РОЗВИТОК МІЖНАРОДНОГО МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ВИКЛИКІВ

Ключові слова: глобалізація, світова економіка, міжнародна бізнес-діяльність, міжнародна конкуренція, міжнародна маркетингова стратегія, інформаційне забезпечення міжнародних маркетингових досліджень

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей використання міжнародного маркетингу як комплексного інструменту досягнення стратегічних цілей на міжнародних ринках в умовах глобалізації економіки. Розглянуто сучасні підходи до трактування сутності і наслідків процесу глобалізації світової економіки. Визначено роль міжнародного маркетингу у використанні можливостей підприємств на зарубіжних ринках за умов ускладнення та інтенсифікації глобальної конкуренції. На основі систематизації літературних джерел виділено передумови розвитку міжнародного маркетингу. Дослідження засвідчили, що предметом міжнародного маркетингу виступає прийняття обґрунтованих маркетингових управлінських рішень щодо доцільності виходу на зовнішній ринок, вибору доступних для підприємства і перспективних зовнішніх ринків, форм виходу на зарубіжний ринок та розроблення комплексу маркетингу для конкретного ринку. Акцентовано, що міжнародний маркетинг в цілому відображає масштабність зовнішньоекономічної діяльності підприємства і реалізується через такі його види: мультинаціональний, глобальний та транснаціональний. Новизна дослідження полягає у подальшому розвитку теоретико-прикладних засад міжнародного маркетингу як основи розвитку міжнародного бізнесу. На думку авторів, розвиток міжнародного маркетингу може стати одним з головних чинників подолання нестабільності та економічної кризи у світовій економіці. Міжнародний маркетинг повинен відстежувати та адаптуватися до всіх змін у технологіях, які формують і розвивають потреби цільових споживачів як на глобальному, так і на окремих національних ринках, і знаходити оптимальні шляхи для їх максимального задоволення. Посилення ділової активності вітчизняних підприємств на міжнародних ринках потребує систематичних маркетингових досліджень та виявлення потенційних можливостей для створення стійких конкурентних переваг. Для вирішення цих завдань стратегічним напрямом міжнародної маркетингової діяльності обґрунтовано використання сучасних цифрових технологій як одного з найефективніших інструментів інформаційної підтримки зовнішньоекономічної діяльності. Запропоновано маркетингові методи на зовнішніх ринках обирати з урахуванням ринкових прогнозів, міжнародних практик, специфіки експортної продукції та ринкових тенденцій. Узагальнено підходи до розробки стратегій міжнародного маркетингу та визначено алгоритм розробки сучасних міжнародних маркетингових стратегій відповідно до цілей і загальної бізнес-стратегії підприємства з урахуванням можливостей розвитку.

Посилання

Гетманець О.П. Коробцова Д.В., Єжелий Ю.О. Глобалізація та міжнародна економіка: складність інтеграції ринків та економічні наслідки на рівні країн (український досвід). Академічні візії. 2023. Вип. 20. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8159428 (дата звернення 17.02.2024).

Глобалізаційні процеси у світовій економіці: виклики та можливості для України : колективна монографія / за заг. ред. д.е.н., проф. О.О. Борзенко; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2022. 264 c.

Поліщук І. Глобалізація як провідна тенденція розвитку сучасних міжнародних відносин. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 1 (15). С. 195–204. DOI: https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-01-195-204 (дата звернення 17.02.2024).

Шуміло О., Кім О., Ковша Є. Формування міжнародної маркетингової стратегії підприємства з урахуванням глобалізації діяльності підприємств. Економічний простір. 2023. № 185. С. 93–97. https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-17 (дата звернення 17.02.2024).

Гречаник Н. Ю. Сучасна концепція міжнародного маркетингу в умовах глобалізації економіки. Вісник Прикарпатського університету. Економіка. 2018. Випуск 8. С. 208–213.

Міжнародний маркетинг: навч. посібник / Князєва Т.В., Колбушкін Ю.П., Петровська С.В. та ін. Київ: НАУ, 2019. 164 с.

Ковальчук С.В., Ковінько О.М., Лісовський І.В. Роль цифрового маркетингу в активізації міжнародної бізнес-діяльності підприємств. Маркетинг і цифрові технології. 2018. Т. 2. № 1. С. 55–73.

Закрижевська І.В., Полозова В.М. Особливості виходу фірми на міжнародні ринки. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 6. Том 2. С. 211–215.

Лошенюк О., Галан Л., Посохов І. Сучасні стратегії в міжнародному маркетингу. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 2 (66). С. 123–131. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-123-131 (дата звернення 21.02.2024).

Корж М.В., Чуб І.В. Міжнародний маркетинг як основа розвитку міжнародного бізнесу. Стратегія розвитку України. 2017. № 1. С. 21–24.

Резнікова Н.В., Рубцова М.Ю., Іващенко О.А. Перспективи розвитку стратегій міжнародного маркетингу в умовах глобальної конвергенції. Ефективна економіка. 2019. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7382 (дата звернення 21.02.2024).

Решетняк О.І., Хаустов М.М., Юрченко О.К. Стратегія міжнародного маркетингу високотехнологічного стартапу: види та підходи до обґрунтування. Ефективна економіка. 2023. № 10. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.10.12 (дата звернення 21.02.2024).

Hetmanets O. P. Korobtsova D. V., Yezhelyi Yu. O. (2023) Hlobalizatsiia ta mizhnarodna ekonomika: skladnist intehratsii rynkiv ta ekonomichni naslidky na rivni krain (ukrainskyi dosvid) [Globalization and international economy: complexity of market integration and economic consequences at the level of countries (ukrainian experience)]. Akademichni vizii, vol. 20. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8159428 (accessed February 17, 2024). (in Ukrainian)

Borzenko O. O. (eds.) (2022) Hlobalizatsiini protsesy u svitovii ekonomitsi: vyklyky ta mozhlyvosti dlia Ukrainy [Globalization processes in the world economy: challenges and opportunities for Ukraine]: kolektyvna monohrafiia. NAN Ukrainy, DU «In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy». Kyiv. 264 p. (in Ukrainian)

Polishchuk I. (2023) Hlobalizatsiia yak providna tendentsiia rozvytku suchasnykh mizhnarodnykh vidnosyn [Globalization as a leading trend in the development of modern international relations]. Mizhnarodni vidnosyny, suspilni komunikatsii ta rehionalni studii, vol. 1 (15), pp. 195–204. DOI: https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-01-195-204 (accessed February 17, 2024). (in Ukrainian)

Shumilo O., Kim O., Kovsha Ye. (2023) Formuvannia mizhnarodnoi marketynhovoi stratehii pidpryiemstva z urakhuvanniam hlobalizatsii diialnosti pidpryiemstv [Formation of the international marketing strategy of the enterprise taking into account the globalization of enterprise activities]. Ekonomichnyi prostir, vol. 185, pp. 93-97. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-17 (accessed February 17, 2024). (in Ukrainian)

Hrechanyk N. Yu. (2018) Suchasna kontseptsiia mizhnarodnoho marketynhu v umovakh hlobalizatsii ekonomiky. Visnyk Prykarpatskoho universytetu [Modern concept of international marketing in conditions of economic globalization]. Ekonomika, vol. 8, pp. 208-213. (in Ukrainian)

Kniazieva T. V., Kolbushkin Yu. P., Petrovska S. V. ta in. (2019) Mizhnarodnyi marketynh [International marketing]: navch. posibnyk. Kyiv: NAU. 164 p. (in Ukrainian)

Kovalchuk S. V., Kovinko O. M., Lisovskyi I. V. (2018) Rol tsyfrovoho marketynhu v aktyvizatsii mizhnarodnoi biznes-diialnosti pidpryiemstv [The role of digital marketing in the activation of international business activities of enterprises]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, vol. 1, pp. 55–73. (in Ukrainian)

Zakryzhevska I. V., Polozova V. M. (2021) Osoblyvosti vykhodu firmy na mizhnarodni rynky [Peculiarities of the firm's entry into international markets]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 6, pp. 211–215. (in Ukrainian)

Losheniuk O., Halan L., Posokhov I. (2022) Suchasni stratehii v mizhnarodnomu marketynhu [Modern strategies in international marketing]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», vol. 2 (66), pp. 123–131. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-123-131 (accessed February 21, 2024). (in Ukrainian)

Korzh M. V., Chub I. V. (2017) Mizhnarodnyi marketynh yak osnova rozvytku mizhnarodnoho biznesu [International marketing as the basis of international business development]. Stratehiia rozvytku Ukrainy, vol. 1, pp. 21–24. (in Ukrainian)

Reznikova N. V., Rubtsova M. Yu., Ivashchenko O. A. (2019) Perspektyvy rozvytku stratehii mizhnarodnoho marketynhu v umovakh hlobalnoi konverhentsii [Prospects for the development of international marketing strategies in conditions of global convergence]. Efektyvna ekonomika, vol. 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7382 (accessed February 21, 2024). (in Ukrainian)

Reshetniak O. I., Khaustov M. M., Yurchenko O. K. (2023) Stratehiia mizhnarodnoho marketynhu vysokotekhnolohichnoho startapu: vydy ta pidkhody do obgruntuvannia [International marketing strategy of a high-tech startup: types and approaches to justification]. Efektyvna ekonomika, vol. 10. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.10.12 (accessed February 21, 2024). (in Ukrainian)

Переглядів статті: 47
Завантажень PDF: 51
Опубліковано
2024-03-29
Як цитувати
Бойко, О., & Морохова, В. (2024). РОЗВИТОК МІЖНАРОДНОГО МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ВИКЛИКІВ. Via Economica, (4), 28-34. https://doi.org/10.32782//2786-8559/2024-4-4
Розділ
Статті