3), 27-33. https://doi.org/10.32782/ART/2024-3-5